آرامگاه امام‌زاده اسماعيل(ع) شناط ابهر
کد خبر: 3613855
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
/ابهر؛ شهری با جاذبه‌های گردشگری مذهبی/

آرامگاه امام‌زاده اسماعيل(ع) شناط ابهر

گروه فرهنگی: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر گفت: آرامگاه امام‌زاده اسماعيل(ع) شناط ابهر یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان ابهر و با معماری اصیل ایرانی اسلامی است.

عباس شمشیری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: شهرستان ابهر، با توجه به وجود بقاع متبرکه و امام‌زادگانی که معمولا نسب آنها به امام دوم، امام حسن مجبتی(ع) می‌رسد، فرصت خوبی برای گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

شمشیری با اشاره به وجود حرم مطهر امام‌زاده اسماعیل(ع)، تصریح کرد: بنای امام‌زاده اسماعیل، بنای تاریخی و زیارتی بسیار زیبایی است که در شناط ابهر، خیابان طالقانی شمالی قراردارد. بنابراقوال تذكره‌نويسان، نسب وی به اسماعيل بن ابو محمد جعفربن اسماعيل بن ابو علی حسن بن ابو علی محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علی بن الحسين بن زيدبن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌رسد.

وی افزود: بعضی از تذكره‌ها دفن امام‌زاده اسماعيل(ع) را در اوايل قرن ششم هجری ذكر کرده‌اند .ولی آنچه مسلم است، سبک معماری نشان‌دهنده احداث بنا در قرن نهم هجری بوده وتزئينات الحاقی آن در اواخر دوره صفويه انجام شده است .

شمشیری با اشاره به اینکه مجموعه مذكور يكی از مراكز زيارتی مردم منطقه است و در ايام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زيارت قبر وی روانه می‌شوند، تصریح کرد: از ارزش‌های معنوی وروحانی اين مجموعه كه بگذريم، معماری خاص اين بنا وجنبه‌های هنری آن زيبايی خاصی را به بازديدكنندگان عرضه می‌دارد. پلان بنا از بيرون هشت ضلعی است كه از درون به مربع تبديل گرديد ه.اين بنا تماما از آجر است و اضلاع هشتگانه آن، یک در میان به طور قرینه از چهار ایوان با در ورودی به شبستان بقعه به سبک قوس‌های جناغی ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر گفت: تزئينات ايوان‌ها، مقرنس وكاربندیهای گچی وگره‌سازی است و در قسمت بالای ورودی‌ها، در هر ضلع پنجره چوبی پر کار و زیبایی تعبیه شده که نقش‌های آن گرهسازی است. اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به صورت طاق‌نما است ودر وسط هر ضلع ذکر مقدس «الله اکبر» ودر سه کتیبه دیگر کلمه مقدس «محمد» نوشته شده است.

وی افزود: داخل اين بنا كه به صورت چهارگوش است گچ‌كاری وآئينه‌كاری بسيار زيبايی متشكل از گل وبوته‌های اسليمی وتصاوير پرندگان با استعمال رنگ وگره‌سازی در هم آميخته وجلوه خاصي را به اندرون بقعه بخشيده است. در داخل بنا سوره مبارکه «جمعه» به خط ثلث جلی و به صورت گچ‌بری نوشته شده است.

شمشیری تاکید کرد: بر فراز اين شبستان، گنبد بسيار زيبايي به سبک دو جداره از نوع گنبد پنج وهفت با ساقه بلند نشسته است. اين گنبد از پائين به بالا كاشی‌كاری شده وزيبايي خاصی را به آن داده است. گنبد از نظر تزئینات و نفش‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود قسمت پایین گنبد با کاشی‌هایی سفید، مشکی، زرد وسبز اجرا شده وشکل چلیپا شکسته به سبک خفته و راسته دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر گفت: بالای این قسمت کتیبه‌ای است که با کاشی‌های رنگین محدود که کلمه مقدس علی (ع) به خط کوفی در آنها تکرار شده، تزئین شده است قسمت سوم گنبد با بن‌مایه‌های هندسی که از خط‌های متقاطع لوزی‌های متقارن پدید آمده است قسمت پایانی گنبد با کاشی‌های رنگی در خطوط مورب وموازی تزئین شده است .

captcha