ساماندهی کتب کمک درسی/ ورود مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های جایگزین به مدرسه
کد خبر: 3751445
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
باقری تبیین کرد:

ساماندهی کتب کمک درسی/ ورود مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های جایگزین به مدرسه

گروه جامعه ــ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران آشنا نبودن دانش‌آموزان با مهارت‌های اجتماعی و نبود فعالیت‌های جایگزین را عاملی برای گرفتاری آنان در دام آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ساماندهی کتب درسی بعد از حذف آزمون‌ها، دومین گام برای عملیاتی کردن تمرین زندگی در مدارس است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عباسعلی‌ باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، امروز هشتم مهرماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شده بود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و گفت: راهکار اصلی حل معضلات کشور در حوزه‌های مختلف همچون؛ محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی و  .. پیشگیری و به صورت عمده تربیت و آموزش است.

وی به نقش خانواده و مدرسه اشاره و عنوان کرد: تا زمانی که خانواده و مدرسه کارکرد شایسته و مناسبی نداشته باشند، در سایر حوزه‌ها اصلاح صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مصوبه مرتبط با سرویس حمل و نقل مدارس، گفت: نرخ سرویس مدارس در شورای شهر باید مصوب شود. در حال حاضر به علت اعتراضی که به نرخ اعلام شده داشتیم و آن را مطرح کردیم، منتظر هستیم تا پس از اصلاحات نسبت به بیان آن اقدام کنیم.

باقری به موضوع کمبود معلم در تهران اشاره و اظهار کرد: تهران به لحاظ داشتن تعداد کارمندان و فرهنگیان، فقیرترین شهر محسوب می‌شود چرا که در برخی از شهرهای محروم تناسب دانش‌آموزان به کارمندان آموزش و پرورش یک به هشت است ولی در تهران این رقم، یک به ۱۹ است. تعداد پرسنل آموزش و پرورش در حال حاضر ۶۰ هزار نفر هستند که در چهار هزار مدرسه و ۲۵ هزار کلاس درس در تهران مشغول فعالیت هستند، در حال حاضر با کمبود 10 هزار نفری پرسنل مواجه هستیم.

کمبود پرسنل منجر به بدون معلم ماندن کلاس‌ها نشده

وی با بیان اینکه کمبود پرسنل منجر به بدون معلم ماندن کلاس‌ها نشده است، اظهار کرد: در این راستا راهکارهایی را اتخاذ کردیم تا بتوانیم کمبود نیرو را جبران کنیم که از جمله می‌توان به درخواست از بازنشستگان برای ادامه همکاری اشاره کرد. همچنین پنج هزار و 700 حق التدریس جذب و از انتقالی‌های جدید به تهران و ورودی‌های جدید استخدامی از دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ استفاده کردیم.

وی در ادامه افزود: سرانه آموزشی در تهران کم است و فقیرترین منطقه کشور در راستای تعداد مدارس محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت هفت هزار کلاس درس نیاز به تخریب و بازسازی دارد و با توجه به شرایط کشور از لحاظ قرار گرفتن در گسل‌های زلزله باید رسیدگی عاجل صورت گیرد.

باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر آموزش مسئولیت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان گفت: جای این موضوع در کتاب‌های درسی خالی است اما با در پیش گرفتن سیاست‌هایی در دوره ابتدایی قصد داریم زمینه را برای تمرین زندگی در مدارس مهیا کنیم به نحوی که درس‌آموزی دانش‌آموزان، برای زندگی امروزشان منتفع باشد نه اینکه درس را برای قبولی در آزمون و نهایتا قبولی در کنکور بخوانند.

لغو مجوز آموزشگاه‌هایی که در تهران برای دوره ابتدایی آزمون برگزار کند

باقری با اشاره به اینکه حذف آزمون در مقطع ابتدایی بخش عظیمی از استرس‌ها و نگرانی‌های دانش‌آموزان را از بین می‌برد و فضا را برای تربیت اجتماعی و مهارتی مهیا می‌کند، اظهار کرد: اگر آموزشگاهی در تهران برای دوره ابتدایی آزمون برگزار کند با لغو مجوز روبرو می‌شود. حذف آزمون و توجه به علم آموزی بهینه باید در دوره دبیرستان نیز دنبال شود اما خانواده‌ها در این زمینه رغبتی از خود نشان نمی‌دهند و آنچه برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است، قبولی در آزمون کنکور محسوب می‌شود.

