آمریکا به هیچ‌وجه قادر به توقف فروش نفت ایران نخواهد بود/ 13 آبان هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد
کد خبر: 3759487
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
جهانگیری:

آمریکا به هیچ‌وجه قادر به توقف فروش نفت ایران نخواهد بود/ 13 آبان هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد

گروه سیاسی ــ معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا به هیچ وجه قادر نخواهد بود فروش نفت ایران را متوقف کند، گفت: امروز بی‌سابقه‌ترین میزان ذخایر ارزی در کشور وجود دارد و مردم بدانند در ۱۳ و ۱۴ آبان ماه که آمریکایی‌ها برای آن روزشمار تعیین کرده اند، هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيری پيش از ظهر امروز، يكشنبه 6 آبان، در آيين نكوداشت روز ملي بيمه سلامت با يادآوري اينكه امروز در مقطع خاص و تاريخي قرار داريم، از تحريم‌های آمريكا به عنوان كاری ظالمانه و برخلاف حقوق انساني و حقوق بين المللي ياد کرد و اظهار کرد: توافق برجام پس از ۱۸ ماه مذاكرات فشرده به نتيجه رسيد اما به يكباره رئيس‌جمهور آمريكا آن را بر هم زد و اعلام كرد كه تحريم ها را عليه ملت ايران باز مي گرداند.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود: هدف اصلي آمريكا از تحريم ها، فشار بر ملت ايران است و اينكه اعلام مي‌كنند هدف آنها نظام و دولت ايران است امري غيرواقعي و دروغ است چرا كه نبايد از واردات مواد لازم مرتبط با دارو و درمان و كالاهاي اساسي مردم جلوگيري كنند چون واردات كالاهاي اساسي از مواردي هستند كه حتي در شرايط جنگ نيز نبايد ممنوع شود ولي با اين حال بخش دارو و درمان يكي از بخش‌هايی است كه آمريكايي‌ها تلاش مي كنند كه از واردات آن به كشور جلوگيري كنند.

وی ادامه داد: ما برای واردات دارو و كالاهاي اساسي نيازمند جابجايي و انتقال پول هستيم چرا كه هيچ كشوري اين اقلام را رايگان در اختيار ما نمي گذارد و تمام تلاش‌های آمريكا نيز اين است كه با هر روش ممكن از انتقال و جابجايي پول براي خريد اين گونه اقلام و واردات آن به ايران جلوگيری كند.

جهانگيری با اشاره به ادعاي آمريكا مبني بر اينكه فروش نفت ايران را تا ماه نوامبر به صفر خواهند رساند، تصريح كرد: اين دورغي است كه آمريكاييها به مردم جهان مي گويند و اعلام مي كنند كه نفت عربستان و برخي كشورهاي ديگر جايگزين نفت ايران مي شود اما هيچ جايگزيني براي نفت ايران وجود ندارد. ايران از كشورهاي بزرگ توليد نفت در دنيا است.

معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به شرايط استراتژيك كشور به لحاظ جغرافيايي و ارتباط و تعامل ايران با ۱۵ كشور همسايه افزود: خوشبختانه كشورهاي اروپايي با آمريكا در تحريم ايران مخالف هستند و رابطه بسيار خوبي ميان ايران و قدرت هايي نظير روسيه، چين، هند، كشورهای آسيايي و همسايگان منطقه اي وجود دارد كه همه حق را به ايران مي دهند زيرا معتقدند كه ايران به همه تعهدات بين المللي خود پايبند بوده است. آمريكا نيز با درك اين شرايط ناچار شده كه فشار را بر كشورهاي خارجي و بخش خصوصي كشورها وارد كند و به آنان هشدار دهد كه در صورت همكاري با ايران با تحريم مواجه خواهند شد.

وی با بيان اينكه ميزان فروش نفت و ميعانات گازي كشور در ماه هاي گذشته ۲.۵ ميليون بشكه در روز بود و شايد در چند ماه اخير حدود چند صد هزار بشكه كم شده باشد اما همواره اعلام كرده ايم كه فروش نفت نبايد از ۱ ميليون بشكه در روز كمتر شود. در حال حاضر قيمت نفت حدود ۸۰ دلار است و ما همچنان نفت خود را مي فروشيم و اگر آمريكايي ها مي توانستند كه فروش نفت ايران را متوقف كنند، حتما قيمت نفت به بالاي ۱۰۰ دلار و شايد هم بيشتر صعود مي كرد و اگر ما در شرايط فعلي كه قيمت نفت به ۸۰ دلار رسيده، ۱ ميليون بشكه در روز صادر كنيم مطابق سال ۹۴ درآمد خواهيم داشت.
جهانگيری همچنين با اشاره به ادعاهاي واهي آمريكا مبني بر اينكه در جريان برجام ۱۵۰ ميليارد دلار پول در اختيار ايران قرار داده شده، تصريح كرد: اين دروغي است كه آمريكا آن را بازگو مي كند. اگر پولي بوده اولاً پول خودمان است كه به ناحق در جايي بلوكه شده بوده و اكنون نيز كه در جريان برجام اين منابع آزاد شده ميزان آن ۱۵۰ دلار نيست و بسيار كمتر از اين مبلغ است.

