لازمه تحقق هویت اسلامی در مسائل شهری/ جذبه پایتخت؛ آمیختگی با مبانی اسلامی
کد خبر: 3815128
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
نایب رئیس شورای شهر بیان کرد:

لازمه تحقق هویت اسلامی در مسائل شهری/ جذبه پایتخت؛ آمیختگی با مبانی اسلامی

گروه جامعه ــ نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه درصددیم تا هویت اسلامی و ایرانی در مسائل شهری نهادینه شود، اظهار کرد: جذبه تهران از نظر گردشگری، سیاحتی و هویتی چه برای هموطنان و چه برای گردشگران خارجی زمانی مهم و ارزشمند است که این دو نکته در آن رعایت شود.

سیدابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به بایسته‌های تحقق شهر تراز اسلامی و جایگاه این موضوع در برنامه‌های شورای اسلامی شهر تهران، گفت: جامعیت دین اسلام و ارتباط عمیق آن با جنبه‌هـای گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی باعث شده تا این موضوع همواره مورد توجه بسیاری از مدیران شهری قرار گیرد.
 
ضرورت مدیریت یکپارچه شهری در تحقق شهر تراز اسلامی
وی با اشاره به پیشینه کشور در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: آمیختگی جامعه با این مسائل باید در ساخت‌وساز‌ها و معماری هم نمود یابد؛ لذا یکی از اقداماتی که در حوزه مدیریت شهری پیگیر آن هستیم تحقق این موضوع است. البته این موضوع زمانی محقق می‌شود که تمامی مسائل شهری مدیریت یکپارچه و متولی واحدی داشته باشد.

‌نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تلاش مدیریت شهری همواره این بوده که بافت شهر به‌ نحوی باشد که نمایانگر هویت ایرانی و اسلامی باشد، تصریح کرد: البته امکان دارد منطقه‌ای براساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی در جلگه باغ و یا شهری در کوهستان باشد؛ بر همین اساس همه این‌ها بر روی معماری شهر با توجه به هویت اسلامی و ایرانی آن اثرگذار خواهد بود.

امینی با بیان اینکه درصددیم تا هویت اسلامی و ایرانی در مسائل شهری وجود داشته باشد، اظهار کرد: جذبه تهران از نظر گردشگری، سیاحتی و هویتی چه برای هموطنان و چه برای گردشگران خارجی زمانی مهم و ارزشمند است که این دو نکته در آن رعایت شود.
 
وی ادامه داد: اگر ساخت و ساز‌ها در پایتخت صرفاً برطبق تکنولوژی جدید و بدون رعایت معماری اسلامی و ایرانی انجام شود، خیلی از کشور‌ها از ما پیشگام‌تر خواهند بود و چیزی در این حوزه نخواهیم داشت که برای آن‌ها جذبه داشته باشد؛ لذا یکی از راه‌های درآمد پایدار توجه به همین حوزه در صنعت گردشگری شهری است.
 
لزوم نهادینه شدن فرهنگ مشارکت‌پذیری و شهروند‌مداری
‌نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که این موضوع تا چه حد در برنامه‌های شهری محقق شده است، گفت: تاکنون این امر محقق نشده است، اما برای رسیدن به این امر چاره‌ای جز نهادینه شدن فرهنگ مشارکت‌پذیری و شهروند‌مداری نیست؛ با حمایت همه‌جانبه و مشارکت شهروندان و استفاده از نقطه‌نظرات آن‌ها می‌توانیم شهر‌ را به این مرتبه برسانیم.

امینی در ادامه با تأکید بر اینکه بحث چشم‌انداز توسعه شهری در تهران در جایگاه یک ابرشهر، نماد، برند و پایتخت ایران اسلامی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: برای تحقق این چشم‌انداز باید مسیری را که دنیا برای مدیریت یکپارچه شهری طی کرده است به‌ منزله یک تجربه در نظر بگیریم.
 
شاخص‌های زندگی مطلوب شهری براساس سبک زندگی اسلامی - ایرانی
وی به شاخص‌های زندگی مطلوب شهری براساس سبک زندگی اسلامی - ایرانی هم اشاره و بیان کرد: داشتن رفاه، فرهنگ، اخلاق، سرسبزی شهر، بهره‌مندی از تکنولوژی روز، قانون‌مداری، زیبایی و معماری ایرانی اسلامی، حمل‌ونقل روان، دانش‌بنیان بودن شهر و رونق اقتصادی از جمله این شاخص‌هاست و برای تحقق این شاخص‌ها چاره‌ای جز شناسایی این موارد نداریم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه زمانی می‌توان در شهر ایرانی ـ اسلامی صفت اسلامی را به شهر داد که شهر براساس تعالیم اسلامی و در خدمت انسان قرار گرفته باشد، گفت: شهر ایرانی ـ اسلامی حاصل اعتقادات اسلامی در پهنه و گستره ایران است. یکی از شاخص‌های هویت‌دهنده به این موضوع مدیریت آن است و در مدیریت شهر ایرانی ـ اسلامی موضوع اصلی حفظ جایگاه و مرتبه انسان‌ها و به دنبال آن تعالی و رشد آن‌ها در مسیر الهی است که به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

انتهای پیام
captcha