مجموعه‌ای از آثار نمایشی دینی و دفاع مقدسی‌ام را برای چاپ آماده می‌کنم
کد خبر: 3752136
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
حاج‌علیخانی خبر داد:

مجموعه‌ای از آثار نمایشی دینی و دفاع مقدسی‌ام را برای چاپ آماده می‌کنم

گروه هنر ــ نخستین فیلمنامه بلند من در ژانر کمدی اجتماعی موضوعی دینی دارد و قصد دارم این فیلمنامه را با مجموعه‌ای از آثار نمایشی دینی و دفاع مقدسی‌ام به زودی چاپ و منتشر کنم.

ابوالفضل حاج‌علیخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در اوضاع بغرنج تئاتر کشور و بودجه‌های نازلی که به امور فرهنگی و هنری اختصاص می‌یابد؛ شرایط برای تولید و اجرای آثار نمایشی مهیا نیست و شخصاً در سال جاری کاری را برای اجرای صحنه تولید نکرده‌ام و این روزها بیشترین زمان من صرف تنظیم و گردآوری دست نوشته‌ها و آثار مکتوب نمایشی شده است که در آینده نزدیک قصد چاپ و انتشار آن‌ها را دارم.

وی گفت: تصور می‌کنم حدود 8 نمایشنامه از آثارم به علاوه نخستین فیلمنامه بلندی که آن را به رشته تحریر درآورده‌ام و اغلب نیز به مسائل دینی، مذهبی، دفاع مقدسی و عرفانی پرداخته‌ام و کار جدیدم به زودی برای چاپ و انتشار آماده می‌شود که البته ناشر خود مؤلف است. این کار با همکاری یکی از دوستانم به انجام  رسیده و این آثار پس از اخذ مجوز به شکل خصوصی به چاپ خواهند رسید که امیدوارم بعدها اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد آنها را در اختیار انجمن‌های نمایشی قرار دهد و همچنین تهیه‌کننده‌ای نیز برای کار روی فیلمنامه‌ام سرمایه‌گذاری کند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: فیلمنامه‌ای که به آن اشاره شد «هادت داگی برای دختر حریه» نام دارد که البته ممکن است نام آن تغییر کند و روایتی کمدی و اجتماعی دارد که اتفاقاً شخصیت اصلی آن یک روحانی است و در آن سعی کردم چهره‌ای از یک فرد ملبس به لباس روحانی را ارائه کنم که در واقعیت وجود دارد، نه آنچنان همچون فیلم«مارمولک» که اعتبار این کسوت را مخدوش کند و نه آنچنان دارای مراتب روحانی و فراانسانی که شاید دسترسی به شخصیت آن محال ممکن باشد.

وی در مورد آثار نمایشی که قصد انتشار آنها را دارد نیز گفت: اغلب کارهای من با توجه به دغدغه شخصی که دارم به حوزه مسائل دینی و ارزشی مربوط می‌شود، شاخص‌ترین آثار نمایشی که قصد چاپ و انتشار آنها را دارم یکی نمایشنامه«شوکران» است که به شکل موازی صلح امام‌حسن(ع) و قیام امام‌حسین(ع) را مورد مداقه قرار می‌دهد و البته به زمینه‌ها و ریشه‌های تاریخی گروهی تروریستی همچون داعش که خاستگاه تاریخی آنها عصر معاویه و خوارج نهروان است نیز اشاره دارد؛ من این نمایشنامه را با استناد به کتاب صلح امام‌حسن(ع) ترجمه مقام معظم رهبری به رشته تحریر درآوردم.

حاج‌علیخانی تأکید کرد: دیگر نمایشنامه‌ای که قصد انتشار آن را دارم «نبرد سبز» نام دارد، در مورد واقعه مباهله حضرت رسول(ص) و پنج تن آل‌عبا(ع) با مسیحیان نجران که تصور می‌کنم نه در سینما و نه تئاتر تاکنون سابقه پرداخت به این موضوع بسیار مهم، وجود نداشته باشد.

این نمایشنامه‌نویس افزود: در «نبرد سبز» من گریزی تاریخی به روزگار معاصر نیز زده‌ام و دو همسایه یکی روحانی مسلمان و دیگری کشیش مسیحی را نیز در مقابل هم قرار داده‌ام و به نوعی ما در طول روایت این نمایش، در تاریخ در رفت و آمد هستیم.

حاج‌علیخانی در پایان اظهار کرد: از جمله نمایشنامه‌های دفاع مقدسی من در حوزه دفاع مقدس که قصد چاپ و انتشار آنها را نیز دارم دو عنوان نمایشنامه است یکی «پایان بزرگراه» با موضوع شهدای گمنام دفاع مقدس که تجربه کارگردانی و اجرای عمومی آن را در پردیس تئاتر تهران داشته‌ام و دیگری«خوب، بد، زشت» نام دارد با موضوع شهدای مدافع حرم که هم در سوگواره «خمسه» اجرا شد و هم به عنوان نمایش برگزیده به جشنواره «تئاتر فجر» راه پیدا کرد.

انتهای پیام

captcha