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه براساس محاسبات بانك مركزی ايران در حال حاضر بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزي در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: خوشبختانه بخش عمده اي از داروي مورد نياز در داخل كشور توليد مي شود و براي سال جاري حدود ۳.۵ ميليارد دلار براي تأمين مواد اوليه و تجهيزات دارويي و پزشكي اختصاص يافته است و براي تامين كالاهاي اساسي نيز حدود ۱۳ ميليارد دلار تخصيص يافته كه اگر نياز باشد ميزان آن بيشتر خواهد شد.

وی با تاكيد بر اينكه در سررسيد اعلام شده از سوي آمريكا هيچ اتفاقي در نيمه آبان ماه رخ نخواهد داد، گفت: هر اتفاقي كه قرار بود بيفتد در ۳ ـ ۴ ماه گذشته انجام دادند و ما نيز در مقابل اقداماتي كه لازم بود را انجام داده‌ايم.

جهانگيری با تاكيد بر اينكه ايران با ۱۵ كشور همسايه ارتباط دارد و هر كدام از اين كشورها به مثابه دروازه‌ای براي ايران است، گفت: آمريكايي‌ها نمي‌توانند ايران را تحريم كنند و بايد بدانند كه راه ارتباط با ملت ايران فقط از طريق تعامل، گفتگو، منطق و استدلال است و بهتر است كه انديشكده‌هاي مطالعاتي آمريكا بار ديگر تاريخ ايران و نحوه مقابله ملت ايران با دخالت هاي خارجي را مورد بررسي قرار دهند.

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه بايد آنچه در توان داريم را در خدمتگزاري به مردم هزينه كنيم، خاطر نشان كرد: آبروي همه ما فداي ملت ايران و امروز هر كس توان حل مشكلات را دارد بايد براي خدمت به مردم به صحنه بيايد.

وي در ادامه يكي از نيازهاي اصلي مردم را نياز به بهداشت و درمان و حوزه سلامت برشمرد و با يادآوري اينكه يكي از دستاوردهاي مهم دولت يازدهم اجراي طرح تحول نظام سلامت بود، خاطر نشان كرد: مهمترين پيام اين طرح به مردم اين بود كه دولت تلاش مي كند ساز و كاري تعريف كند تا زماني كه مشكل و بيماري براي مردم بوجود آمد دغدغه آنها به حداقل ممكن كاهش يابد.

جهانگيری سياست‌گذاری و برنامه‌ريزی براي خدمت به مردم را از وظايف دولت برشمرد و گفت: امروز كه زندگي مردم در فشار اقتصادي قرار گرفته، دولت بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان براي حمايت از اقشار ضعيف جامعه اختصاص داده است.

معاون اول رئيس‌جمهور يكي از دلايل موفقيت اجرای طرح تحول نظام سلامت را اجراي دقيق و درست اين طرح عنوان كرد و گفت: گاهي تصميمات و سياست گذاري هاي خوبي انجام مي شود اما آثار آن در كشور موفقيت آميز نيست كه علت آن عدم اجراي مناسب آن سياست ها است. خوشبختانه طرح تحول نظام سلامت توسط دكتر هاشمي كه وزيري دلسوز و عاشق مردم است به اجرا درآمد و تا به امروزبه خوبي پيش رفته و دستاوردهاي آن بي نظير بوده است.

وی با اشاره به بازديدهاي خود از بيمارستان ها و مراكز درماني پيش و پس از اجراي طرح تحول نظام سلامت، تصريح كرد: آثار پر بركت اجراي اين طرح در سراسر كشور و بخصوص در نقاط دور افتاده و محروم بسيار مشهود است و برنامه هاي مرتبط با اين طرح كه برنامه هايي گسترده است و مجموعه وسيعي از خدمات مرتبط با سلامت را شامل مي شود.

جهانگيری اضافه كرد: البته منابع بودجه اي كشور محدود است وامكان آنكه بتوانيم به يكباره منابع درآمدي كشور را دو برابر كنيم وجود ندارد و در اين شرايط مهمترين كار كه بايد انجام شود اولويت بندي است تا منابع موجود به طرح هايي اختصاص يابد كه در اولويت كشور قرار دارند.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب، رييس محترم جمهوري و ملت ايران بر استمرار طرح تحول سلامت، گفت: طرح تحول نظام سلامت از مهمترين اولويت هاي كشور است و دولت مصمم است كه اين طرح را ادامه دهد.

وی در بخش ديگري از سخنان خود با تسليت ايام اربعين حسيني و آرزوي اينكه بتوانيم مشي سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) را سرلوحه كارهاي خود قرار دهيم، گفت: به فضل الهي ملت ايران همواره در تاريخ جزو شيفتگان اباعبدالله (ع) بودند و با تكيه بر آموزه‌های عاشورا توانستند انقلاب اسلامي را به پيروزي رسانده و در مقاطع مختلف از موانع پيش رو عبور كنند و امروز نيز بيش از هر زمان ديگر به فرهنگ عاشورا نيازمند هستيم.

جهانگيری افزود: در سالهاي اخير مراسم اربعين شكل ديگري به خود گرفته و نمايش بسيار بزرگ و شكوهمندي از وحدت امت اسلام و ملتهاي منطقه در راهپيمايي عظيم اربعين ارائه مي شود كه چنين حركتي در دنيا بي نظير است.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه تعداد بسيار زيادي از عاشقان امام حسين (ع) در مقطعي كوتاه در اين راهپيمايي بزرگ شركت مي كنند و خودشان نيز ميزبان هستند، افزود: در ايام حج حدود ۷۰ ـ ۸۰ هزار نفر از كشور اعزام مي شوند كه براي ساماندهي اعزام حجاج، سازمان حج و زيارت ايجاد شده اما در ايام اربعين در زماني كوتاه حدود ۲ ميليون نفر تا اين لحظه رواديد دريافت كردند كه سازماندهي و برنامه ريزي براي تغذيه، سلامت و رفت و آمد اين ميزان زائر كار بسيار بزرگي است.

وی با بيان اينكه البته ممكن است كه نواقصي نيز در اين گونه برنامه ها وجود داشته باشد، تصريح كرد: البته اين نواقص كوچك نيز به علت شوق خدمت به زائران است مانند امسال كه برنامه ارائه ارز دولتي به زائران پيش بيني شد اما اين برنامه مي بايست از ماه ها پيش با هماهنگي و مذاكرات لازم با دولت عراق صورت مي گرفت كه با ازدحام زوار براي دريافت ارز و مشكلاتي همراه شد كه البته با همت خدمتگزاران اين مشكلات تا حدود زيادي مرتفع شده است.

جهانگيری همچنين با اشاره به حضور خود در راهپيمايي اربعين طي چند سال اخير، خاطر نشان كرد: علاوه بر ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله (ع) و ياران باوفايش، يكي از دلايل سفر من به نجف و شركت در راهپيمايي اربعين اين است كه بعنوان يك مقام دولتي در اين مراسم حضور پيدا كنم و با زبان احترام از خدمات مسئولان و مردم عراق قدرداني كنم.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود: علت ديگر حضورم در اين مراسم اين است كه اين اطمينان را به مردم و زائرين ايراني بدهم كه دولت در تمام صحنه ها در كنار شماست كه احساس نكنند اگر به كشور ديگري سفر كرده اند دولت براي حمايت از آنان در صحنه حضور ندارند.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين مراسم با تاكيد بر اينكه كم توجهي دولت ها و مجالس به بيمه در حقيقت كم توجهي به سلامت مردم است، گفت: دولت هاي موفق بايد در كنار امر آموزش به سلامت مردم نيز اهميت دهند و رفاه اجتماعي بايد مهمترين دغدغه مسئولين اجرايي باشد.

رئيس كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم طرح تحول نظام سلامت را از دستاوردهاي بزرگ دولت يازدهم برشمرد و گفت: اگر مي‌خواهيم در حوزه سلامت برنامه‌ها را به خوبي اجرا كنيم بايد دولت الكترونيك به طور كامل در كشور اجرايي شود.

در اين مراسم رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران هم گزارشي از اقدامات انجام شده ارائه كرد و گفت: امروز هر ايراني كه بخواهد تحت پوشش بيمه قرار گيرد مي تواند با مراجعه به دفاتر پيشخوان خدمات دولت، ظرف ۱۵ دقيقه از پوشش بيمه برخوردار شود.

انتهای پیام

captcha