وقف جمعی؛ ثمره بخش‌ترین راه توسعه وقف علمی و فناوری
کد خبر: 3674846
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

وقف جمعی؛ ثمره بخش‌ترین راه توسعه وقف علمی و فناوری

 گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با اشاره به اینکه باید وقف‌ها با توجه به نیاز جامعه تعریف شود، ابراز کرد: وقف جمعی، ثمر بخش‌ترین راه توسعه وقف علمی و فناوری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد ذاکری، رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد، امروز 29 آذرماه در نشست وقف علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایده وقف را کشورهای غربی از اسلام گرفته‌اند و عدم جمع‌آوری آمار در کشور ما نشان دهنده نقش محدود مردم و خیران در حوزه وقف است، این درحالی است که آنچه که در حوزه ثبت موقوفات وجود دارد، عکس این موضوع را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه خیران نقش عمده‌ای در حوزه وقف دارند، ادامه داد: مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی بسیاری توسط مردم و خیران ساخته شده‌اند که پژوهشکده رویان از جمله نمونه‌های موفق کمک مردم و خیران است.
ذاکری تشریح کرد: همچنین مردم در حوزه وقف سلامت نیز از گذشته تا امروز نقش به سزایی داشته اند، به عنوان نمونه در مشهد بیش از 60 مرکز درمانی وجود دارد که حدود 57 بیمارستان و درمانگاه توسط خیران تأسیس شده و این نشان دهنده حضور فعال مردم و خیران در حوزه سلامت است.
رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با اشاره به اینکه 20 درصد از منابع اداره اوقاف و امور خیریه به وقف علم و فناوری اختصاص یافته است، بیان کرد: زمینه‌‌های خوبی برای جذب موقوفات وجود دارد و اگر بخواهیم مشارکت مردم و خیران در این طرح گسترش یابد، باید این حوزه را برای مردم ملموس‌تر و آسان تر تعریف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکزعلمی باید در حوزه وقف علم و فناوری طرح‌ها را معرفی کنند، گفت: وقف‌های مردم باید جهت دهی شود و برای این جهت‌دهی جامعه خواهان معرفی ساده و عینی‌تر این نوع وقف هستند.
اصغری با تأکید بر پیشرفت‌های خوبی که در حوزه وقف قرآن و عترت دانش آموزان ایجاد شده، اظهار کرد: باید وقف‌های مشارکتی را گسترش داد و بر روی حوزه های اجرایی تمرکز بیشتری شود.
رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با تأکید بر اینکه جهت‌دهی وقف‌ها یکی از ضروریات جامعه امروزی است، ادامه داد: باید وقف‌ها با توجه به نیاز جامعه تعریف شود؛ وقف جمعی ثمره بخش‌ترین راه توسعه وقف علمی و فناوری است.

captcha