آرامگاه امام‌زاده محمد(ع) ابهر
کد خبر: 3616024
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
/ابهر؛ شهری با جاذبه‌های گردشگری مذهبی/

آرامگاه امام‌زاده محمد(ع) ابهر

گروه فرهنگی: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر گفت: آرامگاه امام‌زاده محمد(ع) ابهر یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان ابهر است.

عباس شمشیری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: شهرستان ابهر، با توجه به وجود بقاع متبرکه و امام‌زادگانی که معمولا نسب آنها به امام دوم، امام حسن مجبتی(ع) می‌رسد، فرصت خوبی برای گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آرامگاه امام‌زاده محمد(ع) ابهر، تصریح کرد: اين بقعه در مركز شهر در خيابان امام خمينی بالاتر از مسجد نور ابهر قرار دارد.

شمشیری گفت: قبلا گنبد این حرم به شكل مخروط بود كه در سال 1367 توسط اداره اوقاف شهرستان ابهر پس از تغييرات لازم كاشی‌كاری شد و شكل گنبد تغيير كلی کرد.

آرامگاه امام‌زاده محمد(ع) ابهر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر در خصوص نسب این امام‌زاده مطهر تاکید کرد: شجره طيبه ايشان عبارت است از امامزاده محمد بن احمد بن عبدالله بن علي بن السديد بن حسن الامير شهيد زيد بن حسن مجتبي بن علي بن ابيطالب (ع) برادر زاده بلافصل حضرت شاهزاده عبدالعظيم حسني است كه در سال 500 به ابهر آمده است.

شمشیری تصریح کرد: بنا به شكل مربع با آجر ساخته شده كه با كاشی‌های رنگی تزئين و بر بام بنا و بر وسط آن گنبد مدوری قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر گفت: فعلا گنبد بقعه تک پوششی و بر هسته چهار گوش مركزی استوار است و 4 پنجره و نورگير از 4 جهت نور داخل را تنظيم می‌كند و شبستان كوچک اين بنا از داخل گچ‌كاری و در سقف دارای اشكال هندسی است.

captcha