نیازمند انتشار سالانه 2 میلیون مصحف
کد خبر: 3642242
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
پورمعین عنوان کرد:

نیازمند انتشار سالانه 2 میلیون مصحف

گروه ادب: طراح و مجری طرح ملی افق با اشاره به مربع حمایتی از این طرح گفت: نیازمند انتشار سالانه 2 میلیون مصحف در کشور هستیم که با مشارکت مردمی تحقق می‌یابد.

محمدرضا پورمعین، طراح و مجری طرح ملی افق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره طرح ملی افق گفت: این طرح با هدف جلب مشارکت حداکثری مردم طی پنج سال طراحی شد و از بهمن سال 1394 با شعار «هر ایرانی، سالانه اهدای یک جلد قرآن» کلید خورده است. یکی از اقداماتی که در سال 1395 انجام شد، این بود که تلاش کردیم با اپراتورهای همراه اول قرارداد ببندیم تا از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کند، اما از این امر سر باز زد و این موضوع وقت جدی از ما گرفت و نتیجه‌ای هم نداشت.
وی افزود: در حالی که شعار همراه اول این است که «هیچ کس تنها نیست»، اما قرآن در همراه اول تنها است و این اپراتور به آن هیچ توجهی ندارد و توجه ویژه آن به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و ... معطوف است. اما در همین راستا با سازمان صدا و سیما و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اولین حامی مکاتباتی داشتیم.
پورمعین ادامه داد: این مکاتبات موفقیت‌هایی چون پخش تیزر تبلیغاتی در تلویزیون را در بر داشته است، همچنین از طریق برنامه تلویزیونی «دعوت» اقدام به معرفی طرح ملی افق خواهد شد و از سوی دیگر با همکاری رایتل ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی و تشویق مردم به مشارکت در این طرح انجام می‌شود و امور بانکی نیز از طریق شماره حساب 114 بانک تجارت خواهد بود، از این‌رو وزارت ارشاد، معاونت قرآن صدا و سیما، بانک تجارت و رایتل، مربع حمایتی از این طرح را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه طرح ملی افق دارای اساسنامه مکتوب و هیئت امنا است و در تمام نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی حضور جدی دارد، تصریح کرد: وزارت ارشاد در این طرح به عنوان تأمین‌کننده اعتبارات اولیه مالی و تمهید مقدمات اجرای آن است، صداوسیما در راستای فرهنگ‌سازی در میان مخاطبان، رایتل اطلاع‌رسانی و بانک تجارت، ساماندهی امور بانکی را عهده‌دار خواهد بود.
پورمعین در ادامه عنوان کرد: بیش از 10 سال است که روی این طرح کار کرده‌ام و در پنج مرحله اجرایی خواهد شد، مرحله نخست اهدای قرآن است که نیازمند مشارکت مردمی است و سالانه 2 میلیون مصحف با مشارکت مردمی انتشار می‌یابد و این مشارکت از طریق خرید سهم در پروژه انجام می‌شود، به این معنی که هر شخص با پرداخت حداقل 1 هزار تومان و در مجموع 12 هزار تومان در سال و خرید یک سهم در طرح ملی افق مشارکت خواهد کرد.
وی با اشاره به مرحله دوم این طرح گفت: در مرحله دوم، کمیته‌ای برای موضوع ترجمه، اصلاح و انتخاب ترجمه‌های مناسب تشکیل و موضوع ترجمه نیز به طرح اضافه خواهد شد. بر این اساس مصاحفی که در فاز اول تولید می‌شوند، با ترجمه‌های منتخب منتشر خواهند شد. در این فاز و در صورت تعریف و تولید چند مصحف، افراد می‌توانند قرآن شخصی خود را از نظر رنگ و نوع چاپ و تذهیب انتخاب کنند. در مرحله سوم نیز مصاحف تخصصی ویژه اقشار و گروه‌های سنی مختلف تولید و منتشر می‌شود.
طراح و مجری طرح افق در ادامه افزود: در مرحله چهارم، ترجمه‌های روان ویژه مخاطبان مختلف اعم از دانشجویان و دانش‌آموزان و ... تولید و منتشر می‌شوند و در مرحله پنجم نیز مصاحفی ویژه سایر ملل و با ترجمه به زبان‌های مختلف و طراحی مناسب خارج از کشور تولید و منتشر می‌شود.
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه در حوزه دین یکی از موفق‌ترین مشارکت‌های مردم در بحث عاشورا و عزاداری سید‌الشهداء(ع) است و به صورت خودجوش از سوی مردم برگزار می‌شود و یا نماد بزرگی از مشارکت مردمی را در راهپیمایی اربعین شاهدیم، اما این امر در رابطه با قرآن وجود ندارد که باید توجه مردم را به سمت قرآن جلب کنیم.
پورمعین بیان کرد: با توجه به اینکه حدود 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند، در راستای تأمین نیاز فرهنگی آنها و نشر و توزیع گسترده کتاب مقدس به صورت رایگان، همچنین توزیع گسترده مصاحف چاپ عربستان سعودی، اگر تنها برای 50 درصد از این افراد با فاصله هر 5 سال یک بار یک مصحف منتشر شده در جمهوری اسلامی با ترجمه مناسب هدیه شود، سالانه نیاز به انتشار 500 هزار مصحف برای این موضوع داریم.
captcha