پیگیری مسابقات قرآن «ذاریات» با حضور داوران بین‌المللی در مشهد
کد خبر: 3611380
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

پیگیری مسابقات قرآن «ذاریات» با حضور داوران بین‌المللی در مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: اولین دوره مسابقات بزرگ قرآن کریم «ذاریات» که با حضور ملیت‌های مختلف به‌همت انجمن نخبگان قرآنی افغانستان از 28 خردادماه با حضور داوران بین‌المللی آغاز شده است، شامگاه گذشته در مشهد پیگیری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اولین دوره مسابقات قرآن کریم «ذاریات» که با شرکت متسابقان ایرانی و افغانستانی از ۲۸ خردادماه به همت انجمن نخبگان قرآنی افغانستان و مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) مشهد آغاز شده است، شامگاه ۲۹ خردادماه در رشته‌های قرائت و حفظ با حضور داوران بین‌المللی پیگیری شد.
در آغاز رقابت‌های شب گذشته، سیدجواد سادات‌فاطمی، داور وقف و ابتدا، بیان کرد: برای متسابقان قرعه تلاوت درنظر گرفته‎‌ایم و هر یک از متسابقان به دلخواه می‌توانند یکی از این موارد را انتخاب و تلاوت انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر هر یک از متسابقان در حوزه اعراب و قواعد تجوید اشتباهی داشته‌ باشند، تلاوتش قطع خواهد شد و این قطع شدن به منزله قبول نشدن در مرحله مقدماتی است.
در این رقابت‌ها، متسابقان ایرانی و مهاجران افغانستانی در کنار یکدیگر برادرانه و دوستانه به تلاوت یکدیگر گوش‌جان سپرده بودند. در بین آنان اختلافات ملیتی دیده نمی‌شد بلکه تنها صفا و صمیمیت در این فضا حاکم بود.
با تلاوت حجت‌الاسلام محمدباقر رجبی، قاری و حافظ قرآن کریم و از متسابقان این دوره رسما مرحله مقدماتی این مسابقات آغاز شد. وی بعد از اجرای قرعه خود در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص این دوره از مسابقات بیان کرد: اینکه در مسابقات قرآن کریم ذاریات، متسابقان کشورهای ایران و افغانستان در کنار یکدیگر حضور دارند، امری زیبا و پسندیده است.پیگیری مسابقات قرآن «ذاریات» با حضور داوران بین‌المللی در مشهد
این قاری قرآن عنوان کرد: همه ما مسلمان هستیم و نژاد ملاک نیست، این امر مهم است که هر شخصی تنها با معیار تقوا سنجیده می‌شود.
وی همچنین در رابطه با سطح کیفی مسابقات نیز افزود: سطح کیفی این مسابقات بالا است و بسیاری از برادران مهاجر هم‌سطح با قاریان ایرانی هستند و با هم رقابت نزدیکی دارند.
در ادامه هم امیر هاشمی، قاری قرآن و نفر اعزامی از کشور افغانستان به این رقابت ها ابراز کرد: حضور استادان و داورانی نظیر شاه‌میوه و سادات‌فاطمی، گویای سطح بالای این رقابت‌هاست.
وی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن کریم ذاریات دو ملیت ایرانی و افغانستانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، افزود: این مسابقه نوعی اتحاد و همبستگی میان ایران و افغانستان به وجود می‌آورد و از آنجایی که مؤمنان برادر یکدیگرند این یکدلی می‌تواند بسیاری از توطئه‌های دشمنان را سرکوب کند.
هاشمی ادامه داد: قاریان ایرانی که اساتید بزرگی مانند استاد شاه‌میوه را در کنار خود دارند، می‌توانند پیشرفت‌های زیادی در زمینه قرائت قرآن داشته باشند، آرزو دارم که روزی کشور افغانستان هم از وجود چنین اساتیدی بهره‌مند شود.
وی در زمینه سطح قرآنی کشور افغانستان و ایران گفت: افغانستان در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه قرآن به دست آورده‌است و در حال حاضر خود را در به سطح بین‌المللی نزدیک می‌کند، می‌توان به جرأت گفت که قاریان ایرانی و مصری دارند با یکدیگر هم سطح می‌شوند چون در ایران اساتید ورزیده‌ای حضور دارند و هرجا که اساتید حضور داشته باشند قاریان هم پیشرفت خواهند کرد.
پیگیری مسابقات قرآن «ذاریات» با حضور داوران بین‌المللی در مشهد
سپس رقابت تنگاتنگ متسابقان ایرانی و افغانستانی به منظور رسیدن به مرحله فینال ادامه یافت و تلاوت‌های خوب قاریان مهاجر و ایرانی رقابت‌ها را نزدیک‌تر و حساس‌تر کرد.
حضور داوران بین‌المللی و استادان بزرگ مانند شاه‎میوه اصفهانی و کریم محسنی، داور لحن، سیدجواد سادات‌فاطمی، داور وقف و ابتدا، شفیعی‌مؤمن و صادقی داور تجوید، هاشمی، داور صوت و ایوبی به عنوان استاد راهنما قوت قلبی برای متسابقان بودند.
در ادامه مرتضی علوی، نفر اول المپیاد مسابقات بین‌المللی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در ایران، نفر سوم مسابقات بین‌المللی عراق و از اساتید جامعة‌المصطفی(ع) العالمیة در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در این مسابقه از برادران انصار و مهاجر افغانستانی و آفریقایی دعوت به عمل آوردیم.
وی با اشاره به اینکه این مسابقات قرآن، تحت عنوان ذاریات و یادواره شهدای مدافع حرم افغانستانی نام نهاده‌ شده است، افزود: این مسابقات با رویکرد تلاوت معنامحوری و با هدف ایجاد وحدت، انسجام مسلمانان و شیعیان، کشف استعداد و نخبه‌پروری در حال برگزاری است.پیگیری مسابقات قرآن «ذاریات» با حضور داوران بین‌المللی در مشهد
وی در خصوص نخبه‌پروری قرآنی اضافه کرد: امروزه تنها به نخبگان توجه می‌شود و کسی به پرورش نخبه اهمیتی نمی‌دهد، نخبه‌پروری یعنی کسانی را به مرحله ممتاز قرآنی برسانیم و به وسیله این کتاب انسان‌ساز و سعادتمند بتوانیم یک انس، وحدت و انسجام میان همه جوامع ایجاد کنیم.
علوی در رابطه با مراسم اختتامیه این مسابقات نیز تشریح کرد: چهارشنبه، 31 خردادماه ساعت 21:30 در مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد که در این مراسم از قاریان ممتاز نظیر مصطفی حسینی، سلیمان جعفری و ... چهره‌های علمی، سیاسی، قرآنی و ... دعوت شده‌است.
یادآور می‌شود، مرحله فینال مسابقات قرآن ذاریات امشب، 30 خردادماه، ساعت 21:30 با حضور برگزیدگان مرحله مقدماتی در رشته قرائت و حفظ برگزار می‌شود و به برگزیدگان مرحله فینال چهارشنبه، 31 خرداد ماه ساعت 21:30 در مراسم اختتامیه که در چهارراه سیلو، رسالت 2، مدرسه حضرت قائم(ع) برگزار می‌شود جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.
گفتنی است، این مسابقات در دو رده سنی بالا و پایین ۱۶ سال، با حضور متسابقان ایران و افغانستان در رشته‌های قرائت، حفظ ۱ جزء، ۱۰ و حفظ کل ویژه آقایان و  مفاهیم(تفسیر سوره لقمان بر اساس تفسیر نمونه) با حضور متسابقان بانو و آقا در حال برگزاری است.
captcha