به گزارش ایکنا از زنجان، آیتالله سیدمحمد حسینیزنجانی، مرجع تقلید شیعیان، روز گذشته، 6 مهرماه در جلسه اخلاق در تبیین منشأ گرفتاری بشر در قیامت اظهار کرد: روایت شریفی از پیامبر عظیمالشأن اسلام مبنی بر «یوخذ الناس یوم القیامه بثلاثه اما شبهه فی الدین او هوی نفس او لحمه عصبیه» این موضوع را روشن میسازد.
وی با اشاره به اینکه منشأ گرفتاری بشریت در قیامت در این روایت به سه دسته متصل میشود، بیان کرد: انسان اگر جهنمی میشود اعتقادات ضعیف و شبهه در دین دارد پس باید شبهه در دین را برطرف کند، به ویژه محصلان حوزوی که در راه تبلیغ هستند به این نکته توجه ریشهای بکنند، به این معنی که اکثر مردم دینشان بر مدار تبلیغ میچرخد، آباء و اجداد ما چنین کردند ما هم چنین میکنیم.
مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه یکی از عواملی که بنا بر حدیث منقول از نبی گرامی اسلام (ص) موجبات گرفتاری ما در قیامت را فراهم میآورد، شبهه در دین است، بیان کرد: به هژیر سبزواری اعتراض میکنند که شما چقدر به مسائل دینی میپردازید و در رابطه با شبهات کار میکنید. ایشان پاسخ منطقی به این پرسش داده و میگوید: «ما سراغ شبههها نمیرویم، شبههها سراغ ما میآیند».
وی بیان کرد: به بیان امروزی حضرت رسول(ص) کدها را به ما میدهند و تاکید میکنند ما از شبهه در دین آسیب خواهیم دید، هم خودمان ضربه میخوریم و هم به دیگران ضربه میزنیم. این نکته اساسی است که محصلان حوزوی در خودسازی خویش این مهم را مورد توجه قرار دهند.
آیتالله حسینیزنجانی سپس به تشریح بخش دوم حدیث «او هوی نفس» اشاره دارد پرداخت و گفت: این نکته خیلی مهم است که ما وقتی پا به عرصه وجود میگذاریم هوی نفس هم همراه ما متولد میشود و اما هوای نفس چیست؟ یعنی آن چیزی که در مقابل امر خدا است.
وی ادامه داد: همین که «من» آمد هوای نفس بر ما غلبه پیدا میکند. معیار رضای الهی است. وقتی هوای نفس بر انسان غلبه پیدا کند دین تحتالشعاع قرار میگیرد؛ لذا پیامبر (ص) میفرمایند خداوند متعال دستور به زهد میدهد. زهد نه به معنای ژندهپوشی و بینظمی، بلکه مراد این است ارزشهای الهی در وجودش ریشه داشته باشد.
این عالم دینی بیان کرد: دیندارهای ما معمولاً مقید به وقت نبوده و به وقت دیگران ارزش قائل نیستند. مصداق عینی و بارز این موضوع مسئولان هستند که گاه با ساعتها تأخیر در جلسات حضور یافته و در صورت اعتراض به دفاع از خویش میپردازند. انسان یا باید قول ندهد یا اگر قول داد به وعده خویش عمل کند. اگر بچهها بینظم بار میآیند ریشه در آن دارد که ما در محیط خانواده به آنها قول میدهیم اما خلف وعده میکنیم.
وی یادآور شد: آیتالله خویی در کتاب «منهاج الصالحین» میگوید: یکی از کارهای حرام دروغ است و شما وقتی که به کسی وعده میدهید و بنا دارید که عمل نکنید، این خود دروغ است؛ مادری که مرتب خلف وعده کرده و میگوید انشالله فلان کار را میکنم مصداق این امر است که با لفظ خدا امر غلطی را در ذهن دیگران قرار دهد. ضربهای که ما مسلمانان در طول تاریخ خوردیم از این دورغ بوده است.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بنا بر آیات قرآن تزکیه مقدم بر تعلیم است، بیان کرد: شهید مطهری در این رابطه میگوید: ماهیت علم عقلانی است مثل چاقو است، هم در راه صحیح به کار گرفت و هم در راه غیرصحیح. پس آن چیزی که انسان را انسان میکند اتصال به خدا است. مادامی که روح هواپرست است، نمیتوان کاری از پیش برد. طهارت باطن بر تعلیم اولویت دارد.
آیتالله حسینیزنجانی به تحلیل بخش سوم حدیث «او لحمه عصبیه» پرداخت و افزود: تعصبهای کورکورانه، وابستگیهای حزبی و گروهی و تعلقات قوم و خویشی انسان را گرفتار میکند. اگر انسان بدون توجه به سنجش راستی و دروغی طرف مقابل تنها به دلیل وابستگیهای حزبی و گروهی به حمایت از وی بپردازد، ارزش دوران جاهلیت بوده و خود را در قیامت گرفتار میسازد.
انتهای پیام