لزوم توجه واقفان به کیفی کردن آموزش دانشگاه‌ها
کد خبر: 3695652
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

لزوم توجه واقفان به کیفی کردن آموزش دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی - قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه خیران فقط نباید به ساخت و ساز دانشگاه‌ها توجه کنند، بیان کرد: این توجه به ساخت و ساز باید مکمل کیفی کردن دانشگاه‌ها باشد، تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه بیشتر شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالرضا باقری، قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری، صبح امروز 9 اسفندماه در اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه وقف، سنت حسنه و ماندگاری است، اظهار کرد: در زمان گذشته وقف در حوزه‌های علم و فناوری مطرح نبوده اما در حوزه فرهنگ و آموزش مسئله وقف جاری بوده است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته خراسان بزرگ مهد تمدن دانش بوده است، ادامه داد: در زمانی که نیشابور و بخارا مهد تمدن و دانش بود، بسیاری ازواقفان، امکانات نوشتاری و معیشتی برای علاقه‌مندان به دانش را فراهم می‌آورند که این موضوع از توجه خیران به وقف به خصوص در حوزه علم و دانش حکایت دارد.
باقری ابراز کرد: در دوران انقلاب اسلامی نیز وقتی مردم احساس می‌کردند که باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و برای رشد فرزندانشان مدرسه بسازند، این کار را انجام دادند و در همان زمان مدارس بسیاری توسط واقفان ساخته شد.
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه در چهل سال گذشته واقفان کارهای گسترده‌ای در حوزه آموزش و فرهنگ انجام داده‌اند، تصریح کرد: واقفان خراسان نیز در این حوزه پیشگام بوده‌اند، در چهار سال گذشته 650 هزار مترمربع پروژه عمرانی در دانشگاه‌ها و مراکز عالی به همت خیران در حال احداث زیرساخت‌های خوابگاهی و مراکز پژوهشی است.
وی با اشاره به اینکه امروز بالغ بر 110 پروژه از طرف خیران در دانشگاه‌ها و مراکز عالی در حال احداث است، اظهار کرد: این 110 پروژه در حال بهره‌برداری است؛ علاوه براین بیش از 60 دانشگاه در چهار سال گذشته شاهد ایجاد نهادها وانجمن‌هایی توسط خیران در دانشگاه خود بوده‌اند.
باقری با بیان اینکه در جهان نیز بیش از 30 درصد منابع دانشگاه‌ها از منابع نهادهای مردمی و موقوفات است، ادامه داد: به طور متوسط در آلمان، آمریکای شمالی و اروپا بیش از 30 درصد منابع دانشگاه‌ها از منابع موقوفات و نهادهای مردمی است.
وقف دارای سابقه داخلی و خارجی
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: توجه به وقف سابقه داخلی و خارجی دارد، در ایران 70 درصد از منابع دانشگاه‌ها در بخش‌های دولتی تأمین و فقط حدود سی درصد از منابع در خود دانشگا‌ها تأمین می‌شود که این عدد باید به 60 درصد با توجه به مدل‌های جهانی برسد.
ایجاد منابع پایدار در دانشگاه‌ها در حوزه علم و فناوری
وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه وقف علم و فناوری به جایی برسیم که برای دانشگاه‌ها منابع پایدار ایجاد شود، ابراز کرد: تولید منابع پایدار برای علم و فناوری در دانشگاه‌ها باید در اولویت همه کارها قرار بگیرد و این کار همت مسئولان سازمان‌ اوقاف کشور را می‌طلبد.
باقری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در مقطع دکتری دانشجویان بسیار اندکی داشته‌ایم، گفت: امروزه همه نیروهای متخصص در داخل کشور تربیت می‌شود، لذا باید ارتباط خود را با دانشگاه‌های خارج حفظ کرده و از تجربیات آنان در این زمینه استفاده کنیم.

توانمندی دانشگاه‌ها بالاست، آن را محور قرار دهیم
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: تربیت نیروهای متخصص در داخل کشور نشان از توانمندی دانشگاه‌ها و اهمیت کار آن‌ها دارد لذا باید دانشگاه‌ها را محور کار خود قرار دهیم، اما کمبود منابع، زیرساخت‌ها و تجهیزات و... از مواردی است که باید مورد توجه خیران باشد.
ارتقا کیفی دانشگاه‌ها در کنار توسعه کمی دانش و پژوهش
وی یکی دیگر از اقدامات در حوزه علم و فناوری را توجه به ارتقا کیفی دانشگاه‌ها در کنار توسعه کمی دانش و پژوهش دانست و عنوان کرد: کمک خیران به بورسیه دانشجویان برتر کشور یکی از اقدامات در جهت توجه به ارتقای کیفی دانشجویان است که باعث ایجاد فضای رقابتی در میان دانشجویان می شود.
باقری تقدیر از اساتید دانشگاه ها، فارغ التحصیلان در رتبه‌‌های اول در هر سال را یکی دیگر از اقدامات در توسعه وارتقای کیفی دانشگاه‌ها معرفی کرد.
خیرین فقط به ساخت و ساز محیط‌های علمی اکتفا نکنند
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه خیران فقط نباید به ساخت و ساز دانشگاه‌ها توجه کنند، گفت: این توجه به ساخت و ساز باید مکمل توجه به کیفی کردن دانشگاه‌ها باشد، تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه بیشتر شود.
وی ادامه داد: تحقیقات مورد نیاز جامعه، ایجاد حلقه‌های واسط در دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه، انتقال نیاز جامعه به دانشگاه و ارتباط قوی بین دانشگاه‌ و جامعه از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه ما و خیران قرار گیرد.
باقری با تأکید بر اینکه امروزه یکی از معضلات جامعه اشتغال فارغ التحصیل است، بیان کرد: باید مراکز رشد فناوری، تقویت شود و همچنین پارک‌های علم و فناوری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کمک‌های خیران در حوزه فناوری و تأمین زیر ساخت‌های فناوری از جمله اقدامات سودمند در حوزه وقف علم و فناوری است، ادامه داد: تأمین منابع و امکانات تحصیلی برای دانشجویان هم تلاش‌ما و هم خیاین را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین معیشت دانشجو، درمان، سلامت و .. دانشگاه‌ها کارهای خوبی کرده‌اند، گفت: دانشگاه فردوسی نیز در این حوزه کارهای خوب و مهمی انجام داده است.
باقری با بیان اینکه نهادهای خیران در دانشگاه‌ها از افراد موثق و خیر تشکل شده است، اظهار کرد: به غیر از رئیس دانشگاه‌ها و معاون ایشان همه افراد که در این نهادها عضو هستند افرادی مورد اطمینان مردم و جامعه و مستقل از دانشگاه‌ها هستند که در راستای سیاست‌های علم و فناوری عمل می‌کند.
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه نهادی بسیار تأثیرگذار است، ادامه داد: دستگاه‌های قانون گذار براساس مصوبات خود به دانشگاه‌ها اختیارات ویژه‌ای داده‌اند که این نشان دهنده حساسیت محیط دانشگاه است.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه تنها دستگاهی در کشور است که خارج از شمول قوانین جاری کشور و در چهارچوب مصوبات هیئت امنا اداره می‌شود، بیان کرد: تخلفات دانشجویی را کمیته انضباطی دانشگاه بررسی می‌کند.
وقف از ضروریات جامعه امروز
باقری با اشاره به اینکه در عصر حاضر وقف از ضروریات جامعه است، عنوان کرد: حضور اندیشمندان دانشگاهی کمک حال ما در توسعه علم و فناوری است، علاوه براین دانشجویان نیز می‌توانند موضوعات پایان نامه ارشد خود را در حوزه‌های جدید وقف بنوییسند.
قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید از ظرفیت‌های داخل کشور در راستای ترویج فرهنگ وقف استفاده کنیم که برگزاری این نوع همایش‌ها خود گامی مؤثر است.
وی بیان کرد: روزی که کمیته امداد تأسیس شد کسی فکر نمی‌کرد که این سازمان پیبشرفت چندانی داشته باشد ولی امروزه شاهد رونق و گستردگی این سازمان در کمک به محرومان و مستضعفان هستیم.

انتهای پیام

captcha