پایان مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان؛ مهم‌ترین خبر معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3833405
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

پایان مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان؛ مهم‌ترین خبر معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 16 مردادماه می‌توان به پایان سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده کشور اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 16 مردادماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر پایان سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده کشور به عنوان یکی از مهمترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 16 مردادماه و تا ساعت 16 تعداد چهار خبر با عناوین «پیامد ترک ازدواج به خاطر ترس از فقر»، «نمونهِ مدرسه علمیه آیت‌الله میلانی هنوز وجود ندارد»، «مراسم رونمایی از پرچم حرم حضرت زینب(س) برگزار شد» و «نهج‌البلاغه | اهمیت کوچک نشمردن کار خیر» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز نسبت به انتشار خبری با عنوان «پیامد ترک ازدواج به خاطر ترس از فقر» اقدام کرده که به بررسی موضوع ازدواج با استناد به آیات و احادیث پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: ««وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یَكُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌‌کند؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است». خداوند متعال چقدر زیبا در آیه 32 سوره نور «امید» را در دل کسانی که از ترس فقر و نداری برای ازدواج پیش‌قدم نمی‌شوند، زنده کرده و آنان را به سوی این امر مقدس ترغیب کرده است.
این یک وعده‌‌ الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه‌‌ وعده‌‌هاى الهى که به آن وعده‌‌ها اطمینان می‌کنیم، اطمینان کنیم «إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ». ما باید این باور را در خودمان تقویت کنیم که ازدواج و تشکیل خانواده، نه تنها موجب تنگی و سختی وضع معیشتی نمی‌شود، بلکه خداوند با این کار گشایش‌های بسیاری را بر بندگانش جاری می‌کند.
از طرف دیگر باید بدانیم این‌گونه تفکرات که ازدواج تنگی و سختی معیشت می‌آورد یا از ترس فقر و نداری نباید برای ازدواج پیش‌‌قدم شد و ...، القائاتی از سوی ابلیس است. در حدیث داریم: هیچ جوانی نیست که در دوره جوانی خود ازدواج کند، مگر آن که شیطان فریاد برآورد که: «وای بر او! وای بر او! دو سوم دینش را از (گزند) من حفظ کرد» بنابراین، انسان باید برای حفظ یک سوم دیگر، تقوای خدا در پیش گیرد».
فارس
خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «ترتیل صفحه ۱۱۱ قرآن با صدای مصطفی اسماعیل» را بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خود منعکس کرده که این خبر نیز طبق روال معمول این صفحه و هر روز منتشر می‌شود که امروز نیز به تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری پرداخته است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «زبان وحی و قرآن در دل‌ها نفوذ و تأثیری شگرف دارد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که خبری قرآنی و مربوط به پیام آیت‌الله‌ صافی‌گلپایگانی به همایش قرآنی بصائر بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «هفتمین همایش طرح آموزشی بصائر، ۱۵ مردادماه با حضور مسئولان برگزار شد. در آغاز این همایش، پیام آیت‌اللّه‌ صافی گلپایگانی به سلسله همایش طرح اعتقادی آموزشی بصائر قرائت شد که متن این پیام بدین شرح است:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
قال اللّه تعالی: «قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ* یهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ»(المائدة/۱۵و۱۶)
السّلام علیکم و رحمة اللّه
با عرض احترام به حضار گرامی و تقدیر از برنامه‌ای که چند سال است به عنوان «طرح اعتقادی- آموزشی بصائر» انجام می‌شود و با تأکید بر لزوم کار و اهمیت تبلیغ در شرایط کنونی که فعالیت‌های اضلالی زیاد گشته و مخصوصاً نسل جوان را هدف قرار داده و به تضعیف سنت‌های ثابته و تخریب ساختارهای مقدس اهتمام دارند، ارائه محتواهای اعتقادی و تقویت مبانی دینی، تحت عنوان مذکور، عالیة المضامین و کثیرة ‌الجوانب است.
این موضوع در هر حد در جامعه و دانش‌پژوهان و دانشگاهیان و سایر اصناف مطرح شود، موجب رشد معرفت و شعور دینی و درک مقاصد وحیانی می‌گردد».
ایرنا
«کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران می‌شود»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که اگرچه در حوزه معارفی عترت منعکس شده است، ولی مربوط به سخنان عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در کاشان بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «عبدالهادی فقیهی‌زاده روز چهارشنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: پیشنهاد شده که کاشان با توجه به ظرفیت‌هایش به عنوان پایتخت نهج البلاغه در کشور نامگذاری شود تا در عمل قطب فعالیت‌های علمی و تخصصی با محور نهج‌البلاغه قرار گیرد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح از سال ۹۹ با همکاری استانداری اصفهان و فرمانداری ویژه کاشان افزود: چنان‌ که پیش‌تر این خطه شهر گل و گلاب شناخته شده، تلاش داریم تا در کنار این ظرفیت به نجوای نهج‌البلاغه هم مزین شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: سده‌های ۶ تا ۹ هجری قمری از نظر تخصصی دوران رکود فعالیت‌های مرتبط با حدیث در اسلام به ویژه تاریخ شیعه بوده اما در این میان یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن تالیف نهج البلاغه شریف از سوی ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی، معروف به سید رضی در پایان سده چهارم یا آغاز سده پنجم است».
ایسنا
«تاکید بر ضرورت تقویت دانشگاه مذاهب اسلامی»، «تبریک رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به اصحاب رسانه»،‌ «توصیه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به خبرنگاران»، «سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده کشور پایان یافت» و «میبد میزبان افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که تنها یک خبر از این اخبار قرآنی بوده و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده کشور پایان یافت» دارد، آمده است: «حجت‌الاسلام حمید محمدی، در مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی در خصوص آیات قرآن گفت: سوره الرحمن عروس قرآن بوده است؛ چرا که عروس در تمامی فرهنگ‌ها مظهر زیبایی و شعف است. بنابراین به دلیل به رخ کشیدن آیات زیبای الهی در این سوره، این لقب به آن تعلق گرفته است.
وی ادامه داد: خداوند به جای استفاده از کلمه «الله» در ابتدای این سوره از «الرحمن» استفاده کرده است؛ از میان هزاران صفت خداوند تنها صفتی که می‌تواند جایگزین «الله» شود همین کلمه «الرحمن» است. استفاده از«الرحمن» به رحمت واسعه فراگیر اشاره دارد؛ یعنی مردم گوش دهید، خداوند می‌خواهد از موضع رحمت واسعه با شما سخن بگوید.
دبیر شورای توسعه فرهنگی کشور با اشاره به آیات سوره الرحمن بیان کرد: خداوند اولین معلم قرآن تمام بشر بوده و اولین جلوه رحمت واسعه او، تعلیم قرآن به همه انسان‌هاست. هر انسان با یک قرآن در این دنیا متولد می‌شود و بعد از تعلیم قرآن خداوند به خلقت انسان‌ها اشاره می‌کند. هیچ گزاره قرآنی مود انکار هیچ انسانی نیست به این معناست که تمام آموزه‌های قرآنی به فطرت همه انسان‌ها تعلیم داده شده است».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت چهار خبر با عناوین «حدیث امام علی (ع) درباره وفای به عهد»، «دعا برای بچه‌دار شدن از آیت‌الله بهجت»، «سبد ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) رونمایی شد» و «حجت‌الاسلام قرائتی به خبرنگاران چه توصیه‌ای کرد؟» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچکدام از این اخبار قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی مختلف همچون عترت منتشر شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین «جزئیات اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی اعلام شد» و «دو جلد نخست دانشنامه قرآن‌شناسی تجدید چاپ شد» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که یکی از این اخبار قرآنی بوده و خبر دیگر نیز در حوزه عترت قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با انتشار مجدد دو جلد نخست از مجموعه شش جلدی «دانشنامه قرآن‌شناسی» منعکس شده، آمده است: «دو جلد نخست از مجموعه شش جلدی «دانشنامه قرآن‌شناسی» زیر نظر آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برای دومین بارچاپ شد. در ادامه نگاهی اجمالی براین اثر خواهیم داشت؛ مجموعه‌ دانشنامه‌های قرآن شناسی، گسترده نگاشته‌ای است ساختار موضوعی، در بیش از بیست مجلد و مشتمل بر متجاوز از هشتصد مدخل کلان، که در دو محور عمده ۱٫ مباحث پیرامون قرآن(علوم قرآنی؛ بخش اول) ۲٫ مباحث درون قرآنی(معارف قرآن؛ بخش دوم، سوم و چهارم) در پژوهشگاه تالیف می‌شود و ناظر به نقد دایرة‌المعارف قرآنی لایدن است».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «برگزاری اولین رویداد ایده پردازی «شامخ»» دارد، مربوط به روز گذشته است.
انتهای پیام

captcha