شفافیت و ایجاد امید در مردم؛ اهداف اجلاسیه خبرگان رهبری/ لزوم تغییر شیوه حضور رئیس‌جمهور
کد خبر: 3743452
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
آیت‌الله کعبی عنوان کرد:

شفافیت و ایجاد امید در مردم؛ اهداف اجلاسیه خبرگان رهبری/ لزوم تغییر شیوه حضور رئیس‌جمهور

گروه سیاسی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بررسی مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در اجلاسیه شهریورماه خبرگان رهبری و دعوت از رؤسای قوای سه‌گانه گفت: توضیحات رؤسای قوا هم در ایجاد شفافیت و امید در میان مردم مؤثر است و هم اینکه اعضای خبرگان به عنوان زبان گویای مردم می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف مجلس خبرگان رهبری از دستورکار قرار دادن بررسی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم با حضور رؤسای قوای سه‌گانه در اجلاسیه این دوره که از روز سه‌شنبه، 13 شهریور، آغاز می‌شود، گفت: مجلس خبرگان رهبری متشکل از علمای مجتهد منتخب مردم و دارای نفوذ معنوی و اجتماعی و مرتبط با مردم هستند. علمای مجلس خبرگان رهبری ارتباط مستقیمی با مردم دارند و در شهرستان‌ها که سفر می‌کنند از خلال برنامه‌های مذهب و دینی دردها و مشکلات مردم را می‌شنوند و سطح انتظارات مردم برای حل مشکلات معیشتی و بهبود اوضاع اقتصادی به نمایندگان مجلس خبرگان منتقل می‌شود.

نمایندگان مجلس خبرگان نمی‌توانند نسبت به مشکلات معیشتی مردم بی‌تفاوت باشند

وی ادامه داد: طبیعی است که نمایندگان مجلس خبرگان نمی‌توانند نسبت به پیگیری مطالبات معیشتی مردم بی‌تفاوت باشند ولذا از طریق جایگاه رفیع این مجلس همواره مطالبات مردم از زبان اعضای این مجلس بیان شده و می‌شود و به مسئولان مربوطه در قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها انتقال داده شده و از آنها توضیح خواسته می‌شود.

کعبی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر نیز رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از رؤسای قوای سه‌گانه را با تأکید بر وحدت و همدلی قوا و هم‌افزایی برای جست‌وجوی راه حل و تشریک مساعی برای حل مشکلات مردم صادر کردند. براین مبنا مجلس خبرگان در اجلاسیه امسال می‌خواهد بررسی کند که قوای سه‌گانه تا چه میزان توانسته‌اند گره‌ها و مشکلات اقتصادی را رفع کنند و لذا تصمیم گرفته شد در این اجلاس بررسی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در دستور کار خبرگان رهبری قرار بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دستوری که به شورای هماهنگی اقتصادی دادند بر مسائل کلان و اصلی اقتصادی کشور مانند افزایش سطح تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال، مبارزه با تورم، گرانی و رکود، اصلاح نظام بانکی، انضباط مالی، حل مشکلات معیشتی به ویژه در میان اقشار آسیب‌پذیر و مستضعف، مبارزه با فساد و رفع فقر مطلق تأکید کردند. حال مجلس خبرگان رهبری به دنبال این است که رؤسای قوا در راستای این دستورات چه برنامه‌هایی طراحی کرده‌ و چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه موانعی پیش روی آنان است.

حضور رؤسای قوا در اجلاسیه خبرگان در راستای شفافیت و ایجاد امید در میان مردم است

وی افزود: به همین دلیل در اجلاسیه امسال خبرگان رؤسای قوای سه‌گانه برای توضیح این مسائل دعوت شده‌اند و این توضیحات می‌تواند هم در ایجاد شفافیت و امید در میان مردم مؤثر باشد و هم اینکه اعضاء خبرگان به عنوان زبان گویای مردم پیشنهادات خود را به قوای سه‌گانه ارائه دهند.

کعبی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این جلسه‌، جلسه‌ای در خور شأن مجلس خبرگان بوده و با متانت و وزانت و در عین حال با شفافیت و صراحت برگزار شود و جلوه‌ای دیگر از اقتدار و عظمت نظام مردمسالاری دینی به نمایش گذاشته شود.

عدم پذیرش دعوت خبرگان از سوی رئیس‌جمهور، زیبنده نیست 

وی ابراز کرد: البته لازم به توضیح است همانگونه که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری قبلا اعلام کردند رئیس‌جمهور تاکنون برای حضور در این جلسه اعلام نظر نکرده‌ و پیشنهاد ما این است که ایشان هم در این جلسه به عنوان رئیس‌جمهور حاضر شوند. فرصت حضور و توضیح رئیس‌جمهور در مجلس خبرگان به نفع دولت، مردم و مجموعه نظام است. در حالی که با حضور رؤسای قوه مقننه و قضائیه، اگر رئیس‌جمهور دعوت رسمی خبرگان را نپذیرد و در اجلاس حاضر نشود برای خود رئیس جمهور و قوه مجریه زیبنده نیست، زیرا در نهایت اعضاء خبرگان اشکالات و سؤالات خود را مطرح می‌کنند ولی پاسخی نمی‌شنوند و این نمی‌تواند به شفافیت و ابهام‌زدایی بینجامد.

کعبی اضافه کرد: همچنین آقای رئیس‌جمهور، همزمان عضو مجلس خبرگان است و از حیث این عضویت، شأن، منزلت و جایگاه مجلس خبرگان اقتضا می‌کند ایشان برای جلسات دو روزه مجلس خبرگان وقت مکفی اختصاص دهند و از نزدیک سخنان نمایندگان را درباره مشکلات اقتصادی مردم بشنوند و این شیوه‌ که ایشان تنها در مراسم افتتاحیه حاضر می‌شوند و در ادامه جلسات حاضر نیستند شیوه مناسب و درخور شأن ریاست جمهوری و مجلس خبرگان نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انتظار دارم ایشان این شیوه حضور را تغییر دهند، گفت: بهتر است حال که مجلس خبرگان از ایشان برای حضور دعوت کرده، این دعوت را بپذیرد و مانند رؤسای دو قوه دیگر در این اجلاس حاضر شود و از این فرصت پاسخگویی به مطالبات ملت از زبان نمایندگان خبرگان هم استفاده کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha