هزینه‌های یادگیری علوم قرآنی بالا رفته/ سازمان‌ها و نهادهای قرآنی به فکر باشند
کد خبر: 3599680
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
پناهی:

هزینه‌های یادگیری علوم قرآنی بالا رفته/ سازمان‌ها و نهادهای قرآنی به فکر باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور و قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه هزینه‌های یادگیری علوم قرآنی بالا رفته است و بسیاری از خانواده‌ها هم امکان حمایت از قرآن‌آموزان را ندارند و آن‌ها از ادامه مسیر بازمی‌مانند،‌ گفت: متأسفانه هیچ نهاد و سازمانی نیز از این نخبه‌های قرآنی حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برای بررسی مشکلات جامعه قرآنی به سراغ یکی از اساتید بین‌المللی قرآن رفتیم تا معضلات و موضوعات جامعه قرآنی و اوضاع فرهنگی جامعه از نگاه قرآن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، مشکلاتی که در صورت حل نشدن، و عدم حمایت کافی مسئولان فرهنگی، جامعه قرآنی کشور را به سمت مادیات سوق داده و از معنویت خاصی که در قرآن است به مرور دور خواهد کرد.
زمانی که مشکلات جامعه قرآنی حل نشود، برای حل مشکلات، برخی اساتید قرآن به سمتی گام برخواهند داشت که برای جبران هزینه‌های سر به فلک کشیده، ادامه مسیر و باقی ماندن در مسیر هدایت قرآنی، چاره‌ای جز دریافت شهریه‌های بالا ندارند و لذا با رشد هزینه‌ها و دریافت شهریه، کسانی در این راه طی طریق خواهند کرد که بتوانند از عهده حل مشکلات مالی برآیند و قطعا افرادی با بنیه مالی ضعیف از گردونه کار خارج شده و از ادامه راه قرآنی باز خواهند ماند، گرچه کم نیستند اساتید بزرگواری که از خودشان هزینه کرده و شاگردانی برجسته تربیت می‌کنند.
محمدجواد پناهی، داور و قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه دور شدن مردم از قرآن و انس با این کلام الهی به مرور سبب دور شدن از ائمه(ع) نیز می‌شود، تأکید کرد: دوری از قرآن و کنار گذاشتن آن باعث می‌شود که ولنگاری فرهنگی واقع شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه این ولنگاری فرهنگی و دوری از رفتار قرآنی را در فضای مجازی خیلی زیاد مشاهده می‌کنیم، تصریح کرد: باید به سمت قرآن و ارتباط با خدا و انس با ائمه اطهار(ع) حرکت کنیم تا مشکلات فرهنگی در جامعه حل شود.
نفر اول مسابقات قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی در سال 1357 ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات رفتار نامناسب قشر مذهبی و دینی در جامعه باعث شده تا بعضی از مردم از قرآن دور شوند و دشمن بتواند از این نقطه ضعف حداکثر استفاده و بهره را بر علیه اسلام ببرد.
برای همه چیز به جز قرآن بودجه دارند
این قاری بین‌المللی قرآن با ابراز اینکه باید جامعه دینی خیلی تلاش کند تا اعتماد از دست رفته و رفتار بد برخی افراد جبران شود و حلاوت و شیرینی قرآن حس شود، افزود: متأسفانه بسیاری از مسئولان کشوری، سرمایه‌های زیادی را برای اجرای برنامه‌های مختلف در کشور هزینه کرده و بودجه تخصیص می‌دهند، ولی در عمل به قرآن که می‌رسد، هزینه مناسب، کافی و در خور شأن قرآن ندارند.
نفر اول مسابقات بین‌المللی ایران در سال 1368 از دیگر مشکلات فرهنگی جامعه را مطالعه کم کتاب در کشور بیان کرد و اضافه کرد: در حال حاضر هزینه‌های زیادی برای تولید نرم‌افزارهای فرهنگی می‌شود، ولی مردم کمتر استفاده می‌کنند و کمتر رغبت نشان می‌دهند.
افزایش کیفیت برگزاری مسابقات قرآن و هدایا
پناهی با تأکید بر اینکه باید سطح کیفی مسابقات قرآن بالا برود، عنوان کرد: تا صرف هزینه برای ترویج دین اسلام نباشد، شاهد رشد و پیشرفت نخواهیم بود، همانگونه که ثروت حضرت خدیجه(س) عاملی شد تا پیامبر(ص) بتوانند دین اسلام را گسترش دهند.
وی در همین زمینه اضافه کرد: باید مسئولان کشور به سطح کیفی مسابقات قرآن توجه کنند و در هدیه دادن دقت کافی داشته باشند و در میزان جوایز بررسی کنند تا جوانان و کودکان شوق و رغبت برای جذب به سمت علوم قرآنی داشته باشند.
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به اندازه کافی اساتید، قاریان قرآن و قرآن‌آموزان مورد توجه و تشویق قرار نمی‌گیرند.
افزایش هزینه‌های یادگیری قرآن؛ عامل کاهش قرآن‌آموزان 
این استاد قرآن مشهدی با اشاره به اینکه هزینه‌های ترویج علوم قرآنی رشد زیادی داشته است، در حالی که بسیاری از قرآن‌آموزان با هزینه خودشان در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند و در برخی مواقع از طرف مسئولان هیچگونه حمایتی نمی‌شوند، گفت: هزینه‌های یادگیری علوم قرآنی بالا رفته است و در صورتی که خانواده‌ها حمایت نکنند بعد از مدتی قرآن‌آموزان از ادامه راه باز مانده و یادگیری علوم قرآنی را رها می‌کنند.
 عدم حمایت از نخبگان قرآنی
پناهی با تأکید بر اینکه وقتی بسیاری از قاریان و متسابقان از مسابقات قرآن برمی‌گردند برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شرایط مالی که دارند امکان ادامه مسیر آموزش‌ها میسر نیست، اظهار کرد: متاسفانه هیچ نهاد و سازمانی نیز از این نخبه‌های قرآنی حمایت نمی‌کند، از طرفی مراکزی که از این نخبگان قرآنی حمایت می‌کنند همه مردمی هستند.
نفر اول مسابقات جهانی سوریه در سال 1369 ادامه داد: در حالی که باید سازمان‌هایی مانند ارشاد، تبلیغات و دیگر نهادهای فرهنگی که بودجه دارند، هزینه کافی برای علوم قرآنی و حمایت از نخبگان این عرصه اختصاص دهند و با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح نگذارند نخبگان قرآنی از ادامه مسیر باز بمانند و این عرصه را رها کنند.
وی با اشاره به تأسیس کانون نخبگان قرآنی در مشهد تصریح کرد: این کانون با حضور نخبگان قرآنی و  مردمی تشکیل شده است و از هیچ نهاد و سازمانی تاکنون بودجه نگرفته است.
برگزاری انواع مسابقات قرآن و موازی‌کاری ادارات
این قاری بین‌المللی قرآن و مبلغ قرآنی با تاکید بر اینکه متاسفانه برگزاری مسابقات مختلف توسط نهادها و سازمان‌ها، یکی دیگر از مشکلات است، گفت: از جمله مشکلات بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در کشور، موازی‌کاری است در حالی که می‌توان با تجمیع و جمع‌آوری هزینه‌ها، مسابقات را در سطح بسیار عالی و با کیفیت خوب برگزار کرد.
captcha