هدفمندشدن شهریه در مرحله تصویب‌خواهی است/ ارتقای جایگاه قرآن در دروس حوزه
کد خبر: 3645057
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه:

هدفمندشدن شهریه در مرحله تصویب‌خواهی است/ ارتقای جایگاه قرآن در دروس حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه با اشاره به بحث هدفمندشدن شهریه در حوزه گفت: این طرح در مرحله تصویب‌خواهی قرار دارد و با هدف حمایت از نخبگان صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید جزایری، رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از خصوصیات نظام آموزشی حوزه علمیه، تلاش در جهت ارتقای و پیشرفت همه‌جانبه علمی و آموزشی و پژوهشی است. با روی کار آمدن مدیریت جدید حوزه همچنین کارهای انجام شده در سالیان اخیر در راستای تحول در حوزه‌های علمیه، روند رو به‌رشد به صورت محسوسی به خصوص در برخی زمینه‌ها مشهود است.

جزایری عنوان کرد: یکی از نکات مورد توجه و البته ضروری در مباحث آموزشی و پژوهشی و ... توجه به آیات و علوم قرآن و تفسیر است که در سالیان اخیر تلاش دشه تا در قالب‌های مختلف این مسئله پیگیری و اجرایی شود.

رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: قرآن کریم به عنوان یکی از منابع اصلی اجتهاد اگرچه جایگاه خود را در حوزه نداشته است اما نباید این مسئله غافل شد که به‌خصوص با ایجاد مراکزی در زمینه تفسیر قرآن و اشراب مباحث تفسیری و آیات قرآن در متون درسی مختلف زمینه برای آشنایی بیشتر  طلاب حوزه با قرآن کریم به نحو بسیار گسترده‌تری نسبت به گذشته صورت گرفته است.

جزایری بیان کرد: حتی در مباحث اصولی و فقهی، تلاش ما بر این بوده است که آیات قرآن را به عنوان مثال‌هایی که در گذشته عمدتا ماخوذ از اشعار عرب بوده است جایگزین کنیم و این رویکرد توجه به قرآن در تالیف متون درسی حوزه بیشتر هم خواهد شد.

رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: توجه به مباحث اخلاقی و معرفت‌شناسی و به خصوص توجه به مباحث کلامی با رویکرد پاسخ‌گویی به شبهات جدید کلامی از دیگر رویکردهای اتخاذ شده در فرایند تالیف و تدوین متون درسی جدید در حوزه است و این مسایل پررنگ‌تر شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: تمیز دادن میان مقاطع آموزشی سیکل، دیپلم و دانشگاه و تدوین متون درسی متناسب با هر مقطع همچنین تغییراتی که در فرایند حضور و غیاب و اختصاص واحدهای پژوهشی اجباری برای سطوح مختلف از جمله رویکردهایی است که در دوره مدیریتی جدید حوزه علمیه در حال انجام است.

رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه، با تاکید بر لزوم گسترش و توسعه فضای آزاداندیشی در حوزه با بیان اینکه فضای آزاداندیشی از لوازم کار آموزشی و پژوهشی در حوزه علمیه است، تصریح کرد: یکی از سنت‌های بارز حوزوی در طول دوره تشکیل حوزه‌های علمیه مباحثه و مناظره در مباحث علمی مختلف بوده و هست و این روند به شکلی سازمان‌دهی‌شده‌‌تر در حال پیگیری است و در دوره مدیریتی جدید حوزه نیز تاکید بر این موضوع وجود دارد و باید کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و مناظره توسعه یابد.

جزایری با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های مختلف تاکید بر عقل جمعی به صورت روشن‌تری در برنامه‌ریزی‌ها دنبال می‌شود عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده است که برنامه‌های آموزشی و متون درسی با خرد جمعی تدوین و تالیف شود لذا احتمال مطابقت آن با واقع بسیار زیاد است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به سیاست جدید حوزه در واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها و مدیریت‌های استانی عنوان کرد: مدیران آموزشی مدارس در استان‌ها اختیار دارند تا متناسیب با مخاطبان خود، اصلاحات را به‌روزرسانی و تغییراتی را اعمال کنند و دست آنان در این زمینه باز است و قدرت انتخاب بیشتری به آنان داده شده است.

وی تاکید کرد: ما سرفصل‌های آموزشی را به عنوان نقشه راه ارائه کرده‌ایم ولی مدیران می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند و در صورت لزوم این پیشنهادات جنبه اجرایی نیز می‌گیرد که البته در برخی موارد خود مدیران می‌توانند متناسب با نیاز مدرسه خود، اقداماتی را در جهت بهبود امور آموزشی داشته باشند.

جزایری با تاکید مجدد بر انعطاف‌پذیر بودن برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه ضمن پایبندی به مبانی این برنامه‌ریزی‌ها اظهار کرد: یکی از کارهای مثبت صورت گرفته در فرایند جدید آموزشی در حوزه این است که دروس قرآنی هم مستقلا بیشتر شده و هم در متون درسی مانند صرف و نحو کاربرد آیات قرآن توسعه یافته است.

رئیس مرکز تدوین و تالیف متون درسی حوزه‌های علمیه بیان کرد: بهره از آیات قرآن همچنین روایات به نحو معناداری در متون درسی ارتقاء یافته است و یک طلبه می‌تواند در مدت تحصیل خود با حداقل 800 ایه قرآن آشنایی مناسبی پیدا کند که گنجینه بسیار ارزشمندی در همه زمینه‌هاست؛ یعنی اگر طلبه وارد کارهای پژوهشی، تحقیقی و نویسندگی شود و یا به کار تبلیغ بپردازد طبعا این ذخیره، بسیار برای او کاربردی و ارزشمند خواهد بود.

جزایری همچنین با اشاره به برخی سخنان در مورد هدفمندشدن شهریه در حوزه‌های علمیه با تایید ضمنی این موضوع بیان کرد: در زمینه شهریه اقداماتی در حال انجام است تا از طلابی که دارای امتیازات ویژه علمی و تحصیلی مانند نخبگی هستند و در عین حال منبع درآمدی ندارند، حمایت بیشتری صورت بگیرد؛ زیرا افراد نخبه تمام توان و انرژی خود را صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند و باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

وی تاکید کرد: هدفمندشدن شهریه در فرایند تصویب‌خواهی قرار دارد و جزیئات آن بعدا توسط مسئولان مرتبط در حوزه اعلام خواهد شد. 

captcha