برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به یاد استاد فاطمیان
کد خبر: 3667633
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به یاد استاد فاطمیان

گروه مسابقات: نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که زین پس با همکاری سازمان اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می‌شود، صبح امروز در محل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم صبح امروز سه‌شنبه، هفتم آذرماه با حضور حجج اسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر شورای سیاست‌گذاری آزمون و خسروی، رئیس ستاد اجرایی آزمون در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست قرآنی و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج)، اظهار کرد: نهضت فعالیت‌های قرآنی در کشور ما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران یک حرکت فزآینده‌ای را در چند دهه گذشته داشته و به صورت ویژه در دو دهه گذشته برنامه‌های آموزشی قرآن کریم به واسطه ساختارهای قرآنی که در برخی از دستگاه‌ها و نهاد متولی به وجود آمد، نظم و نسق بهتری پیدا کرد.

وی افزود: خوشبختانه با راه‌اندازی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیش از آن نیز فعالیت‌هایی که در قالب مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گرفت، این مجموعه در دوازده سال گذشته به صورت ویژه‌تری به یاری بخش‌های مردمی و خصوصا مؤسسات قرآنی آمد تا جریان آموزش قرآن را توسط مؤسسات قرآنی تحکیم و تقویت کند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ادامه داد: در کنار این مجموعه، سایر نهادها و دستگاه‌ها مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و ... نیز که در بحث فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی رسالت‌هایی را داشتند، به ویژه پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن با اهتمام بیشتری به میدان آمدند و به فعالیت‌های قرآنی پرداختند.

برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به یاد استاد فاطمیان

حسینی تصریح کرد: تشکیل ستادهای حفظ قرآن و ستادهایی برای فعالیت‌های قرآنی در مجموعه‌های مختلف باعث شده بود تا در چند سال گذشته شاهد برگزاری آزمون‌های مختلفی در ارتباط با حفظ و مفاهیم قرآن باشیم. همچنین، پس از تجربه موفقی که در تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های مختلف در فعالیت‌های قرآنی ازجمله مسابقات قرآن داشتیم، امسال به لطف خداوند متعال براساس گفت‌و‌گویی که در میان مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین، مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، بنا شد تا به جای اینکه ما همچون سال‌های گذشته چند آزمون پراکنده را داشته باشیم، امسال یک آزمون به صورت سراسری در ارتباط با حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سراسر کشور برگزار شود که در این زمینه نیز یک ستاد مرکزی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ریاست معاون محترم قرآن و عترت وزیر ارشاد و با حضور اعضای مختلف تشکیل شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اظهار کرد: امیدواریم در سایر فعالیت‌های قرآنی نیز این تعامل و این هم‌افزایی و انسجام را شاهد باشیم که طبعاً پرهیز از کارهای موازی در این زمینه توان ما را برای انجام کیفی، عمیق و مؤثر فعالیت‌ها خواهد افزود.

حسینی در پایان بیان کرد: همچنین، با توجه به اینکه در روزهای گذشته یکی از چهره‌های شاخص حفظ قرآن یعنی مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان را از دست دادیم طی گفت‌و‌گویی که در اولین جلسه ستاد سیاست‌گذاری آزمون داشتیم، بنابر این شد که ان‌شاءالله آزمون امسال در سراسر کشور به عنوان یادبود استاد سیدمهدی فاطمیان برگزار شود؛ چرا که ایشان یکی از پیشکسوت‌ترین اساتید حفظ قرآن در کشور ما بودند که به هر حال شاگردان، جلسات و فعالیت‌های ایشان تأثیر بسیار زیادی در ترویج حفظ قرآن کریم در کشور ما داشته است.

همچنین، در ادامه برگزاری این نشست نیز حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی، رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نیز طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج)، اظهار کرد: همانطور که اشاره شد قرآن برای زندگی است و زندگی بدون وحدت و همدلی امکان‌پذیر نخواهد بود. متأسفانه برنامه‌های متضادی که گاهی در جامعه با عنوان قرآن مطرح می‌شود به جای اینکه موجب پیشرفت و تعالی شود، گاهی موجب از بین رفتن تلاش‌ها و زحمات و ایجاد مشکلات می‌شود.

خسروی ادامه داد: از ابتدای انقلاب همزمان با رشد و پیشرفت چشمگیری که در زمینه حفظ قرآن، آشنایی با قرائت و مفاهیم قرآن ایجاد شده بود، به خاطر برخی سیاست‌ها، منیت‌ها و اهداف دنیایی گاهی شاهد خنثی‌سازی این تلاش‌ها می‌شدیم، ولی دلسوزان به نظام و عاشقان به قرآن در طول این مدت تلاش زیادی کردند که یک رویه واحد و درستی را در زمینه تحکیم مبانی قرآنی در جامعه ایجاد کنند که این اهداف به تدریج در حال به ثمر نشستن است به دلیل آنکه انگیزه و تلاش همه مسئولان قرآنی کشور بر این امر متمرکز شده است.

رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته و در این زمینه با اشاره و هدایت‌های مقام معظم رهبری ایجاد شد، حذف موازی‌کاری‌ها بود که بنده اینجا باید از حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزارت ارشاد یاد کنم که در این زمینه تلاش‌های خوبی کردند و با همت ایشان و سایر نهادها سه مسئله مهم صورت گرفت. یکی از این مسائل ادغام اتحادیه‌های قرآنی بود چراکه ما در کشور دو اتحادیه داشتیم که با سازوکاری که اندیشیده شد، این اتحادیه‌ها در تمام شهرستان‌ها یکی شد که این امر قطعاً به روند آموزش قرآن و پیشرفت مبانی دینی کمک خواهد کرد. دومین مسئله ایجاد مرکز هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بود که با ایجاد این مرکز مجوز مؤسسات تنها از این طریق صادر می‌شود و مسئله سوم نیز همین موضوعی است که جلسه امروز به خاطر آن تشکیل شده است یعنی برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که به صورت مشترک از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک روز و با یک سازوکار انجام خواهد شد.

برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به یاد استاد فاطمیان

خسروی ادامه داد: ما برای اینکه سازوکار این آزمون در اجرا دچار مشکل شود، شورایی به نام شورای سیاست‌گذاری آزمون را تشکیل دادیم که چهار نهادی که به نحوی در اجرای آزمون مشارکت داشتند یعنی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در این شورا عضویت دارند که از طریق این شورا نیز امور اجرایی آزمون هدایت خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم تصریح کرد: مخاطبان آزمون امسال نیز چهار گروه مؤسسات قرآنی، مراکز قرآنی بقاع متبرکه در سراسر کشور، دانش‌آموزان سراسر کشور و مخاطبان آزاد (در تمامی رده‌های سنی اعم از آقایان و بانوان)‌ هستند. همچنین، ثبت نام آزمون نیز از روز 18 آذرماه جاری آغاز خواهد شد که به مدت یک ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آزمون کتبی روز 10 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود و نتیجه آزمون نیز بلافاصله پس از بیست و چهار ساعت در روز یازدهم اسفندماه اعلام خواهد شد، افزود: همچنین، یک آزمون شفاهی نیز ویژه حفظ قرآن پیش‌بینی شده است که از دوازدهم تا هفدهم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود که در کنار آزمون‌های کتبی و شفاهی، یک آزمون الکترونیکی نیز پیش‌بینی شده که کار جدیدی است و توسط مؤسسه قرآنی نورالمجتبی(ع) طی روز 12 اسفندماه صورت خواهد گرفت که جزئیات آن نیز در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

خسروی تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم همه ساله برای آزمون مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان برگزار می‌شود که این مراسم به قبل از عید امسال نخواهد رسید و ان‌شاءالله طی اردیبهشت‌ماه سال آینده و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم انجام خواهد شد و حدود سه هزار جایزه نیز برای این مراسم پیش‌بینی شده که به برگزیدگان آزمون اعطا خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: همچنین، آزمون سراسری امسال در چهار رشته اصلی حفظ قرآن کریم (شامل 15 زیرمجموعه حفظ جزء 30، جزء اول، 2، 3‌، 5، 10، 15، 20، 25 و کل قرآن کریم، حفظ سوره‌های منتخب، حفظ موضوعی 1، 2 و 3)، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم(شامل سه رشته مفاهیم قرآن 1 و 2، تدبر در قرآن)، معارف اهل بیت(ع)(شامل چهار رشته مفاهیم نهج‌البلاغه 1 و 2، مفاهیم صحیفه سجادیه، مفاهیم خطبه فدکیه) و انس با قرآن کریم(شامل یک رشته درک معنا و تدبر در قرآن) برگزار می‌شود که در مجموع کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند، در بیست و سه رشته با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی در ادامه افزود: علاقه‌مندان برای ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال می‌توانند در تاریخ اعلام شده به پایگاه اطلاع رسانی به نشانی www.quranedu.ir مراجعه کنند. همچنین، آزمون کتبی در تمامی شهرستان‌ها که تعداد داوطلبان آن‌ حداقل بیست نفر باشند برگزار خواهد شد که فهرست نهایی آن نیز همزمان با تاریخ صدور کارت ورود به جلسه آزمون بر روی پایگاه اینترنتی قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در پایان تصریح کرد: همچنین، در تمامی شهرستان‌ها نیز تنها یک حوزه امتحانی وجود دارد، اما در کلان‌شهرها به منظور تسهیل ایاب و ذهاب داوطلبان شرکت در آزمون و به صلاحدید ستاد اجرایی آزمون در استان، تعیین بیش از یک حوزه امتحانی (حداکثر سه حوزه) بلامانع است.

گزارش کامل تصویری این نشست را اینجا ببینید.

captcha