نگرش قرآن به رستگاران
کد خبر: 3784676
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

نگرش قرآن به رستگاران

گروه معارف - در فرهنگ قرآن، انسان‌های آزاده‌ای که به خدای متعال و شریعت پاکش ایمان راسخ دارند و با اعتقاد به سرای جاوید آخرت، خوبی‌ها را می‌اندوزند، صلاحیت رسیدن به سعادت و رستگاری واقعی را دارند.

نگرش قرآن به رستگاران

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در بسیارى از آیات قرآن، دعوت به تقوا شده و آخرین هدف تقوا نیز فلاح و رستگاری خوانده شده است.
شعار هر روز مسلمانان نیز فراخوان به این دعوت الهی است. مومنان درهر شبانه‌روز، در اذان و اقامه نمازهاى روزانه جمله‏ «حى على الفلاح» - بشتاب به‌سوی رستگاری ـ را بیست بار بر زبان مى‌‌آورند و این هدف نهایى را با فریاد رسا اعلام مى‏‌کنند تا راه را گم نکنند.
رستگاری که هدف آفرینش انسان است، نتیجه‌ خوب دانستن، خوب زیستن و خوب عمل کردن در راه رسیدن به هدف است و از آن‌جا که این هدف بسیار ارزشمند است، خیلی‌ها سختی‌های راه را به جان می‌خرند و از تحمل آن‌ نیز لذت می‌برند و حتی اگر سراسر زندگیشان در راه هدف طی شود، برایشان گوارا و شیرین است و خود، نوعی سعادت به‌شمار می‌رود.
در فرهنگ قرآن، انسان‌های آزاده‌ای که به خدای متعال و شریعت پاکش ایمان راسخ دارند و با اعتقاد به سرای جاوید آخرت، خوبی‌ها را می‌اندوزند، صلاحیت رسیدن به سعادت و رستگاری واقعی را دارند.
البته هر عملی را نمی‌توان صالح دانست، تنها اعمالی را می‌توان صالح شمرد که بر اساس عقل سالم و فطرت خدادادی انجام گیرد و در مسیر کمال آدمی، نقش ایفا کند. از این‌رو خداوند دعوت به اعمالی می‌کند که با اخلاص، نیت صادقانه و مبتنی بر تقوا انجام شود.
مراقبت انسان بر رفتار و کردار خود، زمینه‌ای مناسب است تا شخص به اجرای عمل صحیح گرایش یابد و بکوشد رفتارهایش را به‌گونه‌ای انجام دهد که خشم الهی را برنیانگیزد. کسانی که به این باور یقینی رسیده‌اند و یا حتی اطمینان دارند که خداوند حکیم و مدبر به همه کارهایشان می‌نگرد، می‌کوشند کارهای زشت را ترک کنند و کارهای نیکو انجام دهند.
انجام دادن کارهای شایسته از عوامل رستگاری آدمی
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انجام دادن کارهای شایسته، از شرط‌های مهم رسیدن به توفیق دیدار خداوند و یکی از عوامل رستگاری آدمی است.
وی ضمن یازگو نمودن یکی از دستورهای مهم قرآن افزود: یادآوری نعمت‌های خداوندی، یکی از دستورهای مهم قرآن و از عوامل رسیدن به رستگاری ابدی است.
وی با استناد به آیه 13 سوره حجرات «اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدِاللّهِ اَتْقیکُمْ؛» خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: به درستی که با کرامت ترین شما نزد خدا، باتقواترین شماست.
حجت‎الاسلام شربیانی، یادآوری نعمت‌ها را مرتبط با حس شکرگزای دانست و ادامه داد: یادآوری نعمت‌ها، حس شکرگزاری انسان را برمی انگیزد و توجه انسان را به خالق هستی بخش معطوف می سازد. بدین ترتیب، آثار و برکت‌های فراوانی به دنبال دارد.
امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: عنصر تقوا، از مهم ترین عوامل سعادت و رستگاری بشر است و بدون آن، رستگاری ممکن نیست.
وی با اشاره به فرموده امیرالمونین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت.
حجت‌الاسلام شربیانی، رستگاری را از ثمرات نعمت‌های الهی دانست و تاکید کرد: در قرآن کریم، یکی از ثمره‌های یادآوری نعمت‌های الهی، سعادتمندی و رستگاری معرفی می شود.
تزکیه نفس از آلودگی‌ها از مؤثرترین عوامل رستگاری
مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: پاک سازی و تزکیه نفس از آلودگی‌ها و پستی‌ها، هدف اصلی بعثت پیامبران و از مؤثرترین عوامل سعادت مندی و رستگاری اَبَدی است.
وی ضمن بازگو نمودن یکی از زیباترین دغدغه‌های ارزشی افزود: یکی از زیباترین دغدغه‌های ارزشی و سازنده‌ای که بسیاری از افراد انتظار و آرزوی رسیدن به آن را دارند، سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت است. ولی آنچه نوعاً دیده می‌شود این است که همه افراد به این آرزوی زیبا و ارزشی دست پیدا نمی‌کنند؛ چرا که یا در انتخاب مسیر دچار اشتباه می‌شوند یا اینکه تعریف درست و حقیقی از سعادت و خوشبختی ندارند.
وی با استناد به آیه 197سوره بقره «وَتَزَوَّدِوا فَاِنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوی»خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: برای جهان آخرت [توشه بردارید. پس همانا که بهترین زادها، تقواست.
بسناس، ادامه داد: بعضی از افراد برای رسیدن به سعادت معیاری‌های مادی و دنیوی را شاخص رسیدن به سعادت می‌دانند؛ به همین جهت داشتن ثروت و قدرت و جایگاه مادی در نگاه آنها مصداق خوشبختی است، این در حالی است که معیار واقعی خوشبختی دوام و پایداری آن می‌باشد، به همین جهت خوشی‌های زود گذر و ناپایدار را نمی‌توان مصادیق خوشبختی‌های واقعی قلمداد کرد.
این استاد دانشگاه، یاد خدا را از عوامل مهم رستگاری انسان دانست و یادآور شد: یاد خداوند، از آنجا که اسباب خروج هوا و هوس و وسوسه های شیطانی را از قلب و جان انسان مهیا می سازد، از عوامل مهم رستگاری انسان به شمار می رود.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: آسايش و راحتى، كاميابى و رستگارى و پيروزى، بركت و گذشت و تندرستى و عافيت، بشارت و خرّمى و رضايتمندى، قرب و خويشاوندى، يارى و پيروزى و توانمندى، شادى و محبّت، از سوى خداى متعال، بر كسى باد كه على بن ابى طالب را دوست بدارد، ولايت او را بپذيرد، به او اقتدا كند، به برترى او اقرار نمايد و امامانِ پس از او را به ولايت بپذيرد. بر من است كه آنان را در شفاعتم وارد كنم. بر پروردگار من است كه خواسته مرا درباره آنان اجابت كند. آنان پيروان من هستند و هر كه از من پيروى كند، از من است.
بسناس رستگاری را هدف آفرینش انسان دانست و تاکید کرد: سعادت موعود و رستگاری که هدف آفرینش انسان و ارسال هادی به سوی او است، نتیجه‌ خوب دانستن، خوب زیستن و خوب عمل کردن او در راه رسیدن به آن هدف است و از آن‌جا که این هدف بسی ارزش‌مند است، خیلی‌ها سختی‌های راه را به جان می‌خرند و به امید وصول از تحمل آن‌ها نیز لذت می‌برند و نیز سراسر زندگی و عمر از این‌که در راه هدف طی می‌شود، برای‌شان گوارا و لذیذ است که این خود نوعی سعادت است و رستگاری، هر‌چند نه به اندازه آن سعادت که رسیدن به هدف در پی دارد.

انتهای پیام

captcha