محمدرضا جفایی، از قاریان ممتاز در سطح اروپا در گفتگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) تصریح کرد: مشکل اینجا است که خیلی از کلاسهای قرآن داخل هلند، بدون گرفتن مبلغ مالی از شاگردان برگزار نمیشود، یا کلاسهایی که اساتید بطور رایگان برگزار میکنند، از لحاظ کیفیت با کلاسهای خصوصیشان فرق دارد در حالیکه در سایر کشورهای اروپایی این رویداد کمتر دیده میشود.
وی افزود: در هلند، جامعه مسلمانان و مخصوصا شیعان خیلی همراه با وحدت نیست، به همین خاطر هست که کلاسهای قرآن هم با آن نظم و هماهنگی که در شان قرآن است برگزار نمیشود.
محمدرضا جفایی، 18 ساله، دانشجوی رشته داروسازی در دانشگاه خرونینگن در هلند، یکی از قاریان ممتاز در سطح اروپا و یکی از فعالان قرآنی کشور هلند است.
خانواده او در سال 1387 زمانیکه محمدرضا یک ساله بود از ایران به هلند مهاجرت کردند.
تنها لالایی کودکی
جفایی در مورد آشنایی خود با قرآن این چنین گفت: من از کودکی، مثل خیلی از بچه شیعهها، به جای لالایی، با اشعار اهل بیتی بزرگ شدم.
وقتی 7 سالم بود، شعر دوازده امام را در ایام محرم اجرا کردم که بعد از آن پدر و مادرم مرا تشویق به یادگیری تجوید و الحان قرآن کردند.
حدودا از سن 9 سالگی در خانه شروع به یادگیری تجوید قرآن کریم کردم. روخوانی را از استاد صفرزاده در محفل علیبن ابیطالب (ع) یاد گرفتم، و احکام تجوید را مادرم به من آموختند.
از سن 14 سالگی شروع به تلاوت هم کردم و از آن موقع با تلاوت اساتید مصری همچون استاد عبدالباسط و استاد منشاوی آشنا شدم.
رتبههای قرآنی
جفایی در مورد کسب رتبه در مسابقات گفت: چهار سال قبل در مسابقات بلژیک (مسجد الرحمن) شرکت کردم و رتبه چهارم را در تلاوت زیر 16 سال کسب کردم.
در مسابقات اروپایی آلمان که توسط مسجد امام علی (ع) برگزار شد، شرکت کردم و در حرفه اذان مقام دوم را در رده سنی بالای 16 سال کسب کردم.
فعالیتهای قرآنی
تا قبل از اینکه دانشگاهم شروع شود، روزهای یکشنبه در مسجد اهل بیت شهر دنهاخ فعال بودم و به شاگردان آذری زبان در آموزش تجوید قرآن کریم کمک میکردم و اکنون با یک شاگرد روشندل برای حفظ قرآن کریم کار میکنم.
گلایه از جامعه قرآنی هلند
جفایی در مورد کلاسهای آموزش قرآن در هلند تصریح کرد: در هلند، جامعه مسلمانان، و مخصوصا شیعان خیلی همراه با وحدت نیست، به همین خاطر هست که کلاسهای قرآن هم با آن نظم و هماهنگی که در شان قرآن است برگزار نمیشود و مخصوصا اگر با کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس مقایسه کنیم، اصلا هلند شاگرد قرآنی خاصی تاکنون تربیت نکرده است.
وی افزود: حتی نهادهایی هم که کمک مالی میشوند، فعالیتی نشان نمیدهند، بنده هم تا آن وقتی که حرفه تلاوت را دنبال میکردم، با اساتید بیرون از هلند همچون استاد پناهی، استاد پنجه و استاد کاظمی در ارتباط بودم.
