وقف؛ راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری
کد خبر: 3695661
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

وقف؛ راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری

گروه اجتماعی - معاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت: وقف راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ناصر باقری‌مقدم، معاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی نگاه راهبردی به وقف داریم، اظهار کرد: برمبنای فرمایش رهبری باید تا پایان سال 1404 باید به سهم چهاردرصدی از جی دی پی در توسعه علم و فناوری برسیم.
وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی در سال 96، 450 میلیارد دلار است، ادامه داد: در سال 1404 با توجه به مسائل اقتصادی و تورم این مقدار بین 1500 تا دو هزار میلیارد دلار می‌رسد.
وقف راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری
باقری‌مقدم با بیان اینکه نگاه ما به وقف پیشبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در علم و فناوری است، گفت: بودجه‌های دولتی نمی‌تواند راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری را محقق کند.
 معاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در دنیای راه‌های مالی مختلفی از جمله کمک‌های نهادهای مردمی برای توسعه علم و فناوری پیش‌بینی شده است.
اقتصاد دانش بنیان نیاز به تأمین مالی دارد، مردم و خیران به صحنه بیایند
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین فرمایش رهبری در پیام‌های نوروزی، اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان به تأمین منابع مالی نیاز دارد، لذا ناچاریم که برای توسعه علم و فناوری، مردم و خیران را به صحنه بیاوریم.
باقری مقدم با اشاره به اینکه وقف بحث شخصی نیست، اظهار کرد: مسئله وقف راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه در حوزه علم و فناوری است لذا برگزاری این نشست‌ها یکی از راه‌های توسعه در این حوزه است.
معاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در شورای عالی فرهنگی با محوریت اوقاف کارهای خوبی انجام شده است، گفت: عزم و ریلگذاری در این دو سازمان اتفاق افتاده است.

در حوزه گسترش وقف و علم و فناوری باید هماهنگ عمل شود
وی با بیان اینکه در حوزه گسترش وقف علم و فناوری باید همه با هم به صورت هماهنگ کار کنیم، ادامه داد: باید به یک سند و چهارچوب ملی در این حوزه به توافق برسیم از سازمان اوقاف خواسته شده است که راهبرد و نقشه‌ راه در حوزه وقف علم و فناوری تهیه کنند.
باقری مقدم با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه باید در 50 سال آینده به ابر قدرت علمی تبدیل شویم، افزود: در کنار کارها و ریل‌گذاری‌هایی که در ارگان‌های مختلف ایجاد شده، رسانه‌ها و صدا و سیما در انتقال مفاهیم توسعه وقف علم و فناوری می‌توانند مؤثر باشند.
اساتید دانشگاه‌ها و علما در وقف علم و فناوری حوزه‌های جدید را شناسایی کنند
معاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشوربا اشاره به اینکه اساتید دانشگاهی وعلما باید کارهای عمیق علمی و مفهومی انجام دهند، گفت: همه این بزرگواران باید در شناسایی حوزه‌‌های جدید در وقف علم و فناوری همت بورزند.
انتهای پیام

captcha