«خبر» نیازمند پوشش نظریه دینی است/ لزوم آگاهی خبرنگار از پدیده‌های متداخل جهان متمدن
کد خبر: 3736962
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
آیت‌الله مبلغی:

«خبر» نیازمند پوشش نظریه دینی است/ لزوم آگاهی خبرنگار از پدیده‌های متداخل جهان متمدن

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با تبریک روز خبرنگار و تبیین جایگاه و اهمیت آن به خصوص در اسلام گفت: اسلام جایگاه و شان زیادی به آگاهی واقعی داده است بنابراین از منظر اسلام، خبر نیازمند پوشش نظریه دینی است.

«خبر» نیازمند پوشش‌های نظریه دینی است/ پرهیز از سیاسی شدن اقتصادآیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا؛ به مناسبت 17 مردادماه با تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: به زبان امروز اگر رسالت خبرنگاری به  درستی تبیین شود همه باید خبرنگار شوند، زیرا خبر مایه رشد و تعالی و تکامل و بسیار ارزشمند است.

وی افزود: انقطاع در این زمینه به معنای در کار نیامدن شرط لازم برای حرکت و پویایی است؛ اسلام به هیچ وجه به فهم و آگاهی رو ترش نکرده و در صدد اثبات دین از راه زور نیست؛ زیرا اسلام به خودش اطمینان دارد و نقصی در آن نیست به همین دلیل در همه زمینه‌ها بر پذیرش عقلانی دین تاکید کرده و  بزرگترین خبر یعنی خبر از توحید و نبوت و معاد از سوی خداوند و به واسطه انبیاء اطلاع‌رسانی شده است.

اسلام، مدافع آگاهی و خبر

مبلغی عنوان کرد: البته آگاهی با آگاهی‌نما متفاوت است که گاهی شاهد آن هستیم و ممکن است یک بنگاه خبری دخالت و دستکاری در واقعیت کرده و واقعیت را به گونه دیگری عرضه کرده و شمای دیگری از آگاهی عرضه کند که آگاهی واقعی نیست.

مبلغی تصریح کرد: هسته اصلی فکر اسلام در مورد آگاهی این است که آگاهی برای جامعه یک ضرورت است؛ امروزه چون جهان، متمدن و پیچیده‌ است عرصه‌ها و پدیده‌ها نوعی تداخل در هم دارند لذا خبرنگار باید به آگاهی‌های مختلفی مجهز باشد و خبر را به گونه‌ای ارائه کند که ابعاد مختلف موضوع را پوشش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: خبر از نظر اسلام نیازمند پوشش‌های نظریه‌ای است و از لحاظ مهارتی هم خبرنگار باید مسائل مورد نظر اسلام را فرابگیرد و حتی می‌شود نشست‌های تخصصی و مسابقه‌ای هم برگزار شود تا نگاه ساده به خبرنگاری نداشته باشیم.

مبلغی تصریح کرد: تولید خبر از زیباترین فصل‌های جریان اطلاعات در دنیای امروز است که باید توچج عمیق‌تری به آن داشته باشیم و تولید خبر باید از جهت علمی و دینی و نظریه‌ای باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد.

مبلغی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود با بیان اینکه نباید اقتصاد را محور و دین را در ذیل چتر آن ببینیم گفت: اگرچه در اسلام، اقتصاد، هدف نیست ولی برای آن خیلی حساب باز کرده و آن را شرط لازم برای هر حرکت پویای اسلامی می‌داند لذا ما باید تمرکز زیادی بر این داشته باشیم که اقتصاد در جایگاه نخستین قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: حضرت ابراهیم(ع) وقتی کعبه را بنا نهاد سخن از رزق و دعا در این مسئله کرده و آن هم رزق بخور و نمیر نیست بلکه همه تنعمات مدنظر است لذا باید به این نقطه کانونی بها داد؛ همچنین عبادت و شکرگزاری بعد از رزق جایگاه می گیرد لذا جریان اجتماعی شکرگزاری وقتی شکل می‌گیرد که اقتصاد حل شود.

مبلغی با اشاره به تعبیر قرآن در دعای حضرت ابراهیم(ع) که از خداوند می‌خواهد رزق از هر مکانی به کعبه سرازیر شود بیان کرد: به خصوص در دنیای پیچیده امروز این مسئله توسعه رزق و رزق از هر کان مهم و موید ارتباط با دنیاست؛ زیرا اگر اقتصاد از دست برود جریان معنویت، عدالت، سلامت و و جریان گرایش نسل‌ها به دین و اندیشه دینی و جریان زیبایی‌ها و بهداشت روحی و جسمی دستخوش اختلال و اضطراب می‌شود.

اولویت‌دادن قرآن به اقتصاد

این محقق و استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بنابراین در مورد اقتصاد صرفا نباید به توصیه بسنده و از آن عبور کنیم بلکه همه باید جمع شوند و مشکلات را بررسی کنند؛ نباید توپ را در زمین یکدیگر بیندازند و کسی، کسی را مقصر بداند با اینکه مقصرهایی وجود دارند؛ همه باید مجتمع شوند تا مشکل حل شود، زیرا اگر اقتصاد، سیاسی شود هیچ چیزی درست نخواهد شد، بنابراین باید واقعا و حقیقتا آنچه قرآن می خواهد در اولویت قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: نگاه‌های حوزوی، دانشگاهی و مجلس باید با محوریت رهبری شکل بگیرد و مشکلات بنیادین اقتصادی را مورد توجه قرار داده و آن را حل کنند؛ اقتصاد اولویت دارد و شرط لازم برای هر حرکتی در جامعه است. اگر این فضا ایجاد شود مقصر خود به خود در معرض دید همه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: قانون اساسی ما هم دقیق و حرف‌های اساسی  در این زمینه دارد از جمله مباحث تعاون باید احیاء شود و بازگشت همه جانبه به اقتصاد صحیح و بدور از اتهامات سیاسی و جناحی با محوریت رهبری داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به جناح بازی بیش از حد بها داده‌ایم و از خطوط قرمز فراتر رفته‌ایم و تجربه نشان داده که اگر جناح‌بازی مجال پیدا کند به هیچ چیز حتی به دین هم رحم نمی‌کند.

انتهای پیام

captcha