ادبیات داستانی نیازمند حمایت مستمر است
کد خبر: 3807936
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

ادبیات داستانی نیازمند حمایت مستمر است

گروه فرهنگی ــ دبیر علمی سومین دوره جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود گفت: برای اینکه سواد ادبیات داستانی ارتقا یابد، باید کارگاه‌های داستان‌نویسی و جلسات نقد و تحلیل داستان به‌صورت مستمر برگزار شود.

ادبیات داستانی نیازمند حمایت مستمر است

به گزارش ایکنا از اصفهان، سیاوش گلشیری، دبیر علمی سومین دوره جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره که سه‌شنبه، 10 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: داستان کوتاه زاینده‌رود جشنواره‌ای مختص دانشجویان است با هدف حمایت از کسانی که دغدغه هنر و ادبیات دارند. فارغ از اهمیت و نقش مکتب اصفهان در داستان‌نویسی این مرز و بوم، برپایی چنین رخدادهای تأثیرگذاری در این شهر، بدون استمرار در عرصه فرهنگ هیچ حاصل و مددی ندارد.
وی با بیان اینکه درباره فراوانی جوایز ادبی حرف و حدیث بسیار است، افزود: برخی معتقدند این اقدامات جز صرف هزینه چیزی در پی ندارد و به گمان برخی دیگر، این‌گونه جوایز تنها نام عده‌ای را برای مدتی کوتاه بر سر زبان‌ها می‌اندازد و بعد هم بنا به دلایل بی‌شماری، به مرور از یاد می‌روند.
دبیر علمی سومین دوره جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود ادامه داد: اگر چه چنین تفاسیری در جامعه هنری و ادبی امروز امری عادی است، یکی از فاشیسم ادبی و دیگری از تروریسم فرهنگی سخن به میان می‌آورد، یکی از مافیای ادبی می‌گوید و دیگری در جست‌و‌جوی پدر خوانده‌ها است، ولی غرض از طرحی که آمده، قضاوت ادعای دیگران نیست.

کارکرد جوایز ادبی، کشف استعدادهای تازه در داستان‌نویسی است
گلشیری اضافه کرد: به راستی جوایز ادبی از دیرباز تاکنون در ادبیات داستانی چه تأثیری داشته است؟ آیا نشان از پویایی جامعه دارد؟ آن هم با گزینش متفاوت‌ترین اثر از میان آثاری که مهم‌ترین نقطه اشتراکشان همانند بودن است، می‌توان ادعای کشف استعدادهای تازه داشت، آن هم زمانی که به ساحت زبان بی‌توجه شده‌ایم، با رواج انواع غلط‌های املایی و نگارشی که دیگر به امری عادی بدل شده است.
وی تصریح کرد: به باور من، مشکل جوایز ادبی این است که تا دوره بعدی برگزاری‌شان، غالباً همه چیز رها شده و هیچ نوع حمایتی انجام نمی‌شود؛ بنابراین لازم است کارگاه‌های داستان‌نویسی و محافل موسوم به داستان‌خوانی یا نقد و تحلیل داستان به صورت مستمر برگزار شود که چنین اقداماتی در ارتقای سواد ادبیات داستانی مؤثر است.

داستان کوتاه زاینده‌رود؛ مقوم فرهنگ و خلاقیت
همچنین در این مراسم، رضا روحانی، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از چند منظر به رویدادهایی مثل جشنواه داستان کوتاه زاینده‌رود می‌پردازد، اظهار کرد: جشنواره رویداد فرهنگی ارزنده‌ای است که با استانداردهای موجود برگزار شده و باعث رونق بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در سطح کشور و شهر اصفهان می‌شود.
وی گفت: برگزاری جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود باعث تعالی کیفی و رونق و توسعه فرهنگ و خلاقیت در شهر اصفهان خواهد شد، به‌ویژه از آنجایی که مخاطب این جشنواره دانشجویان هستند، انتظار خلاقیت بیشتری می‌رود.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: این جشنواره مزین به نام زاینده‌رود است که نقش غیر قابل انکاری در شکل‌گیری تمدن ایران مرکزی به‌ویژه اصفهان داشته و دارد و هر برنامه فرهنگی که نام زاینده‌رود را یدک بکشد، شایسته لطف ویژه‌ای از سوی تمام نهادها است.
انتهای پیام

captcha