تلفیق هنر، خلاقیت و معنویت در «پایگاه تابستانی سیره رضوی»
کد خبر: 3616069
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸

تلفیق هنر، خلاقیت و معنویت در «پایگاه تابستانی سیره رضوی»

گروه اجتماعی: معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکی کردن حق بچه‌هاست، ابراز کرد: اجرای طرح پایگاه تابستانی سیره رضوی، یکی از بهترین استفاده‌هایی است که می‌تواند فضای شادی و نشاط را با هنر، خلاقیت و معنویت برای دانش‌آموزان تلفیق کند تا هدفمند باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز، 15 تیرماه در مراسم افتتاح پایگاه تابستانی سیره رضوی، با اشاره به اجرای طرح سیره رضوی برای دانش‌آموزان، هدف از اجرای آن را ایجاد آگاهی عنوان کرد.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکی کردن حق بچه‌هاست، ابراز کرد: ما بزرگ‌ترها باید هدایت کنیم تا این شادی و نشاط ارزشمند باشد؛ اجرای طرح پایگاه تابستانی سیره رضوی، یکی از بهترین استفاده‌هایی است که می‌تواند فضای شادی و نشاط را با هنر، خلاقیت و معنویت برای دانش‌آموزان تلفیق کند تا هدفمند باشد.
وی بیان کرد: انسان قرار نیست هیچ لحظه از زندگی‌اش را به بیهودگی بگذراند و این بهترین راه گذراندن وقت است لذا باید بر اساس ویژگی‌های هر منطقه، برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به افزایش پایگاه تابستانی سیره رضوی از سه پایگاه به 20 پایگاه، افزود: امیدواریم که این حرکت ادامه پیدا کند.
وی اظهار کرد: اگر دانش‌آموز ما قرار هست به شناخت امام رضا(ع) نائل شود، باید بداند آن امام چگونه زندگی می‌کرد، توصیه‌هایش برای زندگی انسان چه بوده و چه دلالت‌هایی برای زندگی روزمره ما داشته‌اند.
وی با اشاره به معنای زیارت، ابراز کرد: زیارت رفتن یعنی اینکه بچه‌های ما به صورت تلفیقی از طریق درس‌ها و تمریناتی که انجام می‌دهند، ببینند دستورات امام برای زندگی چه بوده است.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اصل زیارت را در شناخت گوهر وجودی امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: زیارت رفتن به معنای حضور در حرم نیست.
حکیم‌زاده، ضمن اشاره به زیارتنامه‌ای در حرم امام موسی کاظم(ع) که مراحل زیارت در آن قید شده است، گفت: در این زیارتنامه درباره مراحل زیارت مثالی ذکر و بیان شده بود که زائر در مرحله اول عظمت آن کوه را مشاهده می‌کند که از دور قابل رؤیت است و در مقابل زمین‌های پست اطرافش بسیار شامخ است.
وی ادامه داد: مرحله دوم زمان صعود از کوه است که دشواری‌های صعود را درک می‌کنیم و مرحله آخر، درک اصل معدن است. مرحله آخر، درک اصل معدن است؛ بعضی‌ها هم بلندی کوه را می‌بینند و هم بلندای عظمتش را و هم می‌دانند کجا هستند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دوست داشتن امام رضا(ع) فقط در کلام نیست و پیروی از ایشان از ملزومات آن است، افزود: خداوند در آیه 31 سوره آل عمران به ما یک فرمول می‌دهد و می‌گوید اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید؛ اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) معنی واقعی دوست داشتن پیامبر(ص) است.
وی در ادامه گفت: ما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که اگر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در این شهر نمی‌بود، رفتار مردم این شهر تغییر معنا‌داری می‌کرد.
وی اظهار کرد: باید اینطور با مسئله مواجه شویم که آیا وجود امام در بین این مردم تأثیر گذاشته یا خیر، اگر جواب ما مثبت بود، ما شناخته‌ایم که در محضر چه کسی هستیم. اگر جواب ما منفی بود اینکه بارها به زیارت برویم ولی تاثیری در زندگی روزانه ما نداشته باشد، یعنی این حضور را درک نکرده‌ایم؛ مثل این است که قرآن بخوانیم اما یادمان برود که قرآن کتاب زندگی است.
وی با بیان اینکه اگر رفتارمان را با چارچوبی که برای عمل انسان در قرآن آمده تنظیم نکنیم، خواندن قرآن چه سودی ندارد، گفت: وجود امام رضا(ع) باید تأثیری بر رفتار و حرکات ما داشته باشد یعنی باید شاهد یک تغییر ماهوی بین مردم این شهر با مردم شهرهای دیگر که این برکت را ندارند، باشیم.
حکیم‌زاده با اشاره به سوره عصر، اظهار کرد: خداوند در آیه اول این سوره می‌فرماید: قسم به زمان که همه انسان‌ها زیانکار هستند مگر اینکه این زمان صرف عمل صالح کنند؛ بنابراین هر قسمت از زندگی ما که صرف عمل صالح نشود از خسران‌های ماست.

captcha