تحقق اسلام ناب محمدی سبب گسترش اسلام در جهان می‌شود
کد خبر: 3664216
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

تحقق اسلام ناب محمدی سبب گسترش اسلام در جهان می‌شود

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر خلق خوش و بابرکت و مطهر پیغمبر(ص) را در جامعه پیاده کنیم، خود به خود افراد و جوامع دیگر به اسلام و معارف اسلامی علاقمند می‌شوند.


حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه صحبت درباره شخصیت پیامبر اعظم آسان نیست، اظهار کرد: ایشان آراسته به تمام صفات عالی الهی و انسانی بودند و از جمله مقولاتی که بسیار مورد توجه پیامبر قرار داشت، اخلاق بود، تا جایی که هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق بیان کردند. 
وی با اشاره به اینکه هدف اساسی از ارسال انبیاء الهی و کتب آسمانی، تربیت بشر است، افزود: اخلاق، به منزله تربیت ابعاد عاطفی و روحی انسان و پرورش، تعدیل و آراستگی روح و روان وی محسوب می‌شود و مجموعه صفاتی است که یک مسلمان باید خود را با آنها آراسته کند. 
حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: اخلاق، زمینه کمال انسان را فراهم می‌آورد و زمانی که آدمی مزین به اخلاق الهی شود، زمینه معرفت نسبت به خداوند متعال و حقیقت این عالم در قلبش ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد: ما مسلمانان در تحقق آرمان‌ها و آموزه‌های اخلاقی پیامبر صد درصد موفق نبوده‌ایم و گاهی نیز بر خلاف رویه پیغمبر عمل کرده‌ایم، زیرا در برخی از جوامع اسلامی، مقولاتی مثل یتیم‌نوازی، همسایه‌دوستی، احسان به والدین، گذشت و محبت تعریف نشده است.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگرچه اقدامات بزرگی صورت گرفته است و به خصوص ما پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) به برکت توجه و عنایت ایشان، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم، اما با آنچه که هدف پیغمبر را شامل می‌شد، فاصله زیادی داریم. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت ما در جذب انسان‌های دیگر به اسلام، این بوده که عملکرد محمدی نداشته و اسلام ناب محمدی را در جامعه پیاده نکرده‌ایم. 
وی تصریح کرد: اگر خلق خوش و بابرکت و مطهر پیغمبر(ص) را در جامعه پیاده کنیم، خود به خود افراد و جوامع دیگر به اسلام و معارف اسلامی علاقمند می‌شوند. 
حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: آن دسته از مستشرقان و اندیشمندان غربی که در پژوهش‌ها و بررسی‌های خود جانب انصاف را رعایت کرده‌اند، همه نسبت به عظمت پیامبر و اخلاق و معنویت متعالی ایشان متفق‌القول‌اند. آنها معتقدند شخصیت پیغمبر(ص) به صورتی معجزه‌آسا در یک مدت زمانی محدود موفق به باز کردن دروازه‌های تمدن بشری شد، علم و ادب و انسانیت را در میان مردم بادیه‌نشین به سرعت ترویج داد و حتی به جرأت می‌توان گفت که ایجاد تحول علمی در صحنه‌های مختلف جهانی، مرهون تعالیم پیامبر(ص) و اسلام است.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ، همواره عده‌ای موجب شده‌اند تا شخصیت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) عامل ایجاد خشونت معرفی شوند، گفت: گروه‌هایی مثل داعش و القاعده از این دسته‌اند و چون غرب متوجه سرعت گسترش اسلام در جوامع خود شد، برای جلوگیری از آن، کذب‌هایی را به پیامبر اسلام نسبت داد؛ در حالی که پیامبر اسلام، انسانی متعالی و دارای رحمت و محبت و خلقی عظیم برای بشریت بود.

captcha