جریان کمبود پلاکت و برچسب‌گذاری محصولات منقضی‌ چیست؟
کد خبر: 3823677
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ایکنا بررسی کرد؛

جریان کمبود پلاکت و برچسب‌گذاری محصولات منقضی‌ چیست؟

گروه سلامت ــ مدیران انتقال خون ضمن رد هرگونه کمبود پلاکت آفرزیس در مراکز انتقال خون، ایجاد تعادل بین توزیع پلاکت‌های آفرزیس و رندوم را دلیل کاهش عرضه پلاکت آفرزیس در بیمارستان‌ها اعلام کردند و افزودند:‌ تاریخ انقضای پلاکت‌ها سه روزه هستند، اما به صورت قانونی می‌توان تا پنج روز آن‌ها را استفاده و در صورت نیاز برچسب‌گذاری دوباره کرد.

ماجرای کمبود پلاکت در بیمارستان‌ها/ برچسب‌گذاری دوباره تاریخ انقضابه گزارش ایکنا؛ طی روز‌های گذشته برخی افراد در مراجعه به تعدادی از بیمارستان‌های تهران و یزد با کمبود پلاکت آفرزیس برای بیماران خود مواجه شده و گاه پلاکت‌هایی به آن‌ها داده شده که دو روز از تاریخ انقضای سه روزه آن‌ها گذشته است. از سوی دیگر برخی از مراکز و بیمارستان‌ها، علت کمبود پلاکت خون تهیه‌شده به روش آفرزیس را کمبود ست‌های پلاکت‌گیری بیان کرده‌اند.
 
سیدمرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در این باره اظهار کرد: دو نوع پلاکت آفرزیس و رندوم وجود دارد که تفاوت آن‌ها در نوع پلاکت‌گیری از خون است. میزان این دو با توجه به نیاز بیمارستان‌ها کم و زیاد می‌شود. گاهی میزان پلاکت رندوم در بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی با توجه به مدت انقضای آن نباید اسراف کرد، بلکه باید میزان پلاکت آفرزیس را در بیمارستان‌ها کاهش داد تا تعادل بین این دو برقرار شود.
 
هیچ بیمارستانی اجازه پلاکت‌گیری ندارد
وی تأکید کرد: پلاکت سه روز تاریخ مصرف دارد و باید پلاکتی را که گرفته‌ایم درست مصرف کنیم. از آنجایی که پلاکت آفرزیس مرغوبیت بیشتری دارد، بیماران توقع دارند همیشه از آن پلاکت به آن‌ها داده شود، در حالی که این درست نیست و نباید پلاکت‌های دیگر را دور ریخت.

طباطبایی افزود: برای گرفتن پلاکت رندوم نیاز به چند واحد خون است. از طرفی مردم به صورت مرتب خون اهدا می‌کنند و از این خون‌های اهدایی علاوه بر تأمین خون مورد نیاز کشور، پلاکت نیز می‌گیریم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تأکید بر اینکه باید بین مصرف پلاکت آفرزیس و پلاکت رندوم تناسب‌ وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و از اواسط هفته بیمارستان‌ها به هر مقدار پلاکت آفرزیس که نیاز داشته باشند به آن‌ها داده می‌شود. آمار اهدای خون به دلیل گرمای هوا بیشتر شده و اخذ پلاکت به روش آفرزیس دوباره افزایش پیدا می‌کند و به میزان اولیه برمی‌گردد.
 
طباطبایی درباره خرید ست‌های پلاکت‌گیری از سوی مردم و پلاکت‌گیری در بیمارستان‌ها نیز چنین گفت: این کار‌ها تخلف است و هیچ بیمارستانی اجازه گرفتن پلاکت ندارد. آن‌ها به صورت خلاف پلاکت تهیه می‌کنند و پول ست آن را از مردم می‌گیرند، در حالی که سازمان انتقال خون تمام این پروسه را رایگان انجام می‌دهد و پول ست آن را نیز از مردم نمی‌گیرد.
 
پلاکت‌های سه‌روزه استاندارد بالاتری دارند
نقی تقوایی، مدیرکل انتقال خون استان یزد، نیز درباره کمبود پلاکت آفرزیس در بیمارستان‌ها و مراکز انتقال خون یزد به ایکنا، گفت: تاکنون هیچ گونه گزارشی در مورد کمبود پلاکت آفرزیس در یزد به من داده نشده است. در مورد پلاکت رندوم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و به طور مرتب این پلاکت در حال تولید است و میزان پوشش در یزد حدود ۹۰ درصد است و در کشور جایگاه بسیار خوبی داریم.

وی بیان کرد: تولید پلاکت آفرزیس مستلزم وجود سِت و مواد آنتی‌کوآگولانی آن است که باید تهیه شود. قبل از تعطیلات اول هفته جاری با کمبود مواد آنتی‌کوآگولانی مواجه شدیم و قرار بود رفع شود و احتمال کمبود پلاکت آفرزیس هم به همین دلیل بود.
 
مدیرکل انتقال خون یزد تأکید کرد: پوشش پلاکت آفرزیس ۱۰۰ درصد است و اگر هم کمبودی به وجود آید، نه به دلیل کمبود سِت آن، بلکه به دلیل کمبود مواد آنتی‌کوآگولانی است که همیشه بلافاصله آن را رفع می‌کنیم، اما در هر صورت منافاتی ندارد که در صورت کمبود پلاکت آفرزیس از پلاکت رندوم استفاده شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که به برخی افراد پلاکت‌هایی با تاریخ‌ انقضای دستکاری شده تحویل داده شده است، گفت: اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. پلاکت‌های ما سه روزه هستند، اما به صورت قانونی می‌توان تا پنج روز آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. در واقع این تاریخ سه روزه استاندارد بالاتری است. مواردی وجود دارد که پلاکت با تاریخ سه‌روزه موجود بوده و در صورت نیاز برچسب‌گذاری دوباره شده و تاریخ آن به پنج روزه تغییر کرده و این مشکلی ایجاد نمی‌کند و قانونی است.
 
به گزارش ایکنا؛ پلاکت به دو روش آفرزیس و رندوم از خون تهیه می‌شود؛ در روش آفرزیس خون از اهداکننده گرفته می‌شود و پس از جدا کردن پلاکت از آن، سایر اجزای خون به بدن اهداکننده بازگردانده می‌شود. اهمیت این روش در آن است که نقش مهمی در سازگاری خون و پلاکت شخص اهداکننده و گیرنده دارد و ضریب حساسیت و احتمال عدم پذیرش در بدن گیرنده را کاهش می‎دهد. در ضمن کیفیت بالاتری دارد و ضریب بهبودی را افزایش می‌دهد. همچنین در این روش فرد باید برای اهدای پلاکت داوطلب شود و میزان پلاکت‌های استخراجی از این روش بیشتر است.
 
در روش رندوم نیز فرایند جداسازی پلاکت‌ها از خون‌های اهدایی انجام می‌شود. در این روش هر کیسه معمولی پلاکت آماده‌شده، از خون چند اهداکننده مختلف استخراج می‌شود و نیاز به چندین واحد پلاکت در یک بیمار است که این مسئله علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر، ممکن است موجب بروز حساسیت و مقاومت در بدن بیمار شود.

انتهای پیام
captcha