«علم برداری»؛ سنتی دیرینه در حسینیه باغ بهار مهریز+فیلم
کد خبر: 3748397
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
آیین‌های عزاداری محرم:

«علم برداری»؛ سنتی دیرینه در حسینیه باغ بهار مهریز+فیلم

گروه اجتماعی- در شهرستان مهریز برپایی عزاداری اباعبدالله الحسین با آداب و رسوم خاصی که از گذشتگان به یادگار مانده، همراه است به نحوی که عزاداران در حسینیه باغ بهار مهریز پس از برگزاری جوش دوره، مراسم علم برداری را آغاز و تا غروب در سوگ می‌نشینند.

«علم برداری»؛ سنتی دیرینه در حسینیه باغ بهار مهریز+فیلم

به گزارش ایکنا از یزد، در شهرستان مهریز برپایی عزاداری سومین امام شیعیان با آداب و رسوم خاصی که از گذشتگان به یادگار مانده، همراه است به نحوی که در شب اول محرم طبق سنت دیرینه مراسم روضه خوانی با هزینه بانیان و مراسم تعزیه مسجد باغ بهار در محلّه بغداد آباد سفلی برگزار می‌شود و در غروب روز دوم محرم اهالی محله علیا سنت حسنه ای را که از گذشتگان شریف و بزرگوار خود آموخته اند، انجام می دهند.
تمام کاروان محله های مختلف در محلی دورهم جمع می شوند، در حالیکه مردان دایره وار در کنار هم ایستاده و دستان خود را در هم گره کرده اند، گروهی با نوحه خوانی و پاسخ به آن، به جلو و عقب حرکت می کنند، به این ترتیب آیین معنوی « جوش دوره » را برگزار می کنند.
در این هنگام علم هایی که از چند روز قبل به عشق حضرت ابوالفضل (ع) مهیاست توسط جوانان از زمین برداشته می شود، این علم ها چوبی بلند هستند که ارتفاع تعدادی از آنها حتی به 10 متر می رسد و توسط پارچه های سبز یا قرمز یا رنگی آذین بندی شدند.
یادآور می شود از روز سوم محرم تا روز تاسوعا، عصرها پس از جوش اناری و جوش دوره و پس از ورود هیات عزاداری بغدادآباد سفلی مراسم علم برداری در حسینیه باغ بهار آغاز و تا غروب ادامه دارد و علم ها دور حسینیه گردانده می شوند.

 
captcha