هدف از ایجاد کمیته یاوران وقف علم و فناوری، گفتمان سازی در حوزه وقف
کد خبر: 3674804
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

هدف از ایجاد کمیته یاوران وقف علم و فناوری، گفتمان سازی در حوزه وقف

گروه اجتماعی: مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری ابراز کرد: هدف از ایجاد کمیته یاوران وقف علم و فناوری گفتمان سازی در حوزه وقف و تحقق فرامین رهبری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جعفر زارع، مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری، صبح امروز 29 آذر ماه در نشست وقف علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه پایه‌ترین گفتمان کنونی کشور باید پیشرفت در عرصه علم و فناوری باشد، اظهار کرد: هدف از ایجاد کمیته یاوران وقف علم و فناوری، گفتمان سازی در حوزه وقف و تحقق فرامین رهبری است.
وی ادامه داد: مقاوم‌سازی اقتصاد در ایران از سال 89 با هدف رشد پویا در شاخصه‌های اقتصاد مطرح شد و در سال 92 در قالب سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از سوی رهبری ابلاغ شد.
زارع با تأکید براینکه خروجی اقتصاد دانش بنیان باید رفاه اجتماعی باشد، ابراز کرد: نقش کمتر مواد اولیه در تولید، افزایش مستمر بهره‌وری نهادهای تولید، به کارگیری فناوری‌های بالا با کاهش آلودگی در جریان تولید، امکان بازیافت مواد زاید از جمله فواید اقتصاد و دانش بنیان است.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری با اشاره به شاخص‌های اقتصادی دانش بنیان از منظر بانک جهانی، گفت: بنیان کسب و کار، توسعه منابع انسانی، نوآوری و ابتکار و  توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات از جمله این شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان است.
وی با توجه به آمار و اطلاعات رتبه ایران در اقتصاد دانش بنیان را 78 اعلام کرد و بیان کرد: در سال 2016 رتبه ایران نسبت به سایر کشورها در شاخص رتبه بندی اقتصادی دانش بنیان در دنیا را بسیار ضعیف است و یکی از دلایل این رتبه، نامطلوب بودن رژیم اقتصاد کشور که قدرت انگیزشی لازم را برای تولید، انتشار و بکارگیری دانش را ندارد.
زارع با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان در تقابل با اقتصاد سنتی است، افزود: نوآوری و کارآفرینی یکی از مؤلفه‌های اقتصاد دانش بنیان است و با توجه به تأکیدات رهبری باید گفتمان امروزی، گفتمان در حوزه پیشرفت علم و فناوری باشد.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری ادامه داد: توسعه فناوری به پیش نیازهای احتیاج دارد که تحقق و توسعه از جمله این پیش‌نیازها است.
وی با اشاره به اینکه سهم دولت در تأمین منابع مالی تحقیق و توسعه بسیار بالا است، تشریح کرد: این درحالی است که در کشورهای پیشرفته بودجه تحقیق و توسعه از بخش خصوصی تأمین می‌شود.
زارع گفت: در کشور ما وقف در حوزه سلامت بسیار موفق بوده، در حوزه تحقیق و توسعه آن طور که باید و شاید کار نشده است.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری اظهار کرد: باید در حوزه علم و فناوری چشم‌اندازهای خاصی تعریف و با توجه به منویات رهبری باید جهت‌دهی ویژه‌ای در این حوزه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه موقوفات باید طبق نیازهای روز جامعه جهت داد، گفت: اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه گسترش وقف در حوزه علم و فناوری است.
زارع بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رکن‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاددانش بنیان است که مؤلفه آن علم و فناوری و گفتمان علم و فناوری در جامعه شکل بگیرد.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری با اشاره به هدف از وقف علم و فناوری، عنوان کرد: توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور از محل گسترش جریان وقف علم و فناوری یکی از اهداف موقوفات علم و فناوری است.
وی همکاری نهادهای مختلف در مدیریت طرح وقف علم و فناوری را در سه محور بیان کرد: توسعه فناوری از محل موقوفات، جریان سرمایه‌ای وقف، همکاری ترویج فرهنگ‌سازی، تولید محتوا و ایجاد زمینه‌های حقوقی و قانونی در حوزه تولید محتوا و برگزاری همایش‌ وقف علم و فناوری در اسفند ماه انجام خواهد شد.
زارع، ایجاد دبیرخانه استانی و کمیته یاوران وقف علم و فناوری را در خرسان رضوی از جمله فعالیت‌های در حوزه نهادینه‌سازی وقف علم و فناوری دانست.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری با توجه به تأکید رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: 20 درصد از منابع اوقاف از محل موقوفات برای حمایت از علم و فناوری اختصاص خواهد شد.

captcha