تزویر در محبت اهل بیت(ع)؛ ویژگی پیروان سامری
کد خبر: 3596408
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
موسوی عنوان کرد:

تزویر در محبت اهل بیت(ع)؛ ویژگی پیروان سامری

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: طبق فرموده نبی مکرم اسلام، یک گروهی هستند که معلوم نیست که دشمن اهل‌بیت(ع) هستند یا دوست اهل‌بیت(ع) هستند اینها بر دین سامری هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار، ظهر دیروز جمعه 15 اردیبهشت ماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار در ادامه مباحث هفته گذشته، اظهار کرد: بحث در مورد فرمایش مولا امیرالمومنین علی (ع) بود که تاریخ و تحلیل درست آن را به عنوان یک منبع مهم برای بصیرت معرفی می‌کنند که حضرت فرمودند: «و انَّ لَکُم فِی القُرونِ السَالِفَهِ لَعِبرَهٌ؛ به یقین در حوادث قرون گذشته برای شما عبرت است و ثمره عبرت، بینش و بصیرت است: «فِی کُلِّ اعتِبَارٍ استِبصَارٌ».

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: سلمان فارسی از پیامبر گرامی اسلام (ص) چنین نقل می‌کند که حضرت ‌فرمودند: «امت من به سه دسته تقسیم خواهند شد؛ فرقه‌ای بر حق هستند باطل نمی‌تواند یک ذره از آنها کم کند، مرا و بچه‌های مرا دوست دارند؛ مَثل اینها مثل طلای نابی است که هرچقدر این طلای ناب را در آتش ببری و شکنجه دهی و بگدازی، جز عیار طلای او اضافه نخواهد شد.

وی افزود: فرقه دوم فرقه‌ای هستند که بر باطل هستند حق نمی‌تواند یک ذره از باطل بودن آنها را کم کند؛ یُبْغِضُونِّی وَ یُبْغِضُونَ أَهْلَ بَیْتِی؛ اینها از من بدشان می‌آید و از اهل‌بیت من متنفر هستند. مانند آهنی که هرچقدر آنرا در آتش ببری، جز سیاهی به آن اضافه نخواهد شد تَفْتَرِقُ أُمَّتِی ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَهٌ عَلَی الْحَقِّ لَا یَنْقُصُ الْبَاطِلُ مِنْهُ شَیْئاً یُحِبُّونِّی وَ یُحِبُّونَ أَهْلَ بَیْتِی مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الذَّهَبِ الْجَیِّدِ کُلَّمَا أَدْخَلْتَهُ النَّارَ فَأَوْقَدْتَ عَلَیْهِ لَمْ یَزِدْهُ إِلَّا جَوْدَهً وَ فِرْقَهٌ عَلَی الْبَاطِلِ لَا یَنْقُصُ الْحَقُّ مِنْهُ شَیْئاً مَثَلُهُمْ مَثَلُ الْحَدِیدِ کُلَّمَا أَدْخَلْتَهُ النَّارَ فَأَوْقَدْتَ عَلَیْهِ لَمْ یَزِدْهُ إِلَّا شَرّاً.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص فرقه سوم گفت: بعد می‌فرماید: «وَ فِرْقَهٌ مُدَهْدَهَهٌ عَلَی مِلَّهِ السَّامِرِیِّ؛ یک گروهی هم هستند که مذبذب هستند یعنی معلوم نیست که دشمن اهل‌بیت(ع) هستند یا دوست اهل‌بیت(ع) هستند اینها بر دین سامری هستند».

امام جمعه قیدار با اشاره به آیه 97 از سوره مبارکه طه «قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ تاکید کرد: سامری یک شعار و تکیه کلام داشت؛ هر کسی نزدیکش می‌شد می‌گفت «به من دست نزنید؛ لا مِساسَ» ظاهرا به خاطر ترس و وحشتی که از اجتماع و مردم در او پیدا شده بود و از مردم و اجتماع فراری بود. پیامبر(ص) در ادامه روایت می‌فرماید: «این گروه مذبذب که بر دین سامری هستند، نمی‌گویند «لا مِساسَ» بلکه تکیه‌کلام یا شعارشان این است «لا قتال» یعنی «جنگ؛ نه!» امام اینها عبدالله بن قیس اشعری، یعنی همان ابوموسی اشعری است؛ لَا یَقُولُونَ لا مِساسَ لَکِنَّهُمْ یَقُولُونَ لَا قِتَالَ إِمَامُهُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْن قَیْس الْأَشْعَرِی».

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص اقدام ابوموسی گفت: ابوموسی اشعری چیکار کرد؟ با شعار «لا قتال» و اینکه «مردم از جنگ خسته شده‌اند» نتیجه یک مذاکره شکست‌خورده‌ را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد که بعد از آن موجب خونریزی‌های فراوانی در جهان اسلام شد.به حدّی که امیرالمؤمنین(ع) بعد از آن ماجرا، رسماً در قنوت نمازش ابوموسی اشعری را لعن می‌کرد اما علت این که دشمن توانست در ابوموسی اشعری نفوذ کند بحث کلیدی و بسیار مهمی است که انشاء‌الله درخطبه آینده به آن خواهیم پرداخت.

captcha