خصلت‌های درس‌آموز حضرت زهرا(س) برای بانوان
کد خبر: 3785123
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

خصلت‌های درس‌آموز حضرت زهرا(س) برای بانوان

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه صداقت، راستی و یکرنگی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در زندگی مشترک است، گفت: رضایت حضرت فاطمه(س) به همسری با حضرت علی(ع) در راستای رضای الهی بود، چرا‌که بندگان مقرب خداوند، خود را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنند که خواسته و نیات‌شان با رضای الهی منطبق باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همایش «سیره فاطمی ام‌ابیها و ام‌المؤمنین» با مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه پاسداران علی بن ابیطالب(ع) قم صبح امروز، هشتم بهمن‌ماه با حضور جمعی از دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این همایش با اشاره به جایگاه سکوت، صداقت، صبر و استقامت، سخن نیک، حجب و حیا در زندگی حضرت خدیجه و حضرت فاطمه(س)، گفت: زندگانی حضرت خدیجه و حضرت فاطمه(س)، این مادر و دختر لبریز از سختی‌ها، مشکلات و مصائبی بود که جز با تحمل، صبر و صداقت فوق‌العاده نمی‌توان بر آن فائق آمد و این خصلت‌های اخلاقی برای زنان در هر عصری درس‌آموز و الگو است.
وی بیان کرد: حضرت فاطمه(س) از نعمت وجود پدری همچون پیامبر(ص) و مادری همچون حضرت خدیجه(س) بهره‌مند بود و یاد کردن نیکی‌ها و فضایل والدین را وظیفه خود و خدمت به ایشان را لازمه رسیدن به بهشت می‌دانست.
مدرس مرکز تخصصی نماز کشور ادامه داد: شدت محبت حضرت فاطمه(س) به پیامبر(ص) به حدی بود که پس از رحلت آن حضرت، هنگامی که پیراهن پدر را بویید، بیهوش شد.
لطفيان سرگزی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی، شیوه رفتار با همسر و گزینش همسر بر اساس معیارهای معنوی و فضایل اخلاقی، گفت: اگر ملاک زن یا مرد در انتخاب همسر، پاکی، طهارت معنوی و صفات نیک و پسندیده اخلاقی باشد، بنای زندگی آنها استوار خواهد ماند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مهریه اندک و سادگی مراسم ازدواج حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: اگر مهریه زیاد و پر خرج بودن مراسم تأثیری در خوشبختی زنان داشته یا نشانه کمال بیشتر در زنان بود، سزاوار‌ترین فرد برای افزونی مهریه و برای انجام چنین مراسمی، سیده زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) بود.
وی ادامه داد: در نظام خانواده، محبت به همسر رکن اصلی است و زنان کانون این محبت هستند؛ حضرت فاطمه(س) با وجود سختی، مشقت و فقر مادی که بر زندگی ایشان حاکم بود، هیچ‌گاه خواسته‌ای را بر همسر خود تحمیل نکرد و روزگار را با ایثار نسبت به همسر و فرزندان خود می‌گذراند.
لطفيان سرگزی گفت: مشکلات اقتصادی زندگی حضرت فاطمه(س) مانع از آن نبود که وی رفتاری همراه با صمیمیت و خوش‌رویی با همسرش نداشته باشد. انجام امور خانه و ايجاد کانون گرم برای همسر و فرزندان بخشی از اخلاق خانوادگی ام ابیها بود.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از عوامل قوام، دوام و گرمی خانواده، قانع بودن زن نسبت به وضعیت مالی و اقتصادی خانواده وعدم تحمیل بیش از توان همسر بر اوست؛ پیامبر اکرم(ص) این اصل اخلاقی را به دخترش حضرت فاطمه(س) تعلیم داده بود که با توجه به جایگاه معنوی، ایشان تحمل سختی‌های دنیوی را بر خود آسان کند.
وی با بیان اینکه صداقت، راستی و یکرنگی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در زندگی مشترک است، افزود: رضایت حضرت فاطمه(س) به همسری با حضرت علی(ع) در راستای رضای الهی بود، چرا‌که بندگان مقرب خداوند، خود را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که خواسته و نیات‌شان با رضای الهی منطبق باشد.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه انسان با خروج از محدوده حیات فردی، ابتدا با جامعه‌ای کوچک به نام خانواده مواجه است و سپس وارد اجتماعی بزرگ‌تر می‌شود، اظهار کرد: خانواده، کانون گرم و مستحکمی است که وجود فرزندان، گرمی و رونق بیشتری به آن می‌دهد. در سیره فرزندداری حضرت فاطمه زهرا(س)، تربيت معنوی و طهارت اخلاقی فرزندان، هدف اصلی بوده که البته تأمین نیازهای عاطفی و جسمانی آنان نیز از لوازم نیل به این هدف به‌شمار می‌آید.
مدرس مرکز تخصصی نماز کشور گفت: حضرت فاطمه(س) در مکتب رسول خدا(ص) پرورش یافته بود و ضمن توجه به تعلیم و تربیت هدفمند و معنوی و رفتار قرآنی با والدین، همسر، فرزندان و خویشان، فرزندانش را نیز بر اساس تعالیم نبوی تربیت می‌کرد؛ ایشان نگران میراث‌های معنوی پیامبر(ص) برای فرزندانش بود، نه میراث‌های مادی.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha