ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان «التحریر» بغداد
کد خبر: 3852330
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان «التحریر» بغداد

گروه بین‌الملل ـ یک منبع امنیتی از تداوم ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان «التحریر»(آزادی) در مرکز بغداد خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه‌نیوز»، ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان التحریر و پل «الجمهوریه» که به منطقه سبز بغداد منتهی می‌شود، همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، صبح امروز در پی پرتاب گاز اشک‌آور میان معترضان در نزدیکی پل «الجمهوریه»، ده‌ها نفر دچار حالت خفگی شدند.
 
تجمع‌کنندگان در میدان التحریر شعارهای ملی و حماسی و همچنین علیه فساد سر می‌دهند و فضای حاکم بر تظاهرات در اکثر مناطق آرام است و مأموران امنیتی با حضور در محل و بستن ورودی‌های میدان، اوضاع را تحت کنترل دارند.
 
برخی منابع خبری از حضور وزیر مهاجرت و وزیر کشور عراق در میان تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر خبر می‌دهند و سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در میان تظاهرکنندگان در شهر نجف حضور یافته است.
 
این در حالی است که منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که نیروهای امنیتی عراق شماری از معترضان را که وارد منطقه سبز بغداد شدند، پراکنده کردند.

همچنین، تظاهرات معترضان عراقی در مقابل شورای استانداری «واسط» و شهر «ناصریه» مرکز استان ذی‌قار واقع در جنوب عراق نیز آغاز شده است .
 
وعده عادل عبدالمهدی
 
از سوی دیگر، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق بامداد جمعه در نطقی تلویزیونی گفت که دولت این کشور از برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند و وعده داد از حقوق مقام‌های دولت خواهد کاست.
ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان «التحریر» بغداد
وی در  ادامه مجموعه‌ای از اصلاحات قانونی، سیاسی و اقتصادی از جمله اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات برای تحقق خواسته معترضان را اعلام و تأکید کرد: اصلاح کابینه، کاهش حقوق مدیران و مقامات ارشد و افزایش حقوق درجات پایین کارمندی، تشکیل دادگاه عالی مبارزه با فساد ومحاکمه مفسدان اقتصادی، تصویب قانون «از کجا آوردی» با همکاری پارلمان از جمله این اصلاحات است.
 
حزب‌الله عراق
 
در همین راستا، حزب‌الله عراق با حمایت از خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان این کشور اعلام کرد که از اقدامات عملی نخست‌وزیر در حل بحران بیکاری و مبارزه با فساد حمایت می‌کند.

حزب‌الله عراق همچنین از آمریکا، اسرائیل و عربستان خواست که بر تظاهرات‌های عراق موج سواری نکنندو و نسبت به دخالت آن‌ها در امور عراق هشدار داد.
ورود تظاهرات‌کنندگان عراقی به میدان «التحریر» بغداد
برخی از استان‌ها و شهرهای عراق از نهم مهرماه سال جاری صحنه تظاهرات‌ است و معترضین خواهان مقابله با فساد، ارتقا خدمات‌رسانی و اصلاحات جدی هستند. این تظاهرات با فرا رسیدن ایام اربعین امام حسین (ع) متوقف شد و قرار است از امروز دوباره از سر گرفته شود، هرچند شب گذشته به صورت پراکنده در برخی از نقاط این کشور تظاهرات آغاز شد.
انتهای پیام
captcha