بودجه عمرانی سال آینده 35 تا 40 درصد کاهش می‌یابد
کد خبر: 3678841
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

بودجه عمرانی سال آینده 35 تا 40 درصد کاهش می‌یابد

گروه سیاسی: نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی از کاهش 35 تا 40 درصدی بودجه عمرانی کشور طی سال آینده خبر داد و گفت: این‌یک آسیب جدی برای کشور و استان‌هایی مثل کردستان بوده که از توسعه عقب‌مانده‌اند، است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از جهاددانشگاهی و دفتر خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنای کردستان به تشریح معضلات استان، راهکارها و اقدامات انجام شده برای توسعه کردستان پرداخت، با اشاره به اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی در کشور بسیار زیاد و به تبع آن در کردستان به طریق اولی زیاد است، اظهار کرد: نیازهای واقعی کردستان از گذشته‌های دور تلنبار شده و با این اعتبارات قطره‌چکانی و کم جبران نمی‌شود اما ما نمایندگان استان سعی بر این داریم که با استفاده از شاخص‌های موجود، کردستان را به میانگین کشوری برسانیم.
وی افزود: کردستان در بسیاری از شاخص‌ها جزء استان‌های آخر کشور بود و به عنوان نمونه در بخش عمرانی از لحاظ جاده‌های روستایی رتبه 28 کشور را داشت، اما در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته به رتبه 23 و 24 رسیده که هنوز با جایگاه واقعی فاصله زیادی دارد.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت جاده‌های مواصلاتی استان عنوان کرد: پروژه کریدور شمال به جنوب از جمله پروژه‌های در حال انجام است که با توجه به ارتباط و تعاملی که با اداره راه داشتیم توانستیم برای تمامی قطعات این پروژه قرارداد منعقد کرده و در تمام مرزهای جغرافیای استان آن را به انجام برسانیم.
علوی، گازرسانی به تمام نقاط استان، از جمله نقاط سخت و صعب العبور، پیگیری پروژه‌های تکمیل نشده و تجهیزات بیمارستانی را از اقدامات صورت گرفته در استان ذکر کرد و گفت: در بخش درمانی استان خوشبختانه اقدامات اساسی صورت گرفته و بیش از 30 میلیارد تومان از سال گذشته تاکنون به بهترین و مدرن‌ترین امکانات برای تجهیز این بخش اختصاص یافته است و با توجه به تکمیل بیمارستان کوثر سنندج که از بهترین بیمارستان‌های خاورمیانه است می‌توان بحث توریسم درمانی را هم در استان توسعه داد.
افزایش پروازهای فرودگاه سنندج از دیگر مطالبات پیگیری شده مردم کردستان است

