چالش حضور گردشگران خارجی در مشهد و دوری از بحث زیارت
کد خبر: 3838842
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

چالش حضور گردشگران خارجی در مشهد و دوری از بحث زیارت

گروه فرهنگی ــ معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: حضور گردشگران خارجی در شهر مشهد نباید ما را از بحث زائر و زیارت این شهر که مقوله مهمی است، دور کند.

حضور گردشگران خارجی در مشهد نباید ما را از بحث زیارت این شهر دور کندیوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: فضای شهر مشهد به شکلی است که ما به اندازه کل کشور واحد اقامتی داریم، این ظرفیت‌ها به‌گونه‌ای هستند که امروزه 40 درصد متوسط ظرفیتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، در اختیار گردشگران خارجی قرار گرفته که این منبع خوبی، هم برای توسعه گردشگری مذهبی و هم زیارتی مورد نظر است و این‌ها همگی ظرفیت‌های خوبی هستند که ما بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد که این موضوع نباید موجب شود تا به بحث زائر و زیارت کم توجهی شود و به نوعی این مهم در این شهر کمرنگ شود. اما امید است که بتوانیم سایر حوزه‌ها را در شهرستان‌های استان رونق دهیم و توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تأکید کرد: ما امیدواریم با توجه به اینکه به خراسان رضوی به لحاظ صنعت گردشگری این استان توجه ویژه‌ای می‌شود و به لحاظ اینکه نیمی از گردشگران خارجی و زائران به این استان سفر می‌کنند، از همین جهت ما امسال پیش‌بینی می‌کنم که با افزایش 50 درصدی گردشگران خارجی مواجه شویم، این در حالی است که در حال حاضر نیز واحدهای اقامتی ما بیش از 80 درصد میانگین اشغالشان است.

بیدخوری بیان کرد: در واقع وضعیت خراسان رضوی به دلیل وجود واحدهای اقامتی و همچنین ظرفیت خوبی که در حوزه گردشگری و به‌ویژه زیارتی داشته، ما را به این سمت پیش برده تا بیشتر بر روی واحدهای اقامتی و همچنین فضاهایی که می‌تواند در خدمت گردشگر باشد، متمرکز شویم.

وی عنوان کرد: همواره ما معتقدیم که تمرکز شهر مشهد بیشتر بر روی گردشگری مذهبی و زیارتی است، اما با این وجود فضای خوبی هم در این شهر به لحاظ بحث تمرکز فعالیت‌های دیگر هم وجود دارد که سعی کردیم به این امر نیز در سایر نقاط کشور هم توجه داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با توجه به این حجم 40 درصدی گردشگران خارجی در شهر مشهد باید گفت که ما در حال حاضر به حدود 59 واحد اقامتی مجوز داده‌ایم. همچنین علاوه بر این امر نیز توجهات ویژه‌ای به بحث موزه‌ها در استان داشته‌ایم که در این راستا سعی کردیم به آسبادهای نشتیفان توجه ویژه‌تری داشته باشیم به گونه‌ای که در جهت جهانی کردن این جاذبه گردشگری کارهایی را انجام داده‌ایم.

بیدخوری افزود: همچنین میل رادکان چناران نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از نمادهایی باشد که در زمینه نجوم و تعیین روز اول سال نیز مؤثر باشد.

زیارتی بودن مشهد نباید مخدوش شود

وی بیان کرد: البته برخی از کارهایی که در گذشته به‌صورت پراکنده بوده است را در حال انسجام‌بخشی به آن‌ها هستیم تا بتوانیم آن‌ها را در سطح استان گسترش دهیم؛ چرا که هریک فضایی را می‌طلبد که ما باید این فضا را برای شهرستان‌های استان فراهم کنیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که اگر بنا باشد که برنامه‌های غیرمنسجم و پراکنده‌ای در مشهد وجود داشته باشد، قطعاً نمی‌تواند به نفع گردشگری استان باشد و ما به‌دنبال این هستیم که شهر مشهد را به سمتی سوق دهیم که زیارتی بودن و مذهبی بودن شهر مخدوش نشود.

بیدخوری با بیان اینکه همواره ما معتقد هستیم که بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم به نوعی خدمت به زائران است، گفت: اگر افرادی در مشهد هستند که در واحدهای اقامتی، اقامت و یا اینکه در شهر مشهد حضور دارند، اولویت آن‌ها بحث زیارتی بودن شهر مشهد مورد توجه است و ما سعی کردیم جهت توسعه فعالیت‌های صنعت گردشگری فضاهای مختلفی را در استان تبلیغ و بر روی آن‌ها فعالیت کنیم که در این راستا نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های زیادی را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای نمونه امسال برای اولین بار، تقویمی از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها را در سطح شهرستان‌های استان مطرح کردیم که طبق آن حدود 85 رویداد را امسال در شهرستان‌ها داریم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی عنوان کرد: در این میان نیز یکی از مبناهای ارزیابی مدیران و ستادهای خدمات سفر در شهرستان‌های استان این است که چقدر توانسته‌اند در سایر حوزه‌ها که مرتبط با صنعت گردشگری است، فعالیت داشته باشند.

بیدخوری گفت: البته که ما آن دسته از فعالیت‌هایی که فقط بومی بوده و تنها مردم همان شهرستان در برخی از برنامه‌ها حضور پیدا کنند را قبول نداریم و این درخواست را داشته‌ایم که با مشارکت و همراهی بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی و علاقه‌مندان به صنعت گردشگری در شهرستان‌های استان این اتفاق روی دهد.

انتهای پیام

captcha