ورود کاربردی مفاهیم دینی به سیستم آموزشی
کد خبر: 3774848
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

ورود کاربردی مفاهیم دینی به سیستم آموزشی

کانون خبرنگاران نبأ ــ علی الهیار ترکمن گفت: مفاهیم و ارزش‌های دینی اگر به شکل عامه فهم و کاربردی وارد سیستم شود، وزارتخانه تغییر رویه می‌دهد و در بدنه آموزش و پرورش رقابت‌های فردی، جای خود را به رقابت‌های جمعی و سازنده‌تر می‌دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک با دبیر و معاونان ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش اظهار کرد: اولین نقدی که می‌توان به آموزش و پرورش وارد کرد عدم کاربردی بودن نوع آموزش‌هاست، چراکه در 9 سال اول، دانش‌آموزان هیچ علم کاربردی دریافت نمی‌کنند و اگر ما بتوانیم مفاهیم را تغییر دهیم، رفتارهای مختلف شکل می‌گیرد و به مرحله‌ای از هدایت دست پیدا می‌کنیم.
وی افزود: واکنش‌های فردی بعد از تمام رفتارهای ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر بتوانیم مفاهیم برگرفته از منابع دینی و ارزشی را درون سیستم آموزش رسمی خود وارد کنیم به آثار و برکات ارزشمندی دست خواهیم پیدا کرد.
الهیار ادامه داد: مفاهیم و ارزش‌های دینی اگر به شکل عامه فهم و کاربردی وارد سیستم شود، وزارتخانه تغییر رویه می‌دهد و در بدنه آموزش و پرورش رقابت‌های فردی، جای خود را به رقابت‌های جمعی و سازنده‌تر می‌دهد.
وی تصریح کرد: این موفقیت‌ها در سایه همکاری، تعامل و هم‌افزایی میان حوزه و آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و امید داریم با تقویت همه جانبه ستاد همکاری‌ها به اقدامات علمی و عملی‌تری دست پیدا کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش عملکرد دبیرخانه ستاد همکاری‌ها گفت: گزارش ارزشمندی از سوی مسئولان دبیرخانه ستاد ارائه شد و امیدواریم بتوانیم با تقویت همه جانبه آن، شاهد رشد روزافزون‌تری باشیم.

روند صعودی فعالیت ستاد همکاری‌ها 

همچنین در این جلسه علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با وجود عوامل متعدد، فعالیت ستاد همکاری‌ها روند صعودی داشته است، اظهار کرد: توسعه، پیشرفت و حرکت رو به جلوی این ستاد به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و قبل از آن حضرت امام خمینی(ره) در ضرورت استفاده از روحانيت در تربيت نيروها است.
وی ادامه داد: امام راحل و همچنین مقام معظم رهبری بارها تأکید داشته‌‌اند که از وجود روحانیت و علمای متعهد در تربیت نيروها و امور فرهنگی استفاده كنيد و خود را از همكاری حوزه‌های علميه در اين امور بی‌نياز ندانيد.
حاجیان‌زاده یادآورشد: با الهام از رهنمودهای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، چرخه ستاد همکاری‌ها به جریان افتاد و در واقع حمایت و ارشادات معنوی ایشان محرک اصلی تأسیس این بنیان مرصوص بود.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی دیگر از عناصر حمایتی ستاد همکاری‌ها، نگاه و توجه ویژه اسناد بالادستی نسبت به برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع آن است، به‌طوری‌ که در سند تحول از 131 راهكار، 95 راهكار در راستای فعالیت‌های ستاد است و از 332 برنامه که در ذیل سند آمده 55 برنامه با عنوان ستاد همکاری‌ها مطرح شده است و این عناصر وظیفه ستاد را نهادینه و تقویت می‌کند.
حاجیان‌زاده به عنصر حمایتی دیگر اشاره کرد و گفت: در سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه نيز به صراحت آمده است که حوزه می‌بایست حضوری رسميت يافته در آموزش و پرورش داشته باشد و پاسخ‌گويی به نيازهای آموزش و پرورش رسالت حوزه‌های علميه است كه این اقدام ارزشمند به واسطه ستاد همکاری‌ها محقق خواهد شد.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش به تببین توافق نامه اولیه مقامات عالی وزارتخانه با حوزه‌های علمیه در سال‌های دور پرداخت و افزود: به اذعان دوستان و همکاران‌مان در حوزه، این توافق‌نامه عملیاتی‌ترین توافق‌نامه حوزوی است که طی این سال‌ها نه تنها حالت ساکن نداشته است بلکه همیشه در حال رشد و توسعه بوده و این پیشرفت‌ها در سایه پیگیری‌ها و مجاهدت‌های همکاران‌مان در دبیرخانه ستاد بوده است.
وی اظهار کرد: حمایت‌های مادی و معنوی مقامات عالی این دو نهاد – سیدمحمد بطحائی و آیت‌الله علیرضا اعرافی – که نسبت به این تعامل و همکاری دغدغه دارند، کمک شایانی به ارتقای این مجموعه کرده است.
حاجیان‌زاده در پایان یکی از مهم‌ترین عناصر بقا، ماندگاری و حرکت پویای ستاد همکاری‌ها را نیروی انسانی متعهد، متخصص و کارآمد توصیف کرد و افزود: بحمدلله طی این سال‌ها از دوران تصدی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ذوعلم و بعد از آن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ملکی تلاش‌های مجاهدانه‌ای به واسطه نیروی انسانی متعهد برای ارتقاء این ستاد صورت پذیرفت.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تعامل و همکاری شایسته همکاران در دبیرخانه ستاد و ارتباط گیری مؤثر با مجموعه‌های حوزوی توانسته آثار و برکات ارزشمندی را برجای گذارد و رويكرد ما در دوره جدید آن است که با تداوم و تقويت راه گذشته، به تبيين و ترويج انديشه و تفكر حوزوی در افزایش تأثیرگذاری و تعميق تربيت دينی بپردازيم.
وی تصریح کرد: آثار و برکات حوزه‌های علمیه در نظام تربیتی و تعلیم و تربیت رسمی کشور بر کسی پوشیده نیست و برآن هستیم تا از همه ظرفیت حوزه در بدنه آموزش و پرورش بهره بگیریم.

اکبر پوست‌چیان
انتهای پیام

captcha