وی تخصیص یک دستگاه بالگرد در بخش امداد و نجات کردستان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان ذکر و بیان کرد: افزایش پروازهای فرودگاه سنندج نیز از دیگر مطالبات پیگیری شده مردم کردستان است که در این راستا در تلاشیم تا بتوانیم پروازهای پنج‌شنبه و جمعه را نیز به آسمان استان اضافه کرده و آن را تکمیل کنیم.
نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در بحث تکمیل پروژه راه‌آهن، با پیگیری‌های مداوم توانستیم از رئیس سازمان بودجه کشور، 60 میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده وتکمیل این پروژه بگیریم، که علی‌رغم این مهم باید گفت این رقم کم است.
وی با تأکید بر این‌که زیرساخت‌های حمل‌ونقل عامل اساسی توسعه برای هر منطقه است، گفت: تقویت زیرساخت‌ها به ویژه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در استان کردستان از سوی نمایندگان مردم در مجلس با حساسیت زیادی در حال پیگیری بوده و امید است تا سال 98 تمامی پروژه‌های این بخش تکمیل شود.
علوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کردستان، استانی بوده که در اکثر بخش‌ها محروم مانده است ، بیان کرد: تلاش برای اخذ حق مرزی برای معلمان کردستانی از دیگر برنامه‌های قابل پیگیری بنده در مجلس شورای اسلامی است، ما اصرار داریم که حق مرزی به استان کردستان داده شود و جغرافیای کردستان را به عنوان مرز تلقی کنند چراکه تمامی نقاط کردستان در زمان جنگ درگیر بوده و بنابراین تمامی جغرافیای این استان باید مرز محسوب شود.
وی بیان کرد: روستاهای کردستان کمبودهای زیادی دارد که موجب افزایش مهاجرت در منطقه شده و این خود نیز افزایش حاشیه‌نشینی، مناطق منفصل شهری، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.
علوی اعلام کرد: خوشبختانه یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با یک چارچوب مشخص برای توسعه روستاها تصویب شد که باید با فرمت خاصی توزیع شود.
وی سهم روستاهای استان کردستان از این میزان اعتبار را، 420 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: توزیع عادلانه و خوب این اعتبارات در روستاها می‌تواند از مهاجرت معکوس جلوگیری کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس از کاهش 35 تا 40 درصدی بودجه عمرانی کشور طی سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این مهم می‌تواند تهدیدی برای کشور باشد.
وی افزود: متأسفانه با توجه به وضعیتی که امروز در کشور حاکم است اگر بتوانم نفت را بشکه‌ای 55 دلار بفروشیم و دلار هم با همین قیمت کنونی بماند و نوسان نداشته باشد، بودجه کشور تا 40 درصد در سال آینده کاهش می‌یابد و این‌یک آسیب جدی برای کشور و استان‌هایی مثل کردستان که از توسعه عقب‌مانده‌اند، است، لذا ما باید سعی کنیم که در میانگین کشوری تخصیص بیشتری از اعتبارات داشته باشیم.
علوی بیان کرد: در پی درخواستی که به نوبخت داده بودیم مقرر شد از محل ماده 180 که امروز به نام اعتبارات توازن منطقه‌ای معروف است به کردستان اعتباراتی تخصیص یابد.
وی در ادامه گفت: بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی 40 درصد بوده و این‌یک آسیب بزرگ برای دولت است، در حال حاضر دولت به بانک‌ها 170 هزار میلیارد تومان و به صندوق تأمین اجتماعی بیش از 120 هزار میلیارد تومان بدهکار است؛ هر دولتی که می‌آید این بدهکاری‌ها بیشتر می‌شود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در سال 87 نقدینگی 420 هزار میلیارد تومان بود که متأسفانه اکنون هزار و 300 میلیارد تومان است که اگر این پول به سمت اقتصاد و اشتغال مولد نرود حتماً به تورم و رکود تورمی تبدیل خواهد شد و این می‌تواند برای کشور زنگ خطری جدی است.
وی عنوان کرد: متأسفانه افزایش تورم و قیمت‌ها مردم را تحت فشار قرار داده و موجب اغتشاشات اخیر شده است، نمایندگان مردم در مجلس باید در برابر این افزایش قیمت‌ها ایستادگی کرده و نگذاریم که افزایش یابد، چراکه افزایش قیمت‌ها باید هدفمند بوده و جهت‌گیری آن برای اشتغال باشد و نباید به جایی به جز سرمایه‌گذاری و تولید اشتغال برود.
علوی سهم اشتغال از افزایش قیمت‌ها را 17 هزار و 400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.
تورم در سال آینده 12 درصد می‌شود
نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود از تورم 12 درصدی کشور در سال آینده خبر دارد و اظهار کرد: اگرچه دولت توانست تورم 40 درصدی را تک‌رقمی‌کند اما اکنون به دلایل متعددی این رقم دوباره افزایش می‌یابد.
وی با تأکید بر به کارگیری دانشجویان نخبه استان افزود: نخبگان باید نمایندگان استان کردستان را در شناسایی مشکلات و ارائه راهکار برای رفع این موارد همراهی و یاری کنند تا بتوان چرخ توسعه استان را تسریع بخشید.
نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، عدم طرح جامع و راهبردی در انجام پروژه ها را از دیگر ضعف های موجود دانست و یادآور شد: وجود طرح مطالعاتی و جامع می‌تواند در مدیریت پروژه و درست انجام دادن امورات نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

captcha