رابطه کفر با حسادت از منظر قرآن
کد خبر: 3745011
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
یک استاد حوزه علمیه تشریح کرد:

رابطه کفر با حسادت از منظر قرآن

گروه اجتماعی ــ مسئول اداره قرآن و عترت و استاد حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: بزرگترین گناهی که از حسد سرچشمه می‌گیرد، کفر است چرا که فرد حسود از اینکه خداوند نعمتی را به دیگری داده رنج می‌برد و اینکه تصور شود خداوند نعمتی را در جایگاه خود قرار نداده، کفر است.

حسد از منظر قرآن/رابطه کفر با حسادت

حجت‌الاسلام محسن عزیزی، مسئول اداره قرآن و عترت و استاد حوزه علمیه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص حسد از منظر قرآن گفت: حسد به صورت فطری و از غریزه زیاده طلبی و طمع در وجود انسان نشات می گیرد اما وقتی گناه محسوب می شود که به دیگران ضرر برساند.

وی بیان کرد: ضرر حسد وقتی است که باعث غیبت، تخریب کردن، تهمت زدن و ریختن آبروی فردی شود آنگاه گناه است لذا ریشه بسیاری از گناهان بوده و از گناهان کبیره بشمار می رود.

مسئول اداره قرآن و عترت و استاد حوزه علمیه خراسان رضوی افزود: مهمترین آیه در پناه بردن به خدا سه دسته افراد شامل انسان حسود که حسادت خود را عملی می کند، مخلوقات آسیب‌رسان و افرادی که اهل سحر و جادو هستند در سوره فلق آمده است.

حسد نابود‌کننده ایمان است
عزیزی با اشاره به آیه 54 سوره نساء که خداوند می‌فرماید: «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا» تصریح کرد: حسادت از بخل بدتر است چرا که افراد بخیل از بخشش مال خود امتناع می‌کند اما انسان حسود از بخشش دیگران هم نسبت به سایر افراد ناراحت است و علت اصلی حسادت این است که افراد حسود در خودشان احساس حقارت می‌کنند و در واقع می‌توان گفت ریشه اصلی حسادت از ضعف انسان سرچشمه می‌گیرد.

وی با اشاره به روایات در خصوص حسد افزود: حسادت ایمان را می‌سوزاند همانطور که آتش چوب را از بین می‌برد لذا اولین آسیب فرد حسود متوجه خود فرد است که ایمان او را نابود می‌کند.

مسئول اداره قرآن و عترت و استاد حوزه علمیه خراسان رضوی اظهار کرد: علاوه بر این حسادت در جسم افراد تأثیر دارد به طوری که امام علی(ع) می‌فرمایند: «انسان حسود به سلامت خود ضرر می رساند و سلامت و صحت بدن از حسد نورزیدن است».

عزیزی ادامه داد: حسادت، شیطان را از سجده بر انسان منع کرد و باعث شد از درگاه الهی رانده شود لذا حسادت شیطان منجر به کفر شد. علاوه بر این شیطان به دلیل اینکه خلقت انسان از خاک و خلقت خود از آتش بود تکبر ورزید که این تکبرش نیز نتیجه حسادتش بود.

وی اضافه کرد: راه مبارزه با حسد توجه به عیوب و تلاش درصدد رفع آن‌هاست که برای این مبارزه باید به اهل بیت(ع) توسل کرد چرا که این بزرگواران اطباء روح هستند.

مسئول اداره قرآن و عترت و استاد حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: بزرگترین گناهی که از حسد سرچشمه می‌گیرد، کفر است چرا که فرد حسود از اینکه خداوند نعمتی را به دیگری داده رنج می‌برد و اینکه تصور شود خداوند نعمتی را در جایگاه خود قرار نداده کفر است.

انتهای پیام

captcha