برخی عادت به سیاه‌نمایی در فضای مجازی دارند/ کمک به هم‌نوع؛ عظیم‌ترین سیره انسانی امام حسین(ع)
کد خبر: 3802129
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

برخی عادت به سیاه‌نمایی در فضای مجازی دارند/ کمک به هم‌نوع؛ عظیم‌ترین سیره انسانی امام حسین(ع)

گروه اجتماعی ــ مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به این‌که هر انسانی نور و آزادگی را در مقام و منزلت سیدالشهدا(ع) پیدا خواهد کرد، گفت: در روزهای اخیر ملت ایران از دارایی خود می‌گذرند و به هم‌نوع خویش می‌بخشند و این بخشش را از سیره امام‌ حسین(ع) ‌یاد گرفته‌اند.

برخی عادت به سیاه‌نمایی در فضای مجازی دارند/ کمک به هم‌نوع؛ عظیم‌ترین سیره انسانی امام حسین(ع)حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و ولادت سیدالشهدا امام حسین(ع) بیان کرد: این ایام، ایام بی‌نظیری است که به فرموده سیدالشهدا(ع)، نفحات رحمت الهی به انسان روی می‌آورد پس خودتان را در معرض نفحات الهی قرار دهید و لذا این زمان‌ها، دریچه‌های رحمت الهی هستند و باید در این‌ شب‌ها مقام و منزلت امام حسین(ع) را درک کنیم و از این جایگاه بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به درس‌های بی‌نظیر واقعه عاشورا گفت: آن‌چیزی که در واقعه عاشورا بیش از همه چیز بروز و ظهور کرده‌است مقام ابتلا و آزمایش است، جایگاهی که سیدالشهدا(ع) در نزد خداوند دارد و ایمان و عظمت ایشان عظمت ابتلا را نیز سنگین‌تر می‌کند به گونه‌ای که حتی واقعه عاشورا نسبت به مقام امیرالمؤمنین(ع) نیز یک آزمایش الهی است.

مصادیقی از آزمایش‌های الهی
عزت‌زمانی با اشاره به این‌که در واقعه عاشورا مصیبت‌های بزرگی رخ داده‌ است، ادامه داد: مصیبت غم، از دست دادن فرزندان و عطش و.. مصادیقی از آزمایش‌های الهی است که خداوند متعال نسبت به بندگان خودش و به خصوص نسبت به اولیای خودش دارد و اساساً این بلا و مصیبت با زندگی مؤمنان عجین شده و جدانشدنی است.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید که «اگر روزی بر شما گذشت ودچار مصیبت و غم نشدید یا مشکلی در حرکت و مسیر زندگی شما رخ نداد، در ایمان خود شک کنید» این یعنی زندگی با غم عجین است؛ غم به این معنا نه این‌که دائماً اندوهگین باشیم اما باید بدانیم که این ابتلاء مستمر برای انسان وجود دارد و هرچقدر انسان ابتلاء را در مسیر رشد و تعالی و قاضی روح خود ببیند آزمایش برای او جذاب‌تر و شیرین‌تر است و تحمل آن در ارتباط و تعامل با خداوند مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.

مدیرکل سازمان تبلیغات استان، یادآور شد: تمام مصیبت‌ها را امام حسین(ع) تحمل کردند و به روایتی «هرچقدر به شهادت ایشان نزدیک می شد، چهره امام حسین(ع) نوارانی‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسید».

وی افزود: زینب کبری(س) با تحمل مصیبت‌های فراوان زمانی‌که ‌برابر دشمن می‌رسد می‌فرماید که «ما رایت‌ الا جمیلا» یعنی ما همه این مصیبت‌ها را از درگاه خداوند متعال می‌بینیم و صبر و تحمل برابر این مصائب را سبب رشد، تعالی و جلب رضایت خداوند می‌بینیم و باور داریم که خداوند متعال مؤمنین را مورد ابتلا و آزمایش قرار می‌دهد تا آن‌ها را رشد و حرکت دهد.

عزت‌زمانی با بیان آیه شریفه «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ بقره/155»، اظهار کرد: این آیه به این معناست که خداوند با ترس‌ها، گرسنگی‌ها، سختی‌ها و مشکلات انسان‌ها را آزمایش می‌کند تا ایمان او را بسنجد و لذا در مقایسه این رویکرد در عاشورا با اتفاقات اخیر کشور و بلاهای طبیعی مانند سیل باید بدانیم این یک ابتلای همگانی برای همه ملت ایران است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به این‌که خداوند آگاه و بینا در همه شرایط زندگی انسان‌هاست، بیان کرد: اگر خداوند مصیبتی بر انسان وارد می‌کند به سبب تکمیل یا رشد آن‌هاست و لذا این نگاه دل‌ها را آرام و گام‌ها را مستحکم می‌کند و کسانی که در این واقعه قرار دارند مصیبت دیده و سختی کشیده هستند و هم‌چنین کسانی که بیرون واقعه هستند به واسطه کمک و امدادرسانی به مصیبت‌زده‌ها مورد ابتلا و آزمایش‌اند.

وی ادامه داد: اگر نگاه انسان این باشد که «خدا را شکر که در این حادثه حضور ندارم» کلمه نادرستی است و از معرفت دینی و انسانی دور شده و در برخی روایت تصریح شده‌است که «اگر برادری در مصیبتی گرفتار شده‌است دیگران گمان نکنند از این وضعیت خارج‌ هستند».

عزت‌‌زمانی تصریح کرد: برای این‌که یک جمعی از مؤمنان در مسیری که قرار گرفتند از آلام و ابتلائات آن‌ها کم شود باید حرکت کرد و از جان، هستی و دارایی‌ها خرج کرد تا شاهد تعامل بین مؤمنین باشیم؛ بزرگترین راه ارتباط با خدا ارتباط با مؤمنان است و این نگاه عظیمی است اگر این نقش را در ارتباط با مؤمنان ببینیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به تعبیر «ليستنقذ عبادك من الجهالةوحيرة الضلالة» از امام حسین(ع) که در دعای شریف عرفه بیان شده گفت: اوج مقام و منزلت سیدالشهدا راه از خودگذشتگی را به ما نشان داد؛ سیدالشهدا(ع) یک وزنه سنگین‌تر و یک جانفشانی عظیم‌تر برای هدف ولاتری انجام  داد، برای این‌که انسان‌ها را از مسیر انحراف نجات دهد خون قلب خود را در راه خدا و برای همه تشیع اهدا کرد.

وی با اشاره به حدیث «ان الحسین مصباح‌الهدی و سفینة النجاة‌» بیان کرد: هر انسانی راهی به سمت نور و آزادگی جست‌وجو کند حتما در مقام و منزلت سیدالشهدا پیدا خواهد کرد؛ ما مدعی تبیعت و پیروی از سیدالشهدا(ع) هستیم و لذا امروز در آزمایشی که شامل برادر مؤمن ما شده‌ است شاهد جلوه‌های امید و حرکت مسلمانان در جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان هستیم.

سیاه‌نمایی در فضای مجازی
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به سیاه‌نمایی در فضای مجازی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده‌ است، گفت: با توجه به سیل اخیر در استان‌های کشور مشکلات و کم و کاستی‌های فراوانی وجود دارد اما نادیده گرفتن جلوه‌های امیدبخش از امداد و نجات مسلمانان به یکدیگر بی‌انصافی است و لذا همیشه افرادی در فضای مجازی اساساً یاد گرفته‌اند فقط سیاه ببینند، آن‌هایی که گاهی مواقع با سیاه‌بینی عفت بانوان ما را هم زیر سؤال می‌برند قلبشان از همه سیاه‌تر است.

عزت‌زمانی یادآور شد: در روزهای اخیر تمام مردم ایران از قشر ضعیف، متوسط و ثروتمند از دارایی خود می‌گذرند و به هم‌نوع خویش می‌بخشند، این نوع عظمت انسانی به حقیقت و کمال در سیره امام‌ حسین(ع) و مقام ایشان دیده شد و خوشا به حال کسانی که با تبعیت از سیدالشهدا(ع) در روزهای ابتلا و آزمایش الهی بهره عمیق بردند.

انتهای پیام

captcha