پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه
کد خبر: 3767628
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه

گروه اجتماعی ـ کارشناس مسئول مرمت بنا‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از پیشرفت ۸۰ دصدی فیزیکی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه خبر داد و گفت: مسجد جامع ارومیه، از بنا‌های با‌ارزش دوره اسلامی است.

پیشرفت 80 درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه

حسین بحرینی، کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، با اشاره به اهمیت ساخت مسجد در صدر اسلام در کشور، اظهار کرد: پس از ورود دین اسلام به ایران و روی‌آوردن مردم به این آیین الهی، مساجدی در شهرهای مختلف این سرزمین، با فرم و معماری ایرانی ساخته شد و مسجد شبستانی ارومیه نیز در اوایل اسلام ساخته شده است که قدمتی بیش از هزار سال دارد.
وی با بیان اینکه مسجد جامع ارومیه از بناهای باارزش دوره اسلامی در ارومیه است، ادامه داد: مسجد جامع ارومیه، یکی از آثار کهن و باارزش این شهر بوده که در خیابان اقبال و در کنار بازار تاریخی ارومیه خودنمایی می‌کند و یکی از ارکان اصلی بافت شهر به‌شمار می‌رود.
کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به عناصر سازنده بنا، تصریح کرد: مسجد جامع ارومیه، دارای شبستان ستون‌دار با مساحت 871 متر مربع، گنبدخانه با زیربنای گنبد 202 متر مربع، حجرات قدیمی مربوط به اوایل دوره زندیه در اطراف حیاط مسجد و سردر ورودی شبستان با تزئینات مقرنس‌کاری گچی و کاشی‌کاری است.
وی با بیان اینکه گنبدخانه این مسجد دارای محراب گچ‌بری و کتیبه قرآنی است، خاطر نشان کرد: گنبدخانه مسجد جامع ارومیه، با زیربنای گنبد 202 متر مربع و به صورت مربع شکل بوده که مربوط به دوران سلجوقیان و دارای محراب گچ‌بری شده از دوران ایلخانی است و به غیر از محراب گچ‌بری، سه ردیف کتیبه گچ‌بری برجسته آیات قرآنی در بخش فوقانی و در اطراف چهارضلع وجود دارد که یک ردیف با خط کوفی و دو ردیف با خط ثلث نوشته شده است.
بحرینی با اشاره به مصالح بکار رفته در این بنا، تصریح کرد: در قسمت پی، مصالح سنگ لاشه و ملات ماسه آهکی بکار رفته و دیوارها و ستون‌ها در نیمه، با سنگ‌های مربع و مستطیل شکل و بقیه قسمت بالای سنگ‌ها از آجر چهارگوش قرمز با ملات ماسه آهک کار شده است.
کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه مسجد، مکان عبادت و نیایش با مخلوق است، افزود: مسجد، یک مکان مقدس و عبادتگاه بوده و پس از انقلاب اسلامی این مکان محل برگزاری نمازهای یومیه و نماز جمعه بود و تا یک دهه اخیر نمازجمعه‌ها در این مسجد برگزار می‌شد.
وی اظهار کرد: ضمن انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در ضلع شرقی و مشاهدات به دست‌ آمده از کف قدیمی شبستان ضلع شرقی و بر اساس آخرین نقشه محل توسط آرتورپوپ و نظریه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نسبت به بازسازی با مصالح همگون، یک ردیف طاق‌نما، سه چشمه گنبد و بخشی از شبستان شرقی احداث شد.
بحرینی پیشرفت فیزیکی مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه را حدود 80 درصد عنوان کرد و گفت: با تخصیص اعتباری بالغ بر 205 میلیون تومان از محل تامین بودجه استانی و ملی در سال مالی 96 این فصل از مرمت بنا درحال انجام است.
وی به روند بازسازی مسجدجامع ارومیه اشاره کرد و افزود: در ادامه روند بازسازی بنا در سال مالی آینده نسبت به بازسازی حجرات ضلع شرقی با مساحت زیربنای حدود 300 متر مربع اقدام خواهد شد.

پیشرفت 80 درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه

پیشرفت 80 درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه
انتهای پیام

captcha