محرومیت‌زدایی از خود با تأسی به قرآن و سیره اهل بیت(ع)/ دستاوردهای تحقیق درباره جغرافیای تاریخی در قرآن
کد خبر: 3718351
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
طباطبایی امین مطرح کرد:

محرومیت‌زدایی از خود با تأسی به قرآن و سیره اهل بیت(ع)/ دستاوردهای تحقیق درباره جغرافیای تاریخی در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بر ضرورت محرومیت‌زدایی از خود با تأسی به قرآن و سیره اهل بیت(ع) تأکید کرد.

ضرورت محرومیت‌زدایی از خود با تأسی به قرآن و سیره اهل بیت(ع)

طاهره‌سادات طباطبایی امین، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: بنده تقریبا 10 سال پیش بود که چند سالی به صورت مداوم و هر سال در نمایشگاه قرآن کریم کار می‌کردم و مشاور قرآنی، تخصصی و خانواده بودم. امسال بعد از چند سال به نمایشگاه آمدم و احساس می‌کنم که مسئولان نمایشگاه سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به گذشته کرده‌اند و امکانات رفاهی نمایشگاه بیشتر است. بنده از تک‌تک مسئولان نمایشگاه به‌ویژه دکتر کریم دولتی و سایر همکاران تشکر و تقدیر می‌کنم. به یاد دارم که در گذشته واقعا از نظر تهویه خیلی مشکل داشتیم ولی الان الحمدالله تهویه و نورپردازی و دیگر امکانات رفاهی نمایشگاه نسبت به قبل خیلی مناسب‌تر و بهتر شده است.

طباطبایی امین در ادامه با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی انگیزه بنده در مسیر تحصیل قرآنی شد، اظهار کرد: بنده به جای اینکه بگویم اهل بیت(ع) مظلوم هستند، ترجیح می‌دهم بگویم ما محروم هستیم؛ چراکه ما نیاز داریم تا با کمک اهل بیت(ع) و آموختن متون گفتاری و رفتاری اهل بیت(ع) و نیز سیره ایشان که مستند به قرآن کریم است، از خود محرومیت‌زدایی کنیم. خداوند تبارک و تعالی لطف فرمود که بنده بتوانم در رشته علوم قرآن و تفسیر قرآن گام بردارم و تحصیلات حوزوی سطح سه را همراه با تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکترا سپری کنم و پس از آن نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شدم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه بنده حدود 10 مقاله علمی، پژوهشی در زمینه قرآن دارم، گفت: جدای از مجلات ترویجی، تخصصی و همایش‌هایی با محور موضوعی قرآن کریم، اگر بخواهم تحقیقات خود را دسته‌بندی کنم، باید اشاره کنم که بنده در سه محور جغرافیا و جغرافیای تاریخی، خانواده، تربیت و تکالیف و حقوق زنان و تحقیقات در محور اهل بیت(ع) تحقیقات خود را ارائه داده‌ام.

وی تصریح کرد:اهل بیت(ع) از آنجا که آئینه تمام‌نمای خداوند بر روی زمین هستند. بنده به این نتیجه رسیده‌ام که ما می‌توانیم از طریق اسماء و صفات الهی که در اهل بیت(ع) متجلی است، به خداوند تبارک و تعالی که درک و فهم ذاتش برای ما امکان ندارد، نزدیک شویم. همانطور که آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی فرمودند که اسماء و صفات الهی در اهل بیت(ع) متجلی است و اگر هرکدام از پیامبران الهی تجلی یکی از اسماء و صفات خدا هستند، 14 معصوم(ع) تجلی تمام‌نمای همه اسماء و صفات الهی هستند پس چه بهتر که ما قدم به سمت معرفت این بزرگواران برداریم و به یک جای خوبی برسیم؛ یعنی حداقل یک رضایتمندی درونی از خود داشته باشیم نسبت به اینکه به اینکه وقتمان را در جای خوبی خرج کرده‌ایم.

طباطبایی امین در رابطه با موضوع جغرافیای تاریخی در قرآن و علت پرداختن به این مسئله نیز اظهار کرد: جغرافیای تاریخی در قرآن یک رشته و یک شاخه‌ در زمینه مطالعاتی است که تاکنون کمتر به آن در کشورهای اسلامی پرداخت شده بود البته اگر پیشینه جغرافیا را بخواهم بگویم باید عرض کنم که مسلمانان صدر اسلام اولین کسانی بودند که پایه‌های تمام علوم طبیعی و انسانی را البته با الهام از اهل بیت(ع) پایه‌ریزی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: جغرافیا نیز از همین قبیل است. در تفسیر المیزان نوشته شده است که اولین کسانی که مبانی و مبادی علم جغرافیایی را پایه‌ریزی و در آن زمینه مطالعه و تحقیق کردند، مسلمانان صدر اسلام بودند برای اینکه آیات قبله را بفهمند ولی بعدها مسلمانان در زمینه جغرافیا رکود کردند و خارجی‌ها و غربی‌ها آمدند و در این زمینه مطالعه کردند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها به‌ویژه در زمینه جغرافیای تاریخی عهد عتیق (تورات) و انجیل تحقیقات فراوانی داشته‌اند، تصریح کرد: تحقیقات جغرافیایی از این لحاظ که اعجاز علمی جغرافیایی یک حرف بسیار جدید امروزی است که می‌تواند لایه‌های جدیدی از قرآن را به نسل جدید معرفی کند، جذابیت دارد و توصیه بنده به دانشجویان این است که در این زمینه‌ها بیشتر تحقیق شود.

طباطبایی امین اظهار کرد: به نظر بنده بهترین توصیه این است که همان‌طور که اهل بیت(ع) فرمودند نه افراط داشته باشیم و نه تفریط؛ یعنی صرفا تنها به روایات و یا صرفا تنها به قرآن و نیز تنها به عقل اکتفا نکنیم بلکه روایات را به صورت دقیق مطالعه و دسته‌بندی کرده و روش صحیح برای فهم قرآن را را از آن‌ها استخراج کنیم و با تأسی به سیره اهل بیت(ع) بتوانیم راه قرآن را بفهمیم.

انتهای پیام

captcha