ضرورت امداد فرهنگی به کودکان بعد از زلزله/ خدمات ما به کودکان کار موردی است
کد خبر: 3675068
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
قمرزاده:

ضرورت امداد فرهنگی به کودکان بعد از زلزله/ خدمات ما به کودکان کار موردی است

گروه جامعه: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به راه‎‏اندازی کمیته امداد فرهنگی و ضرورت آن در مواقع زلزله، این ستاد را جزو مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی در سال 1396 دانست و گفت: برای کودکان کار این موارد به شکل موردی است و ما در این مورد عضویت مستمر نداریم.

رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت پرداختن به سلامت و امداد روانی کودکان و نوجوانان در حوادثی همچون زلزله، گفت: با توجه به تاثیرات روانی که زلزله برای کودکان و نوجوانان دارد و به دلیل اینکه معمولا این حوادث، جزو اولین تجربه‏ هایی است که ترس و واهمه زیادی به دل آنها می‌افتد، اقتضا می‌کند که یک بهداشت روانی برای آنها در این مواقع فراهم شود، به همین دلیل معمولا بعد از امدادهای ابتدایی همچون نجات، اسکان و غذا مسئله امداد روانی و فرهنگی بحث جدی است و کانون در این مسائل وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در همین رابطه ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان را راه‎اندازی کرده‏ ایم، افزود: ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان همزمان با زلزله غرب کشور، متشکل از مدیرعامل، معاون فرهنگی، معاون توسعه و مدیریت منابع، مشاور اجرایی مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و با هدف حضور گسترده‌تر، اعزام مربیان داوطلب، کتاب‌خانه‌های سیار، هماهنگی برای اعزام هنرمندان و نویسندگان درمیان بچه‌ها وامثال آن برای امدادرسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان این مناطق تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

قمرزاده با اشاره به اینکه این ستاد جزو مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1396 است، تصریح کرد: این امداد فرهنگی که در پی حادثه‌ای تلخ آغاز شد اما نتایج آن و خنده‌هایی که در شبکه‌های خبری و مجازی منعکس شد توانست اندوه از دست دادن پنج عضو کانون در زلزله‌ کرمانشاه و بی‌خانمانی هزاران خردسال، کودک و نوجوان را کمی تسکین دهد.


معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: کانون قدم‌های مثبتی را در این حوزه برداشت، اما انتظار داریم با توجه به این‌که این بخش از کشور طی سالیان سال دچار مشکلات متعدد بوده و هم‌اینک مدرسه‌های زیادی نیز در آن مناطق از بین رفته است، نهادها و سازمان‌های دیگر نیز با کودکان و نوجوانان مناطق زلزله ‏زده همراه شوند.


وی با تاکید بر اینکه حضور روان‌شناس در این مناطق ضروری است، گفت: در این شرایط بزرگ‌سالان نیز صدمه‌هایی دیده‌اند، بنابراین کودکان نیز از این معضل در امان نمانده‌اند و ممکن است بروز آن کمی طول بکشد. به همین دلیل خوب است در کنار مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امدادهای فرهنگی و سلامت روان کودکان با حضور روان‌شناسان مورد توجه قرار گیرد.


قمرزاده با اشاره به خدماتی که توسط این امداد به کودکان و نوجوانان انجام می‏شود، گفت: کتاب‎خوانی، قصه‌گویی، نمایش، برپایی کارگاه‌های هنری وامثال آن و همچنین جمع‌آوری و ارسال محصولات فرهنگی از قبیل کتاب، اسباب‌بازی، نوشت‌فزار و دیگر اقلام فرهنگی در برنامه‌های این ستاد امدادرسانی تعریف شده است. آماری هم که تاکون از ارسال لوازم و خدمات در دست است حدود 20 هزار کتاب از انتشارات کانون، 32 هزار بسته لوازم التحریر و 6 هزار عروسک و اسباب بازی است.


معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه این خدمات در سایر نقاط محروم کشور، هم گفت: در مورد مناطق محروم این موارد جز سیاست‌های کانون است و حتی حاشیه‌های شهرها هم که از لحاظ فرهنگی به این خدمات نیاز دارند، فعالیت‌هایی را تحت عنوان کتابخانه‌های فعال داریم که به روستاها، مناطق مرزی و حاشیه شهر می‌روند و به شکل سیار برنامه‌‌های فرهنگی را در این مناطق اجرا می‌کنند. این موارد به شکل موردی اتفاق می‌افتد اما به شکل مستمر امکانات آن را نداریم.


وی در مورد ارائه این خدمات به کودکان کار هم گفت: برای کودکان کار هم به شکل موردی مربیانمان را در مراکز بازپروری اعزام می‌کنیم که برای آنها قصه و برنامه‌های شاد اجرا کنند اما باز هم در این مورد عضویت مستمر ندارند و به شکل موردی این برنامه‎ها انجام می‎شود. این کودکان علاوه بر این هم از برخی خدمات آموزشی و فرهنگی کانون نیز بهره‌مند هستند.

captcha