تجسس و سرک کشیدن در کار یکدیگر، خلاف شرع است
کد خبر: 3675218
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

تجسس و سرک کشیدن در کار یکدیگر، خلاف شرع است

گروه اجتماعی: استاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: بعضا افراد برای کسب اطلاعات و سوءاستفاده کردن از آن اطلاعات، در زندگی مردم تجسس می‌کنند که این عمل خلاف شرع است.

فضل‌الله صلواتی، استاد سابق دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: قرآن به صراحت گفته است در کارهای مردم جستجو و جاسوسی نکنید، یعنی به دنبال این نباشید که از اسرار کار مردم خبردار شوید، زیرا ممکن است خیلی از افراد مایل نباشند اسرارشان فاش شود. این عمل از منظر اسلام و قرآن مطرود است.
وی افزود: تجسس اگر برای فعالیت اطلاعاتی در جهت حفظ نظام اسلامی و به نفع ملت و دولت باشد، جایز است، اما اگر بیهوده و بدون حکم قانونی انجام شود،  ایراد دارد و قرآن آن را نهی کرده است.
این استاد اسبق دانشگاه با بیان اینکه بنا به قانون و شرع مقدس، تجسس در برخی امور به منظور جلوگیری از بروز خطرات و فساد مانعی ندارد، تصریح کرد: این امر نیز  فقط توسط مامورینی که مسئولیت دارند، باید انجام شود. اما به طورکلی در مراودات و مکالمات حتی نوشتن‌های مردم تجسس کردن و آن‌ها را برملا کردن، فعل ناپسندی است.
وی ادامه داد: برخی چون بیمار هستند در زندگی دیگران تجسس می‌کنند و هدف خاصی از این عمل ندارند ولی برخی افراد برای کسب اطلاعات و سوءاستفاده کردن از آن اطلاعات، در زندگی مردم تجسس می‌کنند که این عمل خلاف شرع است.
وی گفت: برخی افراد نیز اطلاعاتی را که از این طریق به دست می‌آوردند، به بعضی افراد و نهادها می‌فروشند. به نظر من تمام این جستجوگری‌ها حرام است. اما اگر برای رفع خطر از دیگران و توسط مامورین امر به‌معروف و دادگاه باشد، بلامانع است.
صلواتی اظهار کرد: در متون دینی و فقهی به این امر توجه شده، اما بیشتر این مهم یک برنامه اخلاقی است که اسرار دیگران را نباید فاش کرد و اگر اسرار دیگران فاش شد، آن‌ها حق شکایت دارند و می‌توانند به دادگاه مراجعه و فرد افشاگر را محاکمه کنند. قطعا افشای اسرار دیگران مشکل شرعی دارد و کار ناپسندی است.

captcha