وضعیت مسلمانان در اروپا
جفایی در مورد وضعیت مسلمانان در اروپا اظهار کرد: جامعه مسلمانان اروپا در وضعیت خوبی قرار دارد، گرچه باز هم جای رشد و محکم کاری وجود دارد. بهترین مثال وحدت اسلامی در اروپا، در مسجد امام علی (ع) آلمان دیده میشود و به خاطر همین وحدت هست که توانستهاند خیلی از اروپاییها را جذب قرآن و اهل بیت(ع) کنند، چون این نهاد در آلمان حرفی برای گفتن دارد و زیر نظر بزرگان اداره میشود.
وی تاکید کرد: اگر در سایر نقاط اروپا هم نهاد انقلابی باشد که با همین روش کار کند و زیر نظر عالم قابل تایید اداره شود، فکر میکنم بتوانیم اسلام علوی را خیلی رشد بدهیم و خیلیها را جذب اسلام کنیم.
اسلامستیزی / واکنش مسلمانان
جفایی در مورد جریان اسلامستیزی در هلند افزود: اسلام ستیزی در سالهای اخیر، مخصوصا با رشد گروه های تکفیری و کوچ جوانان تندروی هلندی به مناطق جنگی، کمی زیادتر شده و بیشتر دیده میشود.
وی گفت: واکنشهایی که دیده میشود، همه از طرف برادران اهل سنت ما اداره میشوند و آنها توانستهاند در پارلمان هلند رای جمع کنند و صوتی باشند در مقابل صوت افراد اسلامستیزی مانند «گرت ویلدرس» (رهبر حزب راستگرای هلند).
جفایی با اشاره به توسعه مساجد در هلند اظهار کرد: وضع ساختن مسجد الان چنان سختی ندارد و برادران اهل سنت ما روز به روز مساجدشان زیادتر میشود و آن مساجدی را که دارند توسعه داده و بزرگتر میکنند.
وی تاکید کرد: مشکل ما به مساله «وحدت» بر میگردد، «من» را فراموش کردن و به فکر «ما» شدن، آن جایی که من روخوانی قرآن را آموختم، الان دیگه جای فعالی نیست و شاگرد قرآنی در آنجا رشد نمیکند و اکثر جوانان ایرانی و افغانی که در هلند به یادگیری مفاهیم و روخوانی قرآن میپردازند، این کار را در خانه انجام میدهند و بین مساجد برنامهای که دنبال بکنند وجود ندارد.
سدی برای درک قرآن
جفایی در پایان به جو مسابقات و جنبههای منفی آن اشاره کرد و افزود: باید مواظب باشیم که مثلا جو مسابقات قرآن که خیلی پر هیجان هست و مشوق خیلی از جوانها بوده، کاری نکند که ما فقط و فقط مواظب ادای صحیح حروف بوده و کل وقتی که برای یادگیری قرآن قرار میدهیم، به الحان مویسقایی بپردازیم.
وی گفت: ما باید همیشه مواظب باشیم که الحان و تجوید قرآن، پرده ای بین ما و اصل قرآن قرار ندهد، چون اینها وسیله هستند نه هدف.
مهمترین بخش یادگیری قرآن
جفایی تاکید کرد: مهمترین بخش یادگیری قرآن، آموختن معنای آن و تفسیر آن و عمل کردن به آن در زندگی روزانه ماست.
وی تصریح کرد: اگر در کنار قرآن، روزانه مثلا کتاب شریف «تفسیر نمونه»را بخوانیم، ما را خیلی کمک خواهد کرد و از این راه باید در قرآن جستجو کنیم و آن نسیم اهل بیت را پیدا کنیم. باید صدای امام زمان عجل الله را در آیه های قرآن بشنویم. از طریق این آیه های الهی، باید راه ولایت را پیدا کنیم که به این طریق، دین ما محکم خواهد شد. نباید فقط آیه های واضح مثل آیه تطهیر و آیه ولایت و آیه اکمال دین را در باره اهل بیت بشناسیم. باید به این درک برسیم که تمام «آدمهای خوب قرآن» یاران و خود اهل بیت هستند، و «آدم بد های قرآن» دشمنان اهل بیت هستند.
برای این که به این مفاهیم برسیم، خوب هست که نیت کنیم هر بار قرآن را برای امام زمان عجل الله ختم کنیم/.