مزیت‌ها و موانع گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای اسلامی
کد خبر: 3847533
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
هاشم‌زاده تبیین کرد:

مزیت‌ها و موانع گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای اسلامی

گروه سلامت ــ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به موانع توسعه گردشگری سلامت، منحصر بودن برخی خدمات سلامت را بزرگترین ظرفیت ایران برای جذب گردشگر دانست.

مزیت‌ها و موانع گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای اسلامیسعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه ایران در حال حاضر در میان کشور‌های اسلامی قطب سلامت است، گفت: تمامی تلاش وزارت بهداشت در دو سال گذشته برای توسعه گردشگری سلامت این بوده که اشکالات زنجیره تأمین در این حوزه را بر طرف کند.

وی افزود: نبود شرکت‌های تسهیلگر و تخصصی در حوزه گردشگری سلامت مهمترین مشکل زنجیره تأمین بود که خوشبختانه برای آن آیین‌نامه‌ای تدوین و تصویب کردیم و خردادماه امسال نیز از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد تا آخرین گام برای رفع این مشکل برداشته شود.
 
هاشم‌زاده در ادامه به وظایف شرکت‌های تسهیلگر اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها قرار است توانمندی‌های پزشکی ایران را به مشتریان در خارج از مرز‌ها معرفی و پس از جلب اعتماد آن‌ها برای سفر به ایران، آنها را به صورت کاملا کنترل شده و ایمن در هر دو وجه قیمت و کیفیت به ایران بیاورند.

نبود شرکت‌های تسهیلگر و تخصصی در حوزه گردشگری سلامت مهمترین مشکل زنجیره تأمین بود که خوشبختانه برای آن آیین‌نامه‌ای تدوین و تصویب کردیم
وی ادامه داد: این شرکت‌ها باید بیمارستانی را که بیمار به آن‌ها ارجاع داده می‌شود مشخص کرده و پس از طی درمان، آن‌ها را دوباره به کشور خود باز گردانند و سپس وضعیت بیمار را در کشور‌های خود پیگیری کنند.
 
هاشم‌زاده با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات استراتژیک وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، آموزش فعالان این حوزه است، تصریح کرد: آموزش شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با یک رویکرد آکادمیک و صنعتی در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: در راستای توسعه آموزش گردشگری سلامت، در حال پیگیری رشته‌ای با همین نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، رشته گردشگری سلامت نیز مصوب و در دانشگاه‌ها آموزش داده شود.

وی یادآور شد: ایران در بین کشور‌های اسلامی به لحاظ کیفیت خدمات از سالیان دور که حتی کلمه‌ای به نام گردشگری سلامت وجود نداشت، از جایگاه خوبی برخوردار بود، به ویژه شهر‌های جنوب غربی مانند شیراز مقصد مهمی برای شهروندان کشور‌های حوزه خلیج فارس بوده و از بیمارستان‌های این شهر خدمات بسیار زیادی را دریافت می‌کردند.

در کشور برنامه مشخصی برای توسعه گردشگری سلامت نداشته و نتوانستیم جذب گردشگر سلامت را به یک ساختار تبدیل کنیم، همچنین از بازیگرانی که در این حوزه می‌توانستند کمک کنند، غافل شدیم
هاشم‌زاده بیان کرد: ایران علاوه بر کیفیت خدمات، در برخی از سرویس‌های سلامت مانند درمان ناباروری تنها کشور منطقه است که این خدمات را ارائه می‌دهد و یک مرجع است؛ این یک مزیت ویژه بوده که با معرفی در کشور‌های منطقه می‌توان از آن نهایت بهره‌برداری را انجام داد. ضمن اینکه تغییرات قیمت ارز موجب ارزانی خدمات برای مراجعه‌کنندگان خارجی شد که در کنار فرودگاه‌های بین‌المللی، حمل و نقل و هتلینگ مناسب می‌توان برای توسعه گردشگری سلامت بر روی آن‌ها حساب کرد.

رئیس اداره گردشگری سلامت عدم تبدیل فرآیند جذب گردشگر سلامت به یک ساختار مشخص را یکی از مهمترین ضعف‌های این حوزه دانست و گفت: در کشور برنامه مشخصی برای توسعه گردشگری سلامت نداشته و نتوانستیم جذب گردشگر سلامت را به یک ساختار تبدیل کنیم، همچنین از بازیگرانی که در این حوزه می‌توانستند کمک کنند، غافل شدیم.
 
هاشم‌زاده تأکید کرد: برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاهمان به این حوزه را صنعتی کنیم.
 
وی اظهار کرد: تاکنون برای احیا و تقویت گردشگری سلامت در کشور به مثابه عرصه‌ای جدید و درآمدزا، به صورت سازمان‌یافته و ساختار‌مند عمل نشده است و به همین دلیل آسیب‌های جدی دیده‌ایم، لذا برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و استفاده از فضای مجازی و امکانات دیجیتال می‌تواند برای برون رفت از این وضعیت به ما کمک کند.

انتهای پیام
captcha