دانشمندان ایران و ترکیه سومین جایزه مصطفی(ص) را دریافت می‌کنند
کد خبر: 3853966
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

دانشمندان ایران و ترکیه سومین جایزه مصطفی(ص) را دریافت می‌کنند

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) ضمن تشریح جزئیات برگزاری جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) از اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) به پنج دانشمند از کشور‌های ایران و ترکیه خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در نشست خبری سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) که امروز، 11 آبان‌ماه، در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه این سومین دوره جایزه مصطفی(ص) است که امسال برگزار می‌شود، گفت: امسال در پنج حوزه این جایزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) به ۲۰۲ نهاد و ۵۱۲ دانشمند برجسته در ۵۲ کشور اعلام فراخوان کردیم.

وی افزود: در هر حوزه یک جایزه داده می‌شود و افراد منتخب حتما باید دانشمند باشند، یک اثر مؤثر داشته باشند و تأثیر اثر هم دیده شده باشد. محدودیتی از نظر جنسی، دینی و تابعیت وجود ندارد و تنها باید تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد.

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: تعداد کل آثار یک هزار و ۶۴۹ اثر بود که از این تعداد ۱۹۹ اثر در حوزه فناوری اطلاعات، ۶۶۴ در حوزه فناوری زیستی و پزشکی، ۱۱۴ اثر در حوزه علم و فناوری نانو و الباقی در سایر حوزه‌های علم و فناوری ارسال شده است.

ظهور با بیان اینکه داوری این دوره با مشارکت ۵۰۰ داور بین‌المللی و همکاری ۲۰۰ دانشگاه و ۳۵ کشور و حدود چهار هزار ساعت نفر انجام شده است، تصریح کرد: آثار منتخب در شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند که در مجموع دو اثر در حوزه علم و فناوری زیستی و سه اثر در حوزه دانشمندان مقیم کشور‌های اسلامی انتخاب شدند که یک جایزه به سه نفر از دانشمندان اعطا خواهد شد.

وی گفت: در بررسی‌های نهایی بنا شد تا در حوزه علم و فناروی زیستی و پزشکی یک جایزه به دو اثر اعطا شود؛ افراد برگزیده در این بخش مقیم کشور‌های اسلامی نیستند. همچنین در بخش عمومی که دانشمندان مقیم کشور‌های اسلامی هستند سه نفر به صورت مشترک جایزه را دریافت خواهند کرد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) تأکید کرد: غالب افراد برگزیده در این دوره از جایزه از کشور‌های ایران و ترکیه هستند که مراسم اصلی اعطای جایزه و اعلام اسامی برندگان ۲۰ آبان‌ماه، همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) با حضور دانشمندان برجسته علمی برگزار می‌شود.

مهدی صفاری‌نیا، مدیر و دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) نیز در این نشست گفت: جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان به عنوان یکی از نماد‌های شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) اضافه کرد: این جایزه که به صورت دو سالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرز‌های دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

غالب افراد برگزیده در این دوره از جایزه از کشور‌های ایران و ترکیه هستند که مراسم اصلی اعطای جایزه و اعلام اسامی برندگان ۲۰ آبان‌ماه، همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) با حضور دانشمندان برجسته علمی برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) امسال در هفته وحدت برگزار می‌شود، افزود: امسال سومین دوره این جایزه را سپری می‌کنیم و مراسم افتتاحیه این دوره روز شنبه ۱۸ آبان‌ماه، همزمان با آغاز هفته جایزه مصطفی(ص) برگزار می‌شود.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: طی این هفته، مراسم اعطای نشان عالی جهان اسلام یا همان جایزه مصطفی(ص) روز دوشنبه، 20 آبان‌ماه، برگزار می‌شود. در این مراسم از ۳۰ کشور اسلامی مهمانانی داریم که ۱۰۰ مدعو علمی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این مراسم حضور دارند.

وی در مورد جزئیات سومین دوره نیز گفت: امسال از برگزیدگان جایزه و برگزیدگان مقیم کشور‌های اسلامی طی مراسم در تالار وحدت تجلیل خواهیم کرد. در انتهای هفته میهمانانی از ۳۰ کشور و ۱۰۰ مدعو از دانشگاه‌های مختلف در این مراسم حضور خواهند داشت. افتتاحیه شنبه ۱۸ آبان‌ماه، آغاز می‌شود و روز‌های ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه، نشست‌ها آغاز خواهد شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه دانشگاه‌های ارومیه، اصفهان، امیرکبیر، تهران و سایر دانشگاه‌های برتر کشور در نشست‌ها مشارکت خواهند داشت و مراکز همکار ما هستند، گفت: موضوعات این نشست‌ها شامل حوزه سلامت، آب و انرژی، ارتباطات، علم، نقش بانوان در توسعه علم و فناوری و... است.

صفاری‌نیا تصریح کرد: افراد برجسته از ۲۷ کشور در این نشست‌ها حضور دارند. همچنین برنامه دیگری هم از شنبه ۱۸ آبان‌ماه، آغاز خواهد شد و آن نشست دستاورد‌های صنایع کشور‌های جهان اسلام است که طی آن ۴۰ شرکت‌کننده از ۱۲ کشور حضور خواهند داشت. این نشست چهارمین دوره از دوره‌های آشنایی سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های علم و فناوری کشور‌های جهان اسلام است.

جایزه توسط منابع خیران، وقف و حمایت مالی بخش خصوصی تأمین مالی شده است و اعتبار صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری مصطفی(ص) امروز به ۳۹۰ میلیارد ریال رسیده است

وی گفت: مهمترین برنامه 20 آبان‌ماه، در تالار وحدت است که در آن جایزه مصطفی(ص) به برگزیدگان اعطا می‌شود. ما میهمانی را از کشو‌های مختلف داریم که بازدید از مراکز علی و تحقیقاتی برای دانشمندانی که حضور دارند و مراکز مختلفی که می‌توانند زمینه‌ساز همکاری‌های فناوری باشند از جمله برنامه‌های ردر نظر گرفته شده خواهد بود.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به برگزاری برنامه آشنایی با ظرفیت‌های فناوری کشور، گفت: آشنایی با تمدن کهن ایرانی، بازدید از موزه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی برای میهمانان نیز پیش‌بینی شده است.

صفاری‌نیا اظهار کرد: با شکل‌گیری بنیاد علمی مصطفی(ص) خیران و شرکت‌های مختلف مشارکت خوبی در تأمین مالی جایزه مصطفی(ص) داشته‌ایم که امسال هم جایزه توسط همین حوزه تأمین مالی شده است و دولت نقشی در تأمین مالی جایزه مصطفی(ص) نداشته است.

وی افزود: بیش از ۱۷۰ نفر در این حرکت مشارکت داشته‌اند که در دو سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار تأمین مالی داشته است. امیدواریم سهم بالاتری را از تأمین مالی این بخش توسط مردم شاهد باشیم. جایزه توسط منابع خیران، وقف و حمایت مالی بخش خصوصی تأمین مالی شده است و اعتبار صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری مصطفی(ص) امروز به ۳۹۰ میلیارد ریال رسیده است.

انتهای پیام
captcha