باقری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایجاد نشاط که از جمله اهداف آموزش و پرورش محسوب می‌شود با وجود معلمان کهنسال سنخیت ندارد، اظهار کرد: ایجاد نشاط در مدارس ارتباطی با سن و سال معلمان ندارد چرا که بعضاً مشاهده می‌شود بسیاری از نیروهای جوان نیز انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند و صرفاً دست سرنوشت آنان را به سوی معلمی کشانده است؛ با این وجود با رصدی که بر عملکرد معلمان داریم از حضور افراد بی‌انگیزه در کلاس‌های درس خودداری می‌کنیم؛ در این راستا ۲۵۰ نفر از بانوان فرهنگی که سابقه بین ۲۵ تا ۳۰ سال داشتند و به لحاظ انگیزشی و جسمانی از توان کافی برخوردار نبودند را پیش از موعد بازنشسته کردیم.

کم لطفی صدا و سیما در مقابله با تبلیغ کتب کمک درسی غیرضروری

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تبیین نحوه مواجهه آموزش و پرورش با کتب کمک درسی در پایه‌های ابتدایی، با وجود اینکه این نهاد داعیه‌دار تمرین زندگی در مدارس و کاهش استرس‌ها است، گفت: بعضی از کتب کمک درسی به محتواهای موجود عمق می‌دهند و مورد تأیید و کاربردی هستند، اما برخی کتاب‌ها ذاتاً هدفی جز درآمدزایی ندارند. در برخی موارد شاهد چاپ کتاب تستی برای دانش‌آموز کلاس دوم دبستان بودیم اما در مقابل کتاب تمرین خط خوشنویسی وجود دارد که باید تبلیغ شود. متاسفانه صدا و سیما در این زمینه کم لطفی کرده است و هیچ مقابله‌ای با این جریان ندارد. بدین منظور بعد از حذف آزمون‌ها نوبت به کتب کمک درسی می‌رسد که ساماندهی شود.

ساماندهی کتب کمک درسی/ ورود مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های جایگزین به مدرسه

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر ملاک‌های انتخاب راننده سرویس مدارس، اظهار کرد: طبق قانون و تفاهم‌نامه‌ای که با فرمانداری و شهرداری تهران منعقد شده است، بررسی ایمنی خودرو و صلاحیت راننده با تاکسیرانی است اما آموزش و پرورش بر حسن انجام این روند نظارت دارد و اگر راننده و خودرویی را تأیید نکنیم می‌توانیم به تاکسیرانی اعلام موضع داشته باشیم تا ماشین و راننده مذکور از کار به عنوان سرویس مدرسه برکنار شود.

آسیب‌های اجتماعی موضوع دیگری بود که خبرنگاران بدان اشاره و باقری در پاسخ گفت: تهران بیش از نقاط دیگر در معرض آسیب‌های اجتماعی است، در این راستا یک مجموعه فعالیت به صورت روتین برگزار می‌شود که آموزش و پرورش نیز در آنها مشارکت دارد و از جمله می‌توان به آموزش خانواده‌ و اجرای طرح نماد اشاره کرد اما آنچه سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، آشنا نبودن دانش‌آموزان با مهارت‌های اجتماعی و نبود فعالیت‌های جایگزین است؛ در این راستا مقرر شد ۱۵ هزار معلم تحت آموزش قرار گیرند تا آموزش مهارت‌های اجتماعی را دنبال کنند. همچنین طرح فعالیت‌های جایگزین از سوی معاونت تربیت بدنی و تندرستی در حال تهیه و تدوین است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مدرسه حصار ندارد که آلودگی و آسیب وارد آن نشود، آسیب‌ها از جامعه و خانواده به مدرسه می‌آیند و مدرسه قسمتی از جامعه محسوب می‌شود؛ برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید همراه با مدرسه به آموزش خانواده‌ها و اصلاح جامعه بپردازیم.

بیشترین آسیب‌‌های اجتماعی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه سامانه‌ای وجود دارد که مدیران مدارس مسائل مدرسه در آن مطرح می‌کنند، گفت: مهم‌ترین رفتار پر خطر از نظر مدیران شامل ترک تحصیل، کودکانی که مورد خشونت و بهره کشی قرار می‌گیرند، بزهکاری، خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد مخدر، کارکردن کودکان، آسیب به خود، فرار از مدرسه و فرار از منزل مطرح شده است‌. همچنین مهم‌ترین عوامل مخاطره آمیز که زمینه‌ این اتفاقات را مهیا می‌کند‌ از نظر مدیران مدارس خشونت خانگی، طلاق والدین، بدسرپرستی، فقر، اعتیاد ارتکاب جرایم، کودک آزاری، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام، حاشیه نشینی و اختلاف خانوادگی بیان شده است.

بنابر گزارش ایکنا؛ تکالیف مهارت محور از دیگر موضوعاتی بود که خبرنگاران بدان اشاره کردند و ضمانت اجرایی آن را جویا شدند که باقری در پاسخ گفت: برخی معلمان ذاتا از فن معلمی بالایی برخوردارند و به هیچ وجه نمی‌توان آنان را محدود کرد. این طیف از افراد پیش از تصویب این قانون نیز تکالیف مهارت‌محور را دنبال می‌کردند. آنچه در مورد تکالیف مهارت محور بیان شده است این است که باید در کلاس‌هایی که بین ۱۶ تا ۲۵ دانش‌آموز دارند اجرایی شود، اما ما در تهران با کلاس‌هایی که بیش از ۴۰ دانش‌آموز دارند نیز مواجه هستیم به نحوی که تراکم تعداد دانش آموزان هر کلاس در سال گذشته در تهران ۳۲ نفر بوده است. این امر نباید باعث شود که از اجرای طرح تکالیف مهارت محور باز بمانیم چرا که توقع نمره و قبولی در آزمون برداشته شده است و معلم از فراغ بال بیشتری برای رسیدن به امور تربیتی و مهارتی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه از یک میلیون شرکت کننده در کنکور، ۶۸۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی به رقابت با یکدیگر پرداختند و این در حالی بود که ظرفیت تمام دانشگا‌ه‌های دولتی و غیردولتی برای این رشته 20 هزار نفر بوده است، گفت: وقتی آموختن برای قبولی در کنکور باشد، سطح سواد را پایین می‌آورد اما اگر آزمون‌ها را کنار بگذاریم و ملاک آموختن باشد، استعدادها شناسایی می‌شوند.

خبرنگاران از تعیین تکلیف مدرسه معین که دچار نوعی آسیب اجتماعی شده بود پرسش کردند، که باقری در تبیین آن اظهار کرد: شورای نظارت آموزش و پرورش تهران، دوره اول متوسطه این مدرسه را منحل کرد و مجوز فردی که این مدارس را ایجاد کرده بود، لغو شد. اما کاربری زمین ساختمان مدرسه معین، آموزشی است و چند بازنشسته آموزش و پرورش، مدرسه را ساخته بودند، بدین جهت سرمایه‌گذاران فرد واجدالشرایطی را با تأیید نهادهای ذیربط معرفی کردند و مدرسه دیگری تشکیل شد و دیگر مدرسه معین وجود ندارد. با این وجود اجازه تشکیل دوره اول متوسطه به مدرسه جدید هم در این ساختمان داده نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: مدیر مدرسه معین از مدیریت خلع شده و دو سال محرومیت برای وی در نظر گرفته شده است؛ برای معاون خاطی نیز رأی دادگاه صادر شده است و دیگر نمی‌تواند معلم باشد.

وی به موضوع هدایت تحصیلی اشاره و عنوان کرد: آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم گویای آزادی دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی است که چه بسا اگر این انتخاب آزادانه نبود با این حجم از ثبت‌نام در رشته علوم تجربی مواجه نبودیم و دانش‌آموزان بر اساس استعدادهایشان به رشته‌های مربوطه به ویژه کار و دانش و فنی‌ وحرفه‌ای هدایت می‌شدند.

باقری درپایان سخنان خود تعداد دانش‌‌آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران را یک میلیون و 104 هزار و 273 نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 103 هزار نفر در پایه اول ابتدایی ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha