پژوهش با پول دولتی محکوم به فناست/ بودجه‌ها در مصارف غیر از پژوهش هزینه می‌شود
کد خبر: 3775487
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
سورنا ستاری:

پژوهش با پول دولتی محکوم به فناست/ بودجه‌ها در مصارف غیر از پژوهش هزینه می‌شود

گروه دانشگاه ــ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نیازمند اکوسیستمی با تزریق بودجه خصوصی در پژوهش هستیم. پول دولتی تبدیل به پژوهشگاه و پژوهشکده‌هایی می‌شود که صرف امورات دیگری غیر از پژوهش خواهد شد.

پژوهش با پول دولتی محکوم به فناست/ بودجه‌ها در مصارف غیر از پژوهش هزینه می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در شانزدهمین آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه آزاد اسلامی که امروز ۴ دی‌ماه، در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته یک جایی را اشتباهی پیچیده‌ایم، ساختار کلی اقتصاد کشور و محیط کسب و کار کشور آلوده به پول نفت است، منظور از پول نفت بروکراسی و تعداد پرسنل بالا و قوانین ضد توسعه است. همه این‌ها یک محیطی ایجاد کرده که کارآفرین نمی‌تواند کار کند. دولت هم به تنهایی نمی‌تواند تغییری ایجاد کند. این مسئله نیاز به یک فرهنگ‌سازی دارد. اینکه ما در هر چیزی از حکومت بخواهیم دخالت و آن را درست کند و مردم در حل مشکلات مشارکت نداشته باشند، بی‌اثر است.
وی با بیان اینکه بیش از شش هزار استارتاپ در کشور مشغول فعالیت هستند و برخی از این‌ها چند هزار میلیارد ارزش دارند، ادامه داد: یک حرکت اجتماعی در نتیجه فعالیت این شرکت‌ها شکل گرفته و در حال تزریق در جامعه است. عمده مدیران آن‌ها جوان هستند. بعضی از این شرکت‌ها در بورس چند ۱۰ هزار میلیارد ارزش‌گذاری می‌شوند.
ستاری گفت: تقریبا بیش از سه هزار شرکت خصوصی به وسیله شتاب دهنده‌های خصوصی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند. این به آن معناست که تنها پول راه‌گشا نیست.
 
۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه فعالیت‌های فناوری و پژوهشی است
وی با بیان اینکه ۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه فعالیت‌های فناوری و پژوهشی است، یادآور شد: فکر می‌کنیم همه چیز را با پول می‌توان درست کرد و مشکل آموزش، پژوهش و کارآفرینی ما پول است. اما در بررسی بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها مشخص شده بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های حقوق و دستمزد می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ما به یک اکوسیستم نیازمندیم، افزود: چرا نمی‌توانیم واکسن و خیلی از دارو‌ها را تولید کنیم، خروجی کار پژوهشی باید چه باشد؟ چرا نمی‌توانیم این‌ها را تولید کنیم؟ هزاران ایده داریم که در دنیا عملیاتی شده است. ما به یک نگاه جدید در حوزه آموزش و پژوهش نیاز داریم.
وی گفت: نیروی انسانی فوق العاده‌ای داریم که نتوانسته‌ایم به خوبی از آن استفاده کنیم. باید بدانیم تکنولوژی یاد گرفتنی است و پول در مرتبه پنجم و ششم اهمیت است. اگر با این دید پیش برویم اکوسیستم شکل می‌گیرد.
 
پژوهشی که در آن پول خصوصی وارد نشود محکوم به فنا است
ستاری با تاکید بر اینکه پژوهشی که در آن پول خصوصی وارد نشود محکوم به فنا است، ادامه داد: پول دولتی تبدیل به پژوهشگاه و پژوهشکده‌هایی می‌شود که صرف امورات دیگری غیر از پژوهش می‌شود. نوع نگاهمان به پژوهش باید تغییر کند. پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا بیش از ۲ یا ۳ درصد بودجه دولتی را به پژوهش اختصاص نمی‌دهند و این بودجه بخش خصوصی است که در این عرصه صرف می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت هم باید زیرساخت‌ها را تامین کند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم دانشجوی جوان ایرانی را از استنفورد و ام آی تی برگردانیم باید محیط را درست کنیم. باید بخشی از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها صرف شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری شود. آن وقت تلاش می‌شود این اکوسیستم گسترس پیدا کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه آزاد با تحولی که ایجاد کرده می‌تواند بخشی از جامعه باشد و در آن حل شود و دیوار‌های ذهنی نسبت به دانشگاه برداشته شود، گفت: اگر جامعه خروجی این دانشگاه را حس نکند به آن نگاه هزینه‌ای خواهد داشت.
وی در پایان گفت: تلاش ما این است تمام امکاناتی که در معاونت علمی وجود دارد در اختیار دانشگاه آزاد قرار دهیم. تفاوت دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها در این است که اینجا دانشجو از جیب خود هزینه می‌کند و برای او مهم خواهد بود که در قبال این هزینه‌ها یک کاری انجام دهد.
انتهای پیام
captcha