توحید پشت سر ائمه(ع) تحقق پیدا می‌کند/ مسئولان كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند
کد خبر: 3735307
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
آیت‌الله دژكام:

توحید پشت سر ائمه(ع) تحقق پیدا می‌کند/ مسئولان كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: توحید پشت سر ائمه اطهار(ع) تحقق پیدا می‌کند و اگر این موضوع را در نظر بگیریم دلمان گرم می‌شود و حضور قلب در نماز خواهیم داشت.

توحید پشت سر ائمه تحقق پیدا می‌کند/ مسئولان، كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 10 مردادماه در نشست مدیران اجرایی این استان كه به‌مناسبت هفته نماز جمعه برگزار شد، با اشاره به آیه 9 سوره جمعه « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ...؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابید...» ابراز امیدواری كرد كه نماز خواندن‌های ما ذکر خدا باشد و یاد حضرت حق در دل ما و همه کسانی که در نمازها شرکت می‌کنند، زنده شود.

نماز جمعه یک تأسیس الهی، قرآنی و اسلامی است
وی افزود: واقعیتی که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که نماز جمعه یک تأسیس الهی، قرآنی و اسلامی است و مربوط به ولی امر مسلمانان است و صاحب امر امروز آقا امام زمان(عج) است و اینکه در هر نمازجمعه‌ای به نام مبارک صاحب‌الزمان می‌رسیم و برمی‌خیزیم و احترام می‌کنیم نماد همین واقعیت است.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: در قرآن کریم یکی از اسم‌هایی که برای پیامبر بیان شده ذکر است، یعنی خود پیامبر ذکر خدا هست و امام زمان(عج) نیز ذکر خدا هست.
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه توحید پشت سر ائمه تحقق پیدا می‌کند و اگر این موضوع را در نظر بگیریم دلمان گرم می‌شود و حضور قلب در نماز خواهیم داشت، گفت: تا زمانی که پشت سر ولی امر قرار نگرفته‌ایم پراکنده خواهیم بود اما وقتی پشت سر امام خود حرکت کنیم جمع می‌شویم. اشتباهی که خیلی وقت‌ها ما می‌کنیم این است که صاحب اصلی را فراموش کرده و بنابراین کارها درست پیش نمی‌رود.

امروز صاحب نماز جمعه امام زمان(عج) است
وی با بیان اینكه امروز صاحب نماز جمعه امام زمان(عج) است، گفت: اگر کسی می‌خواهد به داد دل ما برسد و این عالم را اصلاح کند، امام زمان(عج) است و اگر توجه ما از این نکته منحرف شود بقیه کارهایی که می‌کنیم شاید در ظاهر هم باشکوه باشد ولی چیزی در متن، باطن و واقع خود ندارد.

توحید پشت سر ائمه تحقق پیدا می‌کند/ مسئولان، كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند

امروزه اوج امتحانات الهی برای مؤمنان است
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود به تبیین انتظارات خود از مدیران اجرایی پرداخت و گفت:‌آنچه توقع هست كه در این وضعیت خاص سیاسی، اجتماعی باید داشته باشیم این است که بتوانیم جمعیت مؤمنان را برای ادامه حرکتی که همه شروع کردیم، ساماندهی كنیم، در حالی‌ که امروزه اوج امتحانات الهی برای مؤمنان است و اوج نقشه کشیدن و حیله و مکر کافرینی هست که دشمن اسلام هستند و اکنون نماز جمعه باید نقش خود را ایفا کند.

عمده تفرقه‌ها به دلیل اعمال سلیقه‌هاست
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه همان‌طور که در رده عالی کشور می‌بینیم برای اینکه بخواهیم از این مشکلات رد شویم همدلی و وفاق بیشتری نیاز داریم،‌ گفت: عمده تفرقه‌ها که گاهی ایجاد می‌شود به خاطر اعمال سلیقه‌هاست اما می‌توان این سلیقه‌ها را کنار گذاشت وگرنه اصل حرکت انقلاب و موضع ولایت لطمه که نخورده است و نهایتاً سلیقه من اعمال نشده است.اگر نتوانیم این کار را خوب انجام دهیم دیگر وفاقی به وجود نمی‌آید بنابراین باید این جهت را مدنظر قرار دهیم.
وی بیان كرد: در ستاد نماز جمعه با ترکیب جدیدی که شکل گرفته است این رویکرد به وجود آمده و صمیمانه‌تر دور هم کار کرده و زیاد اعمال سلایقی که ربطی به مسائل اصلی نظام ندارد انجام نمی‌دهیم لذا از همه مدیران تقاضا دارم از این مجموعه حمایت کنید. خصوصاً در شیراز که تقریبا یک سابقه نزدیک به دو قرن داریم و متأسفانه نتوانستیم خیلی با هم جمع شویم و همیشه یک رنجش خاطری در بین مردم فارس بوده است و امیدوارم بتوانیم کار را به جایی برسانیم که فرموده مقام معظم رهبری را انجام داده و جذب حداکثری داشته باشیم و نه اینکه به خاطر سلیقه خاص یک عده از مؤمنان را کنار گذاشته و زمانی که نیاز به کمک داریم دستمان خالی باشد و ان‌شاءالله این قضیه را دوستان مسئول مدنظر قرار می دهند.

توحید پشت سر ائمه تحقق پیدا می‌کند/ مسئولان، كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند

امام جمعه مسئول اجرایی نیست
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه در نظام اسلامی یک تقسیم کاری وجود دارد، گفت: امام جمعه مسئول اجرایی نیست ولی در چند وقت اخیر بعد از نماز جمعه من در جمع مردم نشستم تا انس با مردم ایجاد شود و براساس مراجعاتی که به بنده شده در طی این روزها به همكاران دفتر گفتم یک تحلیل محتوایی و آماری نسبت به این مراجعات به من بدهید. بررسی کردیم و دیدم موضوعاتی که به من مراجعه شده است تقریباً مربوط به 43 اداره یا نهاد اجرایی هست و بعد بر اساس مراجعات مردمی درجه‌بندی کردیم و این آنالیز را به استاندار هم ارائه دادم.
امام جمعه شیراز باز هم این نكته را یادآور شد كه همه قبول دارند، كه امام جمعه اجرایی نیست و ادامه داد: اما وقتی مردم به اداره‌ای مراجعه می‌کنند و کارشان در اداره مربوطه گیر می‌افتد به من مراجعه می‌کنند و اكنون این اتفاق بیش از حد متعارف است و وضعیت طبیعی نیست و آن مجموعه‌ها کار را به خوبی انجام نمی‌دهند که مردم به دفتر ما مراجعه می‌کنند.

مسئولان دستگاه‌های اجرایی كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند
وی از مدیران اجرایی فارس درخواست كرد كه كار مردم را به یكدیگر حواله ندهند و افزود:‌ من در نماز جمعه و دفتر خود صحبت‌های مردم را گوش می‌دهم اما وقتی مسئول مربوطه نباشد کار اجرایی را در نمازجمعه نمی‌توان انجام داد. از کمیته امداد و قوه قضاییه بزرگواری کردند و عزیزانی به عنوان نماینده در کنار ما تشریف آوردند و بد هم نشد و آبی بر آتش بود و کسانی که مراجعه می‌کردند، آرام‌تر شدند.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: کسی که مدیر است در محدوده اختیارات خودش پاسخگو خواهد بود و من آنجا فقط می‌توانم از روی احساس و عاطفه انسانی همدردی کنم.

روحانی نباید توقع مردم را افزایش دهد
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه واقعیت این است که گیر ما جای دیگری است و باید سعی کنیم این مسائل را دوستانه حل کنیم، افزود: البته من سعی کردم مقداری بار را از روی دوش مدیران بردارم. نقش روحانی همین است، یعنی ما نباید به عنوان روحانی در جمع مردم نشسته و توقع را افزایش دهیم و این درست نیست و باید در حد توان مدیر و بر اساس امکانات موجود از او کار بخواهیم اما مدیر هم باید جلو بیاید تا مردم احساس آرامش و اطمینان کنند.
وی گفت: دشمن اگر اطمینان و اعتماد مردم را به نظام از بین ببرد همه مجموعه ضرر می‌کنند و در اصل نظام و ارزش‌های دینی ما لطمه می‌خورد و این اتفاق نباید بیافتد.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه تحلیل مناسبی که مدیریت استان بتواند از آن استفاده کند را در اختیار آنان قرار داده است، گفت: استاندار هم قول داده است که مواردی که نیاز به پیگیری جدی دارد را با مدیران مربوطه جلسه گذاشته و تذکر داده شود تا به نتیجه مطلوب رسیده و مشکلات حل شود. کار به گونه‌ای نباشد که بر اساس سلیقه پیش رویم بلکه همه باید محاسبه کنیم و در چارچوب‌های منطقی و علمی به هم کمک دهیم تا مسائل حل شود، مسلماً اگر چنین رویکردی بین مدیران جا بیافتد و همه برای حل مشکلات مردم همکاری کنند هم مشکلات بیشتر حل شده و هم اعتماد مردم جذب می‌شود.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر مكرم اسلام(ص) كه فرمودند نمی‌توانید با ابزار مالی همه مردم را راضی کنید پس با آنان با روی خوش و گشاده برخورد کنید، گفت:‌ روزی که این حدیث آمده کل جامعه اسلامی 150 هزار نفر بوده است و مرکز آن که مدینه بوده از 8 هزار نفر فراتر نمی‌رفت. اکنون در شهری هستیم که هر گوشه آن از مدینه شلوغ‌تر است و انتظار داریم دولت با امکانات بتواند مشکلات را حل کند، این‌گونه نمی‌شود. اگر همه سهمیه دولت را به یک وزارتخانه بدهیم مثلاً به وزارت بهداشت دهیم تمام که می‌شود کم هم می‌آید.

منصفانه و دقیق كارها را انجام دهیم
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: احساس ما نباید این گونه باشد که می‌توانیم با صرف مسئله بودجه و مالی مسائل را حل کنیم هرچند باید منصفانه و دقیق این کار را انجام دهیم اما پیامبر(ص) فرموده به تنهایی با این ابزار نمی‌توان کار کرد و همه را خشنود کرد.
وی با بیان اینكه رفتار و برخوردهایی با مراجعین خود داشته باشیم که وقتی که حتی کارش انجام نشد باز هم خشنود باشد و برای این امر باید برنامه‌ریزی کنیم، گفت: نمی‌توان در گوشه‌ای از اداره نشست و گفت کشور مشکلی ندارد و من زندگی خود را دارم. اگر به میدان آمده و این حرکت را شروع کنیم و اخلاق خوب داشته باشیم و طرف مقابل احساس کرد که در چارچوب قانون و امکانات کارش پیگیری می‌شود حتی اگر کارش به نتیجه نرسید باز هم راضی است و اعتمادش نسبت به شما از بین نخواهد رفت و این اعتماد مردم سرمایه نظام برای ادامه حرکت خود به سوی اهدافش است.
انتهای پیام

captcha