افزایش امید سیل‌زدگان با حضور دانشجویان جهادگر
کد خبر: 3806661
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

افزایش امید سیل‌زدگان با حضور دانشجویان جهادگر

گروه اجتماعی - کار طلاب و دانشجویان جوانی که برای امداد‌‌رسانی و ارائه خدمات به مردم مناطق سیل‌زده اعزام می‌شوند، علاوه بر عمرانی و آبادانی، امید و نشاط عمومی را نیز به‌‌عنوان نتیجه ثانویه فعالیت جهادی در پی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا از خراسان رضوی به شهرستان پلدختر، جوانان طلبه و دانشجویی که از شرق کشور به‌ویژه استان خراسان رضوی عازم مناطق سیل‌زده استان لرستان می‌شوند، اهدافی را به‌منظور عمران و آبادانی مناطق سیل‌زده دنبال می‌کنند.
فعالیت‌های جهادی این قشر از گروه‌های اعزامی به مناطق سیل‌زده به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود؛ برخی از افراد که در دسته فعالیت‌های عمومی مشغول می‌شوند، بیشتر به خانواده‌ها در مسئله لایروبی و شست‌و‌شوی منازل ارائه خدمت می‌کنند و عده‌ای نیز که در مشاغل تخصصی و خدماتی مهارت دارند به انجام عملیات‌ها و پروژه‌های تعمیراتی لازم برای مناطق سیل‌زده مشغول می‌شوند.
گروه‌های جهادی که بیشتر متشکل از جوانان دانشجو و طلاب علوم دینی هستند اهداف مشخص شده خود را در حد توان پیگیری کرده و البته در پس ارائه این خدمات، نتایج ثانویه‌ای از کار خود می‌بینند که می‌توان از این نتایج با عنوان دستاورد‌های فرهنگی یاد کرد.

جهادگران، مرهم درد‌های روحی سیل‌زدگان
مردم مناطق سیل‌زده که بر اثر حوادث و رخداد‌های ناشی از سیل دچار لطمه‌های روحی شده‌اند با دیدن تلاش‌ها و فعالیت‌های جهادی جوانان اعزامی از سراسر کشور امید و نشاط تازه‌ای در درون خود حس می‌کنند و سعی بر این دارند تا کار بازسازی و پیگیری روند طبیعی زندگی خود را سرعت ببخشند.
در واقع این اثر از فعالیت‌های جهادی اهرمی تشویقی برای پیگیری فعالیت‌های عمرانی توسط ساکنان مناطق سیل‌زده می‌شود و از طرفی روحیه مشارکت همدلی و وحدت ملی و مذهبی را در جهادگران و مردم سیل‌زده تقویت می‌کند ضمن اینکه جهادگران خراسان رضوی با اجرای سرود‌ها و برنامه‌هایی با مضامین معنوی و عرض ارادت به ساحت حضرت رضا‌(ع) سعی در ایجاد زمینه توسل مردم به اهل بیت(ع) دارند.

افزایش نشاط و امید سیل زدگان با حضور طلاب و دانشجویان جهادگر
البته با توجه به ایجاد شرایط سخت و بحرانی در مناطق سیل‌زده کار هماهنگی گروه‌های جهادی کمی با اشکال و کندی همراه است؛ از طرفی عدم هماهنگی‌ها سبب انجام فعالیت‌ها به‌صورت جزیر‌ه‌ای شده و نبود فرماندهی مشخص در میدان و عدم جهت‌دهی به تیم‌های جهادی، سبب می‌شود تا وقت زیادی از فعالیت گروه‌های اعزامی به مناطق سیل‌زده صرف شناسایی مشکلات مردم و اولویت‌بندی‌های گروهی شود.
دیگر مشکلی که در شهر‌ها و روستا‌های کوچکتر از مناطق سیل‌زده حس می‌شود، سرعت کم و یا نرسیدن امکانات، وسایل و تجهیزات لازم برای انجام عملیات‌های عمرانی و بازسازی است، مشکل روند فعالیت گروه‌های جهادی را با کندی مواجه کرده و گاهی نیز ادامه خدمت‌رسانی را متوقف می‌‌کند.

توجه به تنظیف معابر
عمده نیازی که در مناطق سیل‌زده استان لرستان پس از اتمام عملیات‌های لایروبی در منازل و معابر حس می‌شود شست‌و‌شو و رفع کامل گل‌و‌لای در این مناطق است، در صورت عدم انجام مراحل شست‌وشو به‌ویژه در معابر خیابان‌ها و کوچه‌ها سبب می‌شود تا این مناطق به خصوص در محل‌های پر تردد با مشکل غبار و ریزگردها همراه شود.
با توجه به شرایط فصلی و تغییرات ناگهانی هوا، مردم سیل‌زده‌ای که پس از این حادثه طبیعی مجبور به سکونت موقت در چادرهای اضطراری هستند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. گرمای هوا و تراکم جمعیت در کمپ‌های ایجاد شده سبب بیماری‌های میکروبی و ویروسی، به‌‌ویژه در اقشار حساس به خصوص کودکان و کهنسالان می‌شود و از طرفی سرمای ناگهانی و نزولات آسمانی مشکلاتی که حوزه بهداشت فردی و اجتماعی مردم را تهدید می‌کند بیشتر خواهد کرد.
از آنجا که در شرایط پس از سیل، پیگیری روند بهداشت و درمان مردم نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، لازم است خدمات هر چه بیشتری در حوزه بهداشت محیط برای مردم ارائه شود و روند آگاه‌سازی و آموزش‌های بهداشتی افزایش یابد؛ اختلال و حجم کار بالا در نهادها و سیستم‌های خدمت‌رسانی عاملی می‌شود برای نقش‌آفرینی مردم و تیم‌های جهادی که البته تکمیل این نوع از خدمت‌رسانی نیز هماهنگی بیشتر نهادها با گروه‌های مردمی و جهادی را می‌طلبد.

افزایش نشاط و امید سیل زدگان با حضور طلاب و دانشجویان جهادگر

اولویت‌بندی در خدمت‌رسانی
قطعاً در چنین شرایطی خدمت‌رسانی به مردم نیازمند اولویت‌بندی است و تشکیل فعالیت ستادی به‌منظور دریافت نیازهای مردم و اولویت‌‌بندی و انتقال آن به تیم‌های امدادرسانی اهمیت ویژه‌ای دارد و تشکیل چنین ساختاری می‌‌تواند کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده را هدفمندتر و کارآمدتر از پیش میسر کند و دقت در رفع مشکلات و رصد زندگی مردم پس از رفع ناملایمات پس از سیل را در پی داشته باشد.
تدوین و تبیین اولویت‌های خدمت‌رسانی می‌تواند به مردم سایر نقاط کشور نیز که قصد کمک به مردم مناطق سیل‌زده را دارند، راهنمای مناسبی ارائه دهد. برای مثال از مشکل پر شدن انبارهای خدمت‌رسانی از کالاهای غیر ضروری و بلا استفاده در مناطق سیل‌زده جلوگیری خواهد شد و از بین رفتن کمک‌ها و کالاهای اهدایی مردم روند کاهشی به خود خواهد گرفت. در این صورت کمک‌های مردمی اثرگذارتر و کارآمدتر خواهد بود.
از طرفی فعالیت‌های رسانه‌ای می‌تواند دلگرمی خوبی برای مردم منطقه جهت پیگیری مشکلاتشان باشد. البته این نوع از فعالیت‌ها نباید شکل ترحمی به خود بگیرد و یا صرفاً منعکس‌کننده فعالیت‌های معمول باشد بلکه فعالیت رسانه‌ای همراه با تحلیل و پیگیری می‌تواند هدایتگر و مساعدت بخش فعالیت های عمرانی و خدمت‌رسانی باشد.
انتهای پیام

captcha