تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و حمایت‌های شهید ستاری از فعالیت‌های قرآنی/ تعامل دانشگاه هوایی با مهد قرآن
کد خبر: 3778521
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
به بهانه یکی از پروازهای ناتمام نهاجا؛

تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و حمایت‌های شهید ستاری از فعالیت‌های قرآنی/ تعامل دانشگاه هوایی با مهد قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرلشکر شهید منصور ستاری در همه مسائل به ویژه موضوعات قرآنی و مذهبی هم خودش عامل بود و هم با حمایت‌های بی‌دریغ و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش موجب به نتیجه رسیدن آن فعالیت می‌شد.

۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۷۳ از متأثرترین روز‌ها برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. هواپیمایی حامل جمعی از فرماندهان این نیرو که برای بازدید به پایگاه اصفهان رفته بودند، در هنگام بازگشت و در دقایق ابتدایی پرواز دچار سانحه شد و پس از برخورد با زمین آتش گرفت. طی این سانحه سرلشکر شهید منصور ستاری، فرمانده وقت نیروی هوایی و دانشگاه هوایی، در کنار سرلشکر شهید مصطفی اردستانی، معاون عملیات و سرلشکر شهید سیدعلیرضا یاسینی، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نهاجا، حضور داشت.
شهید ستاری اهتمام ویژه به فعالیت‌های قرآنی نهاجا و دانشگاه هوایی داشت، به گونه‌ای که طبق شنیده‌ها همواره از برنامه‌های قرآنی استقبال می‌کرد و معتقد بود که دانشجویان در کنار رشد و تقویت بنیه علمی و آگاهی خود، باید از لحاظ اعتقادی، دینی و قرآنی نیز رشد کنند.
 
سرهنگ عزت‌الله بشارتی مدتی مدیر وقت روابط عمومی دانشگاه هوایی، که بعد‌ها به عنوان شهید ستاری نامگذاری شد، همچنین مسئول روابط عمومی نیروی هوایی بود. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهتمام ویژه این فرمانده شهید، اظهار کرد: شهید ستاری در نیرو هوایی به منزله دانشمند و فرماندهی که در آن مقطع زمانی با دانش فراوانی که در همه زمینه‌ها داشت معروف شد و حتی برخی نیز بعد از شهادت، ایشان را شناختند.

وی با اشاره به مدت فعالیتی که وی در دانشگاه هوایی در روابط عمومی داشت، گفت: به دلیل اینکه دانشگاه تازه افتتاح شده بود و نیاز داشت که فرماندهی نیروی هوایی از فعالیت‌های این دانشگاه حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد که این گونه نیز بود، به خصوص در حوزه فعالیت‌های قرآنی اهتمام خاصی داشتند.

بشارتی با تأکید بر حمایت‌های این فرمانده شهید هنگامی که نخستین دوره دانشجویان در دانشگاه هوایی پذیرش شد، ادامه داد: حدود 400 دانشجو برای تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک، مهندسی هوافضا و خلبانی طی سال‌های اول دانشگاه جذب شدند که در آن مقطع زمانی به دلیل تأکید خاص شهید ستاری بر فعالیت‌های قرآنی در کنار دیگر فعالیت‌ها و تربیت دانشجویان قرآنی، با مؤسسه مردمی مهد قرآن آشنا شدیم.

حمایت سرلشکر شهید «ستاری» از فعالیت‌های قرآنی و تلاش‌های خستگی‌ ناپذیر/ تعامل دانشگاه هوایی با مهد قرآن
وی با پرداختن به تأکید فرمانده وقت دانشگاه بر پرورش دانشجویان از جنبه حرفه‌ای و تخصصی و از لحاظ اعتقادی و قرآنی، افزود: با موافقت شهید ستاری ارتباطمان با مهد قرآن ادامه پیدا کرد و در این دانشگاه حفظ قرآن را راه‌اندازی کردیم و این طرح را با برپایی جلسات قرآن به صورت هفتگی انجام می‌دادیم.

بشارتی بیان کرد: خاطرم هست که یک روز در هفته از ساعت هفت تا هشت، کل دانشگاه در کلاس‌های قرآنی که با استادان اعزامی از سوی مهد قرآن برپا می‌شد حضور پیدا می‌کردند، به طوری که طی آن ساعت دانشگاه را خالی از دانشجو می‌دید و حال آنکه تمامی آن‌ها در جلسات قرآن حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان در آن زمان به درجه حفظ کل و یا حفظ اجزاء رسیدند، اظهار کرد: خاطرم هست که دانشجو «مهدی لعلی» توانست تا درجه سروانی کل قرآن را حفظ کند.

بشارتی گفت: حفظ قرآن چنان تأثیری در دانشجوهای آن زمان دانشگاه گذاشته بودند که فضای دانشگاه قرآنی شده بود و با حمایت‌های شهید ستاری به وی پیشنهاد دادیم در مراسم اعطای سردوشی به دانشجویان دانشگاه که از سوی فرمانده کل قوا انجام می‌شد، این دانشجویان که حافظ آیات قرآن نیز هستند به جای یک قاری در جایگاه قرار گیرند و با هم آیاتی را همخوانی کنند. پس از موافقت در این مراسم رسمی این اتفاق افتاد و در طلیعه مراسم آیاتی را همخوانی کردند که به شدت مورد توجه مقام معظم رهبری و سایر مسئولان حاضر در آن مراسم قرار گرفت  و در حال حاضر تعداد زیادی از این دانشجویان به عنوان فرمانده رده‌بالای نیرو هوایی و یا سایر بخش‌های نیرو‌ی مسلح مشغول به فعالیت‌ هستند.

وی تأکید کرد: این انس با قرآن و آشنایی با قرآن و همراه همیشگی قرآن بر روحیات و اخلاق و منش این افراد تأثیر مثبت گذاشته است که این حالت بعینه قابل مشاهده است.

بشارتی تأکید کرد: شهید ستاری در همه مسائل به ویژه موضوعات قرآنی و مذهبی هم عامل بودند و هم حمایت‌های بی‌دریغ داشتند؛ به گونه‌ای که در پی به نتیجه رسیدن هر کاری بود.

حمایت سرلشکر شهید «ستاری» از فعالیت‌های قرآنی و تلاش‌های خستگی‌ ناپذیر/ تعامل دانشگاه هوایی با مهد قرآن
در ادامه رحمت‌الله سلمان ماهینی، از بازنشستگان نیروی هوایی و مسئول روابط عمومی مؤسسه مهد قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به هدیه واکمنی که به حافظان تعدادی از آیات کلام وحی داده شد، اظهار کرد: از جمله کارهای شاخص حجت‌الاسلام فومنی الحائری، مدیر مؤسسه مهد قرآن، ایجاد انگیزه و تشویق بود که عوامل مهمی در امر حفظ قرآن بود و هست.

وی ادامه داد: به خاطر ارتباطی که آن زمان مهد قرآن با دانشگاه هوایی داشت و به دلیل ایجاد انگیزه بیشتر، یک دستگاه واکمن همراه با نوار ترتیل استاد شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه، به منظور مؤانست بیشتر دانشجویان با قرآن به هر دانشجویی که 20 آیه از سوره مبارکه بقره را حفظ کرده بود اعطا شد.

ماهینی بر اهتمام شهید ستاری در مقام فرمانده این دانشگاه بر بحث حفظ قرآن و تعامل آنها با مهد قرآن به منزله نخستین مرکز کشوری حفظ قرآن تأکید کرد.

انتهای پیام

captcha