ضرورت فراهم شدن زمینه‌های اجتماع‌مداری کودکان و نوجوانان
کد خبر: 3616376
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

ضرورت فراهم شدن زمینه‌های اجتماع‌مداری کودکان و نوجوانان

گروه اجتماعی: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شهرداری به‌عنوان متولّی امور شهری باید با نگرش اجتماع‌پذیری پارک‌ها و بوستان‌های شهری، فرآیندی را دنبال کند که حاصل و نتیجه آن شکل‌گیریِ تشکّل‌ها و اجتماع‌های ادواری و مستمر کودکان و نوجوانان در محیط‌های عمومی و به‌ویژه فضاهای مکث شهری از جمله پارک‌ها و بوستان‌ها بشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان،با بیان این که در طول تاریخِ زندگیِ انسان، محل‌هایی برای اجتماع و گردهمایی‌ها در نظر گرفته می‌شده و حیات اجتماعی انسان‌ها در آن محل‌ها، به هم گره می‌خورده است، گفت: در سیستم‌ها و رویکردهای نوین شهری و شهرسازی امّا این تفکر دچار تزلزل شده و اجتماع مداریِ انسان‌ها به حاشیه رفته و جای خود را به رویدادمداری داده است.
وی افزود: اجتماعِ تعدادی کودک و اصحاب هنر در رویدادی از قبیل جشنواره فیلم کودک و نوجوان در یک سالن و تنها برای تماشای یک رویداد نمی‌تواند حسّ و نیاز اجتماع مداری این نسلِ نوخاسته را تأمین کند.
وی تصریح کرد: همچنین رسانه‌های نوین به شدّت کودکان و نوجوانان را به خانگی و انفرادی شدنِ برنامه‌های فراغتی دعوت می‌کنند و حضور اجتماعی آنان را تنگ‌تر و محدودتر می‌سازند.
حجت‌الاسلام قطبی افزود: براین اساس به نظر می‌رسد شهرداری به عنوان متولّی امور شهری باید با نگرش اجتماع پذیری پارک‌ها و بوستان‌های شهری، فرآیندی را دنبال کند که حاصل و نتیجه  آن شکل گیریِ تشکّل‌ها و اجتماع‌های ادواری و مستمر کودکان و نوجوانان در محیط‌های عمومی و به ویژه فضاهای مکث شهری از جمله پارک‌ها و بوستان‌ها بشود.
وی اجتماع پذیریِ پارک‌ها را از مهم‌ترین راهبردهایِ توسعه و تقویت فعالیت‌هایِ حوزه کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: متأسفانه در منظومه برنامه‌های شهرداری این مسئله جایی ندارد و به دست فراموشی سپرده شده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد: بازی‌های بومی و محلّی، برنامه‌های اجتماع مدار، ورزش‌های میدانی، رویدادهای محیطی و میدانی، مسابقات گروهی، آموزش‌های جمعی و گروهی، فعالیت‌های هوازی و فیزیکال و... می‌تواند در افزایش روحیه اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر به سزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: این فعالیت‌ها با کمترین امکانات و اعتبارات قابل انجام است ولی مورد توجّه واقع نشده و به جای آن رویدادهای پرهزینه و کم بهره جزء مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است.
captcha