تشخیص حق و شجاعت در گفتن آن؛ از وظایف اصحاب رسانه
کد خبر: 3832133
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

تشخیص حق و شجاعت در گفتن آن؛ از وظایف اصحاب رسانه

گروه فرهنگی ـ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان تشخیص حق و شجاعت در گفتن حق را از وظایف اصحاب رسانه دانست و یادآور شد: وقتی خبرنگار وارد این حوزه شد تلاش کند تا حق را درست تشخیص دهد و شجاعت گفتن آن را داشته باشد، البته برای دفاع از حق باید هزینه‌ای پرداخت شود.

تشخیص حق و شجاعت در گفتن آن؛ از وظایف اصحاب رسانهبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، امروز 12 مردادماه، در دیدار با اصحاب رسانه استان به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار،  با اشاره به اینکه وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشی است، اظهار کرد: نقدی که به رسانه‌ها وارد است این است که ادبیات نقل اقوال در آنها ضعیف است و در برخی موارد نقلها دقیق نیست این در حالیست که نقل اقوال امانت بوده و لازم است حفظ شوند و این گونه مشکلات به ویژه در فضای مجازی بیشتر در مطبوعات دیده می شود.

وی تاکید بر لزوم تعاملات بیشتر با اصحاب رسانه از برگزاری جلساتی به طور مشخص د ر سال با اصحاب رسانه خبر داد و گفت: در این جلسات شاهد گفتگو و همفکری و ارائه ایده و طرح از جانب خبرنگاران باشیم و برای عملی شدن آنها تلاش کنیم.

شعبانی موثقی تشخیص حق و شجاعت در گفتن حق را از وظایف اصحاب رسانه دانست و یادآور شد: وقتی خبرنگار وارد این حوزه شد تلاش کند حق را درست تشخیص دهد و شجاعت گفتن آن را داشته باشد چرا که برای دفاع از حق باید هزینه داد و این هزینه باید پرداخت شود و تابع اغراض سیاسی و جناجی نباشد.

وی با بیان اینکه مرز بین نقد و تخریب تعریف شده نیست، گفت: اگر بخواهیم اخلاقی برخورد کنیم باید ابتدا انتقاد را به صورت خصوصی به طرف مورد انتقاد منتقل کرده و در صورتی که جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم، رسانه‌ای شود.

وی برگزاری جلسات اخلاق برای مدیران استان را بی‌تأثیر ندانست و با بیان اینکه در این جلسات تأثیرگذاری‌ها ولو اندک دیده می شود، گفت: در رابطه با جنگ اقتصادی کمیته مطالعاتی اقتصاد مقاومتی راه اندازی شده و با مجموعه ائمه جمعه و مسئولان استانی و دستاندرکاران اقتصادی در استان تعاملاتی وجود دارد که تلاش می شود مسائل و مشکلات شناسایی شوند و قوانینی که حالتهای بازدارنده دارند، به صورت مکتوب به مجلس ارائه شود.

مسئولان ظرفیت نقدپذیری خود را بیشتر کنند
نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌ای نیاز به نقد شدن دارد باید طبق این گفته عمل شود چرا که در روایات نیز به این قضیه اشاره شده و ضروری است مسئولان هم ظرفیت نقدپذیری خود را بیشتر کنند چرا که اگر کسی نقدپذیر نباشد، نمی تواند مسئول خوبی باشد و در جهت رشد حرکت کند.

احمدرضا احسانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز اظهار کرد: در رویکرد جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چند نکته وجود دارد که برنامه‌ریزی بر مبنای کار کارشناسی در حوزه فرهنگ و هنر و اخلاق محوری از جمله آنهاست.

احسانی ادامه داد: اصحاب رسانه در حوزه فرهنگ و هنر چشم و گوش بینای جامعه هستند و وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از همه گروه ها بدون در نظر گرفتن گرایش و نگاه سیاسی منصفانه حمایت کند.

وی افزود: اصحاب رسانه باید بحث اخلاق محوری را رعایت کرده و در انعکاس اخبار نقد و تحلیل کارشناسی هم به کار گیرد چرا که این موضوع می تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد و برای شروع می توان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کنند.
انتهای پیام

captcha