ضرورت بیان کارکردهای اقتصادی وقف برای مردم
کد خبر: 3695637
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵

ضرورت بیان کارکردهای اقتصادی وقف برای مردم

گروه اجتماعی - رئیس سازمان امور اوقاف و خیریه گفت: در بین عامه مردم جا افتاده است که وقف یک امر فرهنگی است، اما این نگاه غلط است چرا که وقف کارکرد اقتصادی دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان امور اوقاف و خیریه، صبح امروز 9 اسفندماه در اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه برای همایش وقف و علم و فناوری چهار محور تعیین شده است، اظهار کرد: تبیین ضرورت توسعه وقف علم و فناوری یکی از محورهای این همایش است.
تأکید قرآن کریم و روایات نسبت به علم و دانش
وی با بیان اینکه در قرآن کریم و روایات نسبت به علم و دانش توجه فوق‌العاده‌ای شده است، ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه«العلم سلطان، علم قدرت و اقتدار می‌آورد» علم و دانش سرآمد تمام موفقیت‌ها، عزت، عظمت و شرافت یک جامعه است.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «علم و دانش پایه و اساس هر موفقیتی است»، لذا با توجه تأکیدات فراوان در حوزه علم، به واقفان و خیران توصیه می‌کنم که در این اصل مهم و کارآمد پیشقدم شوند چرا که پیشرفت در حوزه علم، اصلی بسیار مهم برای جامعه است که برکات آن بسیار چشمگیر خواهد بود.
نداشتن علم و دانش کافی در برخی از حوزه‌ها عاملی برای فشار دشمن به کشور
رئیس سازمان امور اوقاف و خیریه با اشاره به اینکه وقف در حوزه علم و فناوری کمتر از وقف در حوزه‌های مذهبی و کمک به فقرا نیست، افزود: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که علم و دانش لازم در برخی حوزه‌ها نداریم و تا زمانی که علم لازم را نداشته باشیم، دشمن از همین راه بر کشور فشار می‌آورد.
وی بیان کرد: در حال حاضر در کشور بیش از هشت هزار موقوفه علم و فرهنگی وجود دارد، لذا همگی مدیون وقف هستیم. تمام حوزه‌های علمیه از گذشته تا کنون موقوفه بوده است و همچنان نیز بخش عمده‌ای از مدارس آموزش و پرورش، تعدادی از دانشگاه‌ها، کتابخانه و کتاب‌های که در آن وجود دارد نیز موقوفه است.
کار خیر را تبلیغ کنید
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: انجام وقف در حوزه علم و فناوری به صورت پنهان انجام می شد، لذا به اساتید، دانشجویان و طلاب در تمام حوزه‌ها در سال 90 ابلاغ شد که انجام وقف به صورت پنهان نباشد بلکه علنی باشد تا از یک حکم الهی حمایت شود.
وقف کارکرد اقتصادی دارد
رئیس سازمان امور اوقاف و خیریه با تأکید بر اینکه برای بهبود نظام مدیریت وقف علم و فناوری باید نگرش به وقف را تغییر دهیم، تصریح کرد: در بین عامه مردم جا افتاده است که وقف یک امر فرهنگی است، اما این نگاه غلط است چرا که وقف کارکرد اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه مشکل ما به خاطر همین نگاه فرهنگی است، ادامه داد: موقوفات باید اقتصادی اداره شوند تا درآمد و سود داشته باشند.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه هزار و 400 مرکز درمانی موقوفه در سطح کشور داریم، افزود: باید به بهره‌وری وقف توجه داشته باشیم، در تهران بیش از 40 درصد از مراکز درمانی موقوفه است ولی هیچ جا مطرح نمی‌شود، باید این حقایق گفته شود تا مردم نسبت به وقف دید بازتری داشته و نتایج آن را ببینند، در واقع همه از جهات مختلف مدیون وقف هستیم
70درصد مشهد موقوفه است
وی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از شهر مشهد موقوفه است، گفت: باید در جامعه فرهنگ وقف را ترویج کنیم و ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، سپس حق و حقوق واقفان را نیز مطرح کنیم.
وقف در حوزه علم و فناوری را در اولویت قرار دهیم
رئیس سازمان امور اوقاف و خیریه با بیان اینکه باید در شناخت موضوع با هم به نتیجه واحد برسیم، ابراز کرد: نقش علم و فناوری در احیاء و ارتقاء بهره‌وری موقوفات یکی از محورهای مهم اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری است.

انتهای پیام

captcha