روند کُند اسلامی‌سازی علوم/ ‌فرصت‌های مطالعاتی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود
کد خبر: 3790476
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام محمدیان بیان کرد:

روند کُند اسلامی‌سازی علوم/ ‌فرصت‌های مطالعاتی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود

گروه معارف ــ عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ۴۰ سال پس از انقلاب به اندازه ۴۰۰ سال در زمینه اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه مطلب تولید شده است، گفت: این روند به کُندی پیش می‌رود.

بیش از 4هزار سال در زمینه اسلامی‌‎سازی علوم حوزه و دانشگاه عقب هستیمحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان، عضو شورای انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به وضعیت اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه بیان کرد: در راستای اسلامی‌سازی علوم در حوزه و در دانشگاه‌ قدم‌های بزرگی برداشته شده و امروزه پژوهشگاه‌هایی که در حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کنند صدها اثر در این زمینه به چاپ رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت بیش از هزار جلد کتاب در این زمینه نوشته‌اند، اظهار کرد: با وجود فعالیت‌های بزرگی که در این راستا انجام دادیم، در حد انتظار نیست و فاصله ما با آنچه باید اتفاق بیفتد بسیار زیاد است، اما داشته‌های خود را هم نباید فراموش کنیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این 40 سال پس از انقلاب به اندازه 400 سال در زمینه اسلامی‌سازی علوم حوزه و دانشگاه مطلب به چاپ رسیده، ولی بیش از چهارهزار سال هنوز عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم به حد مطلوب و قابل انتظار برسانیم.

محمدیان با بیان اینکه روند اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه به کُندی پیش می‌رود، بیان کرد: لازمه اصلاح این روند ایجاد فرصت‌های مطالعاتی بین حوزه و دانشگاه در زمینه‌ اسلامی‌سازی علوم است و در حال حاضر برای بخش‌های مختلف فرصت مطالعاتی داریم، اما در این زمینه استفاده نمی‌کنیم.

وی در عین حال تأکید کرد: فرایند اسلامی‌سازی علوم انسانی نیازمند ابعاد مختلف مانند متون درسی، تربیت استادان و محققانی که بتوانند در مباحث میان‌رشته‌ای مسلط شوند و به تحقیق بپردازند، است. بنابراین پروژه‌ای زمانبر است و کُندی روند تا حدی طبیعی است، ولی با کارهای جهادی می‌توانیم تحولات بیشتری را ایجاد کنیم.

محمدیان در مورد اهمیت بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی هم تأکید کرد: علوم انسانی نرم‌افزار پشتیبانی‌کننده و اندیشه‌ای انقلاب و پیشران حرکت‌های علمی است و اگر مورد توجه جدی باشد می‌تواند در آینده کشور نقش مهمی ایفا کند. 

انتهای پیام

captcha