ارائه مدل‌های محرومیت‌زدایی متناسب با اقلیم هر منطقه در 400 نقطه كشور
کد خبر: 3840666
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

ارائه مدل‌های محرومیت‌زدایی متناسب با اقلیم هر منطقه در 400 نقطه كشور

گروه اجتماعی ـ مسئول منطقه 5 قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اجرای یك مدل محرومیت‌زدایی متناسب با اقلیم و فرهنگ هر منطقه در 400 نقطه كشور خبر داد و گفت: این كار را از شهریور تا اسفندماه انجام خواهیم داد.

به گزارش ایكنا از فارس، ابراهیم احمدی، مسئول منطقه 5 قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز، 16 شهریورماه در جمع خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینكه منطقه 5 شامل استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان است، گفت: قرارگاه محرومیت‌زدایی ارائه یك الگو و مدل و نرم‌افزاری برای محرومیت‌زدایی در كشور است.
وی یادآور شد: پیش از این‌ها فعالیت‌های محرومیت‌زدایی توسط دولت‌ها و نهادهای مختلف ارائه می‌شد و حتی در برخی از دولت‌ها هم با مدل غربی انجام می‌شد اما شاهد این بودیم كه نتیجه مطلوبی از این فعالیت‌ها به دست نمی‌آید به عنوان مثال اگر قرار بود با اعطای وام، مشكل معیشت و محرومیت حل شود، پس اكنون باید یك فرد بیكار هم در كشور نداشته باشیم.
احمدی با بیان اینكه قرارگاه پیشرفت و آبادانی تلاش كرد تا مدلی برای محرومیت‌زدایی ارائه كند كه مختص ایران و تمام روستاها و دهستان‌ها باشد، گفت: كار خود را از سال 95 آغاز كردیم و دو سال به صورت سعی و خطا فعالیت كردیم تا به یك مدل مختص كشور متناسب با فرهنگ و اقلیم هر منطقه دست یافتیم كه از شهریور تا اسفندماه این مدل خود را در 400 نقطه كشور اجرا می‌كنیم و بعد از آن مدل خود را در اختیار دولت و نهادهای حاكمیتی قرار می‌دهیم تا هر كسی بخواهد بتواند از این مدل استفاده كند.
مسئول منطقه 5 قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ارائه تعریفی از محرومیت پرداخت و گفت: تعریف محرومیت صرفاً در نداشتن زیرساخت‌هایی مثل جاده، آب و راه نیست بلكه محرومیت در 5 شاخص سلامت، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت، اشتغال و معیشت و زیرساخت تعریف شده است.


ارائه خدمات محرومیت‌زدایی در 1200 روستای كشور

وی از انجام فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در 100 دهستان و یك هزار و 200 روستای كشورمان در گام نخست توسط این قرارگاه خبر داد و گفت: برای هر نقطه‌ای كه قرار است فعالیت كنیم ابتدا یك نقشه دهستان و روستا تهیه می‌كنیم و بر اساس یكسری شاخص‌ها وارد عمل می‌شویم.
احمدی در عین حال این نكته را یادآور شد كه مدل‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی با توجه به فرهنگ و اقلیم و بوم هر منطقه اجرا می‌شود كه فقط مختص همان منطقه است و به درد منطقه دیگر نمی‌خورد.


انتخاب امام روستا به ازای هر 1000 نفر جمعیت روستایی
مسئول منطقه 5 قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین به فعالیت‌های فرهنگی این قرارگاه اشاره كرد و گفت: در حوزه فرهنگی در هر روستا امام روستا تعریف كردیم كه به ازای هر یك هزار نفر جمعیت روستایی یك امام روستا مستقر می‌كنیم كه كارهای فرهنگی روستا توسط امام روستا كه یك روحانی است دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: امام روستا باید در روستا شخصاً كار كرده و جوانان را كار كند حتی سبك زندگیش هم مانند مابقی اهالی روستا باشد و تمام مراسم‌های مذهبی را با محوریت خودش اجرا كند.
احمدی اضافه كرد: یكی از نقاط قوت قرارگاه پیشرفت و آبادانی است كه زمانی كه فعالیتش در یك روستا به پایان رسید، كار در آنجا تعطیل نمی‌شود بلكه امور توسط امام روستا دنبال می‌شود.
مسئول منطقه 5 قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه همكاری با دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: كار قرارگاه به هیچ عنوان موازی با سایر نهادها نیست بلكه بدان آن‌ها كمك می‌كند و با استفاده تفاهم‌نامه همكاری بخشی از كار توسط قرارگاه انجام شده و مابقی آن توسط دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود كه بسیار مورد استقبال دستگاه‌ها هم قرار گرفته است.
وی در پایان این نكته را یادآور شد كه انتخاب روستاها برای انجام فعالیت‌های محرومیت‌زدایی بر اساس شاخص‌هایی است كه از معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌ها اعلام می‌شود.
انتهای پیام

captcha