راهکارهای مسدود کردن ورود اموال ناپاک به زندگی
کد خبر: 3735719
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

راهکارهای مسدود کردن ورود اموال ناپاک به زندگی

گروه اجتماعی ـ همه ما باید در تمام طول زندگی راه‌های ورود اموال ناپاک به زندگی را مسدود نماییم.راه‌های ورود لقمه‌های ناپاک به زندگی، بسیارند و مقابله با آن‌ها، همتی والا و دقتی عمیق را می‎طلبد که البته امید داشتن نسلی صالح آن‌ها را برانسان آسان می‎کند

راهکارهای مسدود کردن ورود اموال ناپاک به زندگی

به گزارش ایکنا از لرستان، راه‌های ورود لقمه‌های ناپاک به زندگی، بسیارند و مقابله با آن‌ها، همتی والا و دقتی عمیق را می‎طلبد که صد البته امید داشتن نسلی صالح آن‌ها را برانسان آسان می‎کند البته باید توجه داشت که تاثیر لقمه حرام بر زندگی انسان بسیار عمیق و ماندگار است و لذا صرف مراقبت چندماهه در طول بارداری نمی‎تواند ضامن رفع و دفع آثار وجود این مشکل در زندگی در زمان‌های قبل و پس از بارداری باشد.همه ما باید در تمام طول زندگی نسبت به این مسئله حساس باشیم و راه‌های ورود اموال ناپاک به زندگی را مسدود نماییم و با همه این مراقبت‌ها، متضرعانه از خداوند متعال بخواهیم که ما را از ابتلا به این گناه عظیم حفظ فرماید.آن‌چه که در دوران بارداری مورد توصیه است، افزایش سطح این مراقبت و داشتن حساسیت ویژه نسبت به آن است.
علامه جعفری در شرح مثنوی‌معنوی نوشته است: «لقمه حلال برای دل انسان، علم و حکمت و عشق و ظرافت ایجاد می‎کند و هنگامی‌که دیدی حسادت و جهل و غفلت تو روزافزون است بدان نتیجه همان لقمه‌های حرامی است که خورده‌ای ... لقمه حلال عالی‎ترین پدیده‌ای را که برای انسان ممکن است ایجاد می‎کند».
نبی مکرم اسلام نیز در این رابطه می‎فرمایند: «هرکه از حلال غذا بخورد، فرشته‌‌ای بالای سر او می‎ایستد و تا هنگامی‌که دست از خوردن بکشد برایش استغفار می‎کند... اگر لقمه‌ای از حرام در شکم بنده وارد شود، تمامی فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت می‎کنند و تا آن هنگام که آن لقمه داخل شکمش است خداوند به او نظر نمی‎کند و هر کس که لقمه حرامی بخورد غضب خدا را برای خود فراهم ساخته است؛ پس اگر توبه کند، خدا نیز به‌سوی او بازمی‌گردد و اگر در این حال بمیرد پس آتش او را سزاوارتر است».
همچنین نبی مکرم اسلام در این رابطه فرموده است: «کسی‌که لقمه حرامی بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‎شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‎گردد و هر گوشتی که در بدن او از حرام روییده شود، به اتش جهنم سزاوارتر است و هر یک لقمه حرامف باعث روییدن گوشت در بدن می‎شود».
باید توجه داشت که کمتر مسئله‌ای است که بتواند به اندازه لقمه حرام یا شبهه‌ناک، انسان را از درک سعادت محروم کند و در عین حال و متاسفانه در این روزها، شاید کمتر مسئله شرعی باشد که به این اندازه مورد غفلت واقع شده باشد.
در تاریخ آمده است که امام حسین(ع) به لشکر عمرسعد فرمودند: «شکم‌هایتان از حرام پُر شده و بر دل‌هایتان مُهر خورده است.دیگر حق را نمی‎پذیرید و به آن گوش نمی‌دهید».

توصیه‌هایی به زوجین

زن باردار باید در طول دوران بارداری و البته قبل و بعد از آن با حفظ ادب و احترام، فعالیت‌های کاری و اقتصادی همسر خود را مورد مداقّه قرار دهد و هر کجا مشکلی مشاهده کرد آن‌را تذکر دهد.طبیعتاً اگر خود زن هم در معیشت خانواده سهیم است باید همین حساسیت را نسبت به خود نیز اعمال کند.
شاغلین خانواده چه مرد و چه زن باید در انجام وظایف قانونی و شرعی در محیط کار، اهتمام کنند تا به‌واسطه کم‌کاری، درآمد حاصله از دایره حلیت خارج نشود.
اگر هر یک از شاغلین خانواده، شغل ازاد دارد، با مردم طریق انصاف در پیش بگیرد و از انواع گناهانی که مال حرام را به همراه می‎آورند(دروغ، تقلب، کم‌فروشی، گران‌فروشی، غشّ در معامله، معاملات حرام و ...) بپرهیزد. پسندیده است که شاغلین خانواده نسبت به یادگیری مسایل فقهی مربوط به کار و تجارت اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ چراکه بسیاری از مال‌های حرام به‌علت همین ندانستن‌ها و نیاموختن‌ها وارد زندگی ما می‎شوند.
در این دوران بهتر است تا حد امکان از ورود در انواع معاملات با نهادهای مالی مثل بانک(ازجمله گرفتن انواع وام‌ها) خودداری شود؛ چراکه بسیاری از این معاملات شبهه‌ربوی بودن را دارند.
بهتر است علاوه‌بر صدقات روزانه که نباید از آن‌ها غفلت شود.به‌صورت روزانه یا ماهانه مبلغی نیز به‌عنوان «ردمظالم» پرداخت شود.رد مضالم کاربردی مانند صدقه دارد و برای آن پرداخت می‎شود که اگر احیاناً انسان، ندانسته یا ناخواسته مرتکب ظلمی شده است و خود از آن اطلاع ندارد، به این وسیله جبران مافات شود.اگر به کسی بدهی دارید بدهی او را پرداخت کنید یا حداقل با او در مورد بازپرداخت آن به توافق برسید.

حقوق شرعی مال ازجمله خمس و زکات ادا شود

توصیه اکید می‌شود که در این دوران، حقوق شرعی مال ازجمله خمس و زکات ادا شود.اگر از قبل هم نسبت به آن‌ها بی‌توجهی شده است می‎توان با مشورت یک روحانی امین و عالم، به روش مناسب آن‌ها را جبران کرد.توصیه اخلاقی آن است که علاوه‌بر خمس معمول که به‌طور سالیانه پرداخت می‎شود، هر ماه نیز به‌صورت تقریبی مقدار غذایی که زن باردار مصرف می‎کند محاسبه و خمس آن پرداخت شود.مطمئن باشید که پرداخت این پول‌ها ذره‌ای مشکل مالی برایتان به وجود نخواهد آورد؛ بلکه روز به روز برکت و وسعت زندگی شما را افزون خواهد کرد.
باید توجه داشت که خوردن غذای حرام مفسده‌هایی را برای والدین و فرزندان‌شان به همراه دارد؛ مانند مستجاب نشدن دعا، قبول نشدن اعمال صالح، سست شدن ایمان، کم شدن رزق حلال، سنگدلی، تشخیص ندادن حق از باطل و ... در حقیقت تمام این مفسده‌ها نه تنها خورنده مال حرام را درگیر می‎کنند بلکه شامل فرزندانی که از او متولد می‎شوند هم خواهد شد و نسلش را ناصالح خواهد کرد.

انتهای پیام

گردآوری: روح‌الدین بلواسی از فعالان قرآنی لرستان